galento
RoTe RoTe skrev:
Vid dyra bilar kan man faktiskt ta sig tiden att besöka bankkontor för att göra upp affären. Trist att det ska behöva vara så efterblivet fortfarande år 2023 men så är det.
Ja det är kanske det säkraste , man vill ju inte bli blåst på pengar. Man får helt enkelt
ta tiden för detta för dyrare fordon.
 
Finns ju "instant SEPA" inom euroområdet. Vet inte hur det är med kronor.
 
Jag är dock osäker på hur jag ska göra nästa vecka. Vet inte hur man nyttjar de här instant SEPA och blev inte klok på bankens webbsida.

Frågade om säljaren ville ha kontanter, känns ju lättast men han sade vi kan väl ta banköverföring, får se va det blir till.
 
Chattade lite med banken, ser ut som instant sepa, eller SEPA express som dom kallar det, används automatiskt om det går, och de flesta finska banker stöder det. Så ser ut som jag borde kunna betala realtid med bankens app då, hoppas.
 
Jag skickar en hel del sepa betalningar, mestadels företag då förvisso men nåt som är ganska generellt är att de får iallafall inte besked om att pengarna finns förrän dagen efter. Transaktionen i sig finns där antagligen men de ser den inte iallafall förrän dagen efter.
Kanske inte helt tillämplig vid försäljningar/köp där man vill se överföringen direkt alltså.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Helst skulle jag tagit sedlar blir ju inte enklare än så, men säljaren föredrar digitalt.
 
hsd
Klart som korvspad, vet f-n inte hur de nya sedlarna ser ut 🤨
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
richardtenggren
hsd hsd skrev:
Klart som korvspad, vet f-n inte hur de nya sedlarna ser ut 🤨
Vilka sedlar? 🤔
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nu är inte Finland lika fördärvat som Sverige så här går det med sedlar ganska ofta ännu. Blir vara värre desto söder man går dock.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vanlig APC som många använder invändigt är just ett alkaliskt medel, så det är nog inte så märkligt att det fungerar med det vi kallar "avfettning". Dock kanske inte all plast osv gillar koncentrationen, men det går ju att spä ut allting....
1:3 i sprayflaska på golvmattorna och grövre fläckar.
Några korkar i en halv hink varmvatten för resten.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
hsd
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vilka sedlar? 🤔
Det är något som används vid kontant betalning
 
Detta med bilar, egenvikt, totalmassa är ganska konfunderande. Men, om jag fattar rätt så med följande data kan man då klura ut då det står såhär i besiktningsprotokollet:

Egenvikt (kg) 1270
Största tekniskt tillåtna totalmassa i vägtrafik (kg) 1645

Att bilen själv väger 1270kg, att man får lasta in 375kg i den? Det är väl fyra 90 kilos människor och inget extra. Eller är detta fel?
 
Så skulle jag också spontant tolka det
 
Igår sprutade jag lite Dinitrol ML under bilen annars, jag tycker inte om de där rostskyddsprutorna man kan köpa, dom är som gjorda för att man ska ha lift och kan stå under bilen.

En sånhär alltså:
Spraypistol med genomskinlig slang och metallstöd på vit bakgrund. Används för målning eller trycksprutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället fyllde jag tanken på en sånhär spruta och det funkade mycket bättre
Vit tryckspruta på åtta liter med axelrem och slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kunde förbättras om man kunde få till en vinkel på munstycket, 35 grader kanske så skulle det spruta snett uppåt och det är enklare att få undersidan intäkt.
 
Går det inte bara att böja röret på slutet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.