Som sagt, byt rören också när du ändå är på gång.

Vi bytte under hela källaren häromåret, pga. en incident. När anslutningsröret till toastolen i "källartoaletten" skulle bilas bort, så gick bilningshammaren igenom innan den startades, bara petade på röret.

Här var rören (troligen) från 1960, huste byggt 1931, men totalurblåst 1960.
 
  • Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
Jag hade bilat upp avloppsrören och bytt den del inom badrummet. Inte ovanligt att så gamla gjutjärn har rosthål och det börjar läcka ut under plattan. Riktigt tragiskt att fixa ett fint badrum, för att sen få bila upp det.
Allt nytt nedifrån och upp helt enkelt. Mycket jobb men värt det.

HAr också oisolerad platta, absolut inga tätskikt. Jag hade brunnar och dush. Då rollade jag tätskikt och lade manchetter vid resp brunn och rörgenomförning (2006, så kanske måste göras med folie idag) , men lämnade resten öppet.
Jag lade lågbyggande golvvärme förlagda i Frigolit (För klinker), från Roth. Inte super ekonomiskt, men jag hade absolut inte velat vara utan värmegolv där. Jag avstod i Tvättstugan intill. Där går man inte gärna in utan tofflor på vintern. Klart bättre med vatten än el om ni har en värmepump i huset för vatten.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
I
Tätningsskikt har jag fått lära mig från besiktningsgubbe att det generellt inte behövs i källare med oisolerade källargolv.

När det gäller golvvärme är jag tveksam, det kan säkert fungera i vissa fall men det finns en risk att det kostar mer än vad det smakar. Att värma upp en oisolerad platta som ligger direkt mot jord så pass att den ger en miljö på 21 grader i källaren lär kosta. Det finns lösningar för att isolera källargolv för golvvärme men de bygger generellt en hel del på höjden vilket oftast inte är önskvärt i en källare. Personligen hade jag kört på vattenburna radiatorer eller möjligen FTX.

När det gäller avlopp så är det inget kul jobb men ett viktigt sådant. Strular avloppet är det sjukt jobbigt! Inte minst om det påverkar hela stammen. Jag hade troligen tagit dit en spolar firma som filmat rören och sen tittat på eventuella lösningar, kanske kan det räcka med relining. Vanligen är det inget stort problem att det blir hål på ett avloppsrör, det stora problemet blir när stora delar lossnar och stoppar upp.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Klart du fixar det.

Men först behöver vi säkerställa att du erhåller avtalsenliga arbetsvillkor och marknadsmässig ersättning från mor och far. Hur ser förhandlingspositionen ut? Antar att det finns en risk att du hotas med avhysning om arbetet inte utförs, det är förstås en försvårande omständighet.
 
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 38 till
  • Laddar…
J Jävligtlat skrev:
De är olämpligt med golvvärme när de är oisolerad platta under, går en hel del extra el när plattan konstant kyls ner av jorden under.

Sen ser de ut som att du behöver bila upp och flytta avloppet till toan så de kommer en bit ut från väggen, dels så du har plats att sätta kaklet och för att komma åt och städa bakom toan. Alternativt bygga ut väggen 10-15cm och sätta en vägghängd toalett och koppla den mot den gamla stammen.
Skitsnack, golvvärme är ALDRIG olämpligt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
Följer denna tråd med spänning då jag själv tänkte göra samma sak!
 
  • Älska
fatsuG7
  • Laddar…
Tack för alla bra synpunkter. Vi skippar tätskiktet. Golvvärme är inte efterfrågat nog och det blir rätt dyrt att värma upp den oisolerade grunden.
Jag ska kolla närmare på rören! (y)
 
  • Gilla
S_B_O och 18 till
  • Laddar…
Detta kommer gå bra. Bli inte avskräckt att allt måste bli perfekt etc.
Man lär sig genom att göra. Efteråt kommer du säkert se saker som kunde gjorts annorlunda och det händer alla. Det betyder att nästa gång du renoverar kommer det bli ännu lite bättre så en källartoalett är en bra start när du uppenbarligen har viljan att prova.
 
  • Gilla
  • Älska
karinhoj och 12 till
  • Laddar…
Det är tyvärr 20-årsgräns på att renovera badrum.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
DTanner och 17 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är tyvärr 20-årsgräns på att renovera badrum.
Tur att det är en toalett som ska fixas.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Klart du fixar det.

Men först behöver vi säkerställa att du erhåller avtalsenliga arbetsvillkor och marknadsmässig ersättning från mor och far. Hur ser förhandlingspositionen ut? Antar att det finns en risk att du hotas med avhysning om arbetet inte utförs, det är förstås en försvårande omständighet.
Och ett konto på Ahlsell så du kan debitera listpris. Päronen pyntar väl?
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 11 till
  • Laddar…
Min bestämda åsikt är att det ena avloppsröret sitter för nära väggen. Det rekommenderar jag att du justerar.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Självklart kan du lära dig det om du är läskunnig, har sunt förnuft och lite händig!!
Först ska du kolla om du behöver byta/flytta vatten o avlopp o det finns guider på detta på nätet. Kolla även på Purus hemsida om hur ny o godkänd golvbrunn ska monteras.
Sedan blir det till att hacka ner lös puts och putsa upp så du får släta väggar.
Om du ska sätta kakel/klinker så har byggkeramikrådet mkt bra guides om underlag/tätskikt mm.
Lycka till!!
 
  • Älska
fatsuG7
  • Laddar…
useless useless skrev:
Oj! Ring genast Isover och meddela det. Dom verkar leva i villfarelsen att golvvärme i en oisolerad källare är olämpligt.

[länk]
Vad jag kan se skriver Isover att om tillräcklig isolering saknas rekommenderas golvvärme endast på mindre ytor för komfort.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.