tveksamt tveksamt skrev:
Så är det, och jag tror inte att @Bart önskar något annat.
Men att ifrågasätta TS lättkränkthet eller dennes förmåga att lägga näsan i blöt tillför ju inget till diskussionen. Eller vad tycker du?
Det håller jag med om, men jag stör mig något enormt på det som försöker få forumet att bli en frågespalt eller tex juridiskrådgivning istället för ett diskussionsforum. Sen bör folk vara trevliga ändå, men man kan inte förvänta sig att bara få svaren man ville ha utan omständigheterna runt frågan är en naturlig del av en diskussion.
 
T twoody skrev:
Ja vissa tolkar regler med altan att det måste vara 4,5 m från granne.
T twoody skrev:
Nej vissa kommuner tillåter inte trall på hela tomten
Det är PBL som styr och MMD och MÖD som avgör, kommuner kan komma med råd men det är inte de som bestämmer (om man orkar dra frågan till högre instanser).
 
A ajn82 skrev:
Det håller jag med om, men jag stör mig något enormt på det som försöker få forumet att bli en frågespalt eller tex juridiskrådgivning istället för ett diskussionsforum. Sen bör folk vara trevliga ändå, men man kan inte förvänta sig att bara få svaren man ville ha utan omständigheterna runt frågan är en naturlig del av en diskussion.
Jag håller med dig helt om att diskussionen måste få flöda fritt och sticka iväg, inom området för frågeställningen. Det jag vänder mig emot, i den här tråden och andra, är att det dyker upp kommentarer som ska påpeka det andra ser som brister i personligheten hos deltagarna i diskussionen. Då är det inte en diskussion längre utan påhopp.

Det är tröttsamt och får i alla fall mig att tappa intresset för tråden.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
M
Jag uppmuntrar alla till dialog med grannen i FÖRSTA hand. I +90% av frågeställningarna på forumet när det kommer till grannsämjetrådar så har man inte ens yppat frågan för motparten. Min granne hade en vägg av träd mot en granne, i flera år knöt han näven i fickan, kallade grannen (inte personligen) för en massa otrevligheter när han diskuterade frågan med mig. Grannen med träden är totalt ointresserad av husboende och att greja i trädgården, har infart på andra sidan området och den massiva väggen av växtlighet gör att man inte kan slinka in på tomten. Men vid ett tillfälle fick grannen syn på nämnda granne och efterfrågade en dialog. Namn presenterades och det visade sig att det fanns gemensamma intressen och när jag senare pratade med grannen så sprudlade han. Det kom superlativ på rad, "hur trevlig som hellst", "du får göra vad du vill med träden, jag vågar inte klättra på stege och såga men du får gärna kapa ned dom".

Tänk vad en dialog kan totalt förändra en fördom!
Nu är inte min granne en "skriva-av-mig-lite-på-ett-forum-människa" men han hade passat som handsken i många av dessa trådarna vi har.

När det gäller juridiken i tråden så är det som nån skrev relativt enkelt. Ställ frågan till kommunen vad som gäller, dom bestämmer så dom vet. Samtidigt så tycker jag (om man tillåts ha en åsikt) att saker som gäller grannar emellan löser man i första hand internt. Jag kan tom. sträcka mig att saker som bara drabbar berörda grannar och inga andra ska man också i möjligaste mån lösa internt, grannar emellan. Nu menar jag inte bygga till 2 våningar a 70m2 på huset utan bygglov. Men mindre saker som altan, mur, plank där sunda förnuftet råder och ingen annan människa har ont av det, sånt anser jag att man inte ska blanda in utomstående i.

Nu vet jag ju att det kan uppstå situationer, nya grannar flyttar in och har en annan åsikt, då får man acceptera detta och riva isf., inte värre än så.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
När det gäller juridiken i tråden så är det som nån skrev relativt enkelt. Ställ frågan till kommunen vad som gäller, dom bestämmer så dom vet.
Vill bara förtydliga eftersom detta lätt kan missförstås. Kommunen bestämmer inte i denna fråga utan det gör grannen som äger fastigheten.

Kommunen har möjlighet att för viss mark i ett detaljplanerat område införa planregler som hindrar uppförandet av trädäck på marken. Men det sker då vid planläggningen och är ovanligt. Efter det kan kommunen inte göra annat än att följa PBL och detaljplanen. Om byggnadsnämnden bryter mot dessa så kan man överklaga så rättas kommunen in i fållan.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill bara förtydliga eftersom detta lätt kan missförstås. Kommunen bestämmer inte i denna fråga utan det gör grannen som äger fastigheten.

Kommunen har möjlighet att för viss mark i ett detaljplanerat område införa planregler som hindrar uppförandet av trädäck på marken. Men det sker då vid planläggningen och är ovanligt. Efter det kan kommunen inte göra annat än att följa PBL och detaljplanen. Om byggnadsnämnden bryter mot dessa så kan man överklaga så rättas kommunen in i fållan.
Men Clas, om det finns minsta tveksamhet vad som gäller, precis som att TS i tråden har fått 10 olika svar, så borde väl kommunens bygglovshandläggare kunna svara på frågan. Annars har ju varenda husägare tolkningsföreträde.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men Clas, om det finns minsta tveksamhet vad som gäller, precis som att TS i tråden har fått 10 olika svar, så borde väl kommunens bygglovshandläggare kunna svara på frågan. Annars har ju varenda husägare tolkningsföreträde.
Helt rätt
Första instansen för byglovsärenden är kommunens byggnadsnämnd. I enkla fall kan bygglovshandläggaren ge råd och ta beslut på delegation. I andra fall kan det bli en regelrätt bygglovsansökan.
Jag förstår inte den allmänna "rädslan" i detta forum att vända sig till byggnadsnämnden och få klara besked. Helt gratis, snabbt och oftast helt korrekt.
Grannar har inte beslutanderätt. Grannar kan i grannehörande lämna synpunkter som byggnadsnämnden inte är bunden att följa.
Givetvis får vi förutsätta att byggnadsnämnden följer lagstiftning men i detta fall är boverkets definition av höjd över mark något vag och byggnadsnämnden har tolkningsmöjligheter samt detaljplaner, områdesbestämelser och byggnadstradition i området att väga in i sitt beslut.
Grannar kan givetvis överklaga byggnadsnämndens beslut och kanske få rätt om goda skäl föreligger. Det är en annan fråga.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Marknära trall är i allmänhet helt fritt att lägga, om något annat mot förmodan gäller så framgår det i detaljplanen som brukar finnas på hemsidan. Det behöver man inte belasta bygglovshandläggarna med.
 
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Marknära trall är i allmänhet helt fritt att lägga, om något annat mot förmodan gäller så framgår det i detaljplanen som brukar finnas på hemsidan. Det behöver man inte belasta bygglovshandläggarna med.
Bygglovshandläggarna är positiva och är behjälpliga i bygglovsfrågor. Det undviker framtida missförstånd och merarbete. Det är ingen belastning. Den servicen är en del kommunens arbete.
I TS fall är bilderna något otydliga, trallen verkar ligga något över marken pga att marken är ojämn och huset har en "viss" höjd över marken.
Därför rådet: rådfråga byggnadsnämnden I kommunen, eller bättre, släpp detta som ett varande problem. Odla grannsämjan i stället.
Jag tolkade TS fråga som en vilja att stoppa altanbygget, då blir det merarbete för byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Men Clas, om det finns minsta tveksamhet vad som gäller, precis som att TS i tråden har fått 10 olika svar, så borde väl kommunens bygglovshandläggare kunna svara på frågan. Annars har ju varenda husägare tolkningsföreträde.
Jag tänker att det har inte framkommit någon tveksamhet i det som TS har redovisat i frågan. Så visst kan servicelinjen på kommunen svara på frågan och ge samma svar som här. Det som servicelinjen kan titta på direkt är ju gällande detaljplan.

Finns det minsta tveksamhet är det enda svaret servicelinjen kan ge: "sök bygglov så prövar byggnadsnämnden frågan och återkommer till dig". En enskild tjänsteman som sitter i telefonen hos kommunen får således inte gissa och har heller ingen befogenhet att utfästa något för kommunens räkning, tjänstemannen ger endast råd.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bernt Ö97 skrev:
Bygglovshandläggarna är positiva och är behjälpliga i bygglovsfrågor. Det undviker framtida missförstånd och merarbete. Det är ingen belastning. Den servicen är en del kommunens arbete.
Du har rätt i att servicen är en del av byggnadsnämndens arbete, det följer som en del av förvaltningslagen. Men vilken service som faktiskt ges beror på kommun, den enskilda medarbetare som råkar sitta i telefonen den dagen och inte minst ärendets komplexitet.

Ofta behövs ju exakta ritningar för att kunna ta ställning i detaljerna och det finns ju sällan i det stadiet att någon ringer en servicelinje. Svaren blir därför inte sällan luddiga, svävande och allmänna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt i att servicen är en del av byggnadsnämndens arbete, det följer som en del av förvaltningslagen. Men vilken service som faktiskt ges beror på kommun, den enskilda medarbetare som råkar sitta i telefonen den dagen och inte minst ärendets komplexitet.

Ofta behövs ju exakta ritningar för att kunna ta ställning i detaljerna och det finns ju sällan i det stadiet att någon ringer en servicelinje. Svaren blir därför inte sällan luddiga, svävande och allmänna.
Rätt
Därför är din slutsats i föregående inlägg att vända sig till byggnadsnämnden och eventuellt få rådet att gå vidare med regelrätt bygglovsansökan.
I min hemkommun är man servicemedvetna och pragmatiska, det fins goda möjligheter till direktkontakt med byggnadsinspektören.
Fungerar mycket bra.
Visst kan det vara olika I kommuner.
Jag har stött på det motsatta i en grannkomun som är betydligt större, där har man inrättat någon form av förberedande beredning i bygglovsfrågor (servicelinje?) som utförs av okvalificerad personal och använder någon form av schablomall i sitt arbete.
De begär kompletteringar i frågor som inte är relevanta och inte ingår i bygget.
Katastrofalt, tidsödande och orsakar merarbete för kommunen, bygglovssökande och projektörer.
Detta blev en utvikning från TS grundfråga som syftade till möjligheten att stoppa grannens altanbygge.
Trevlig sommar.
 
Varför skulle man göra en bygglovsansökan för att man undrar om grannen går bygga trädäck?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man göra en bygglovsansökan för att man undrar om grannen går bygga trädäck?
Ditt besked tidigare är att marknära trall är bygglovsbefriat. Då uppstår den situationen att TS inte har möjlighet att göra invändningar mot bygget.
Definition av marknära vid altanbygge är diffus och därför är rådet till TS att gå vidare till byggnadsnämnden för mer information vad som gäller i hemkommun.
För övrigt är min synpunkt att TS bör släppa detta och njuta av sommaren, kanske med en öl tillsammans med grannen på den nybyggda altanen.
 
Claes Sörmland
B Bernt Ö97 skrev:
Ditt besked tidigare är att marknära trall är bygglovsbefriat. Då uppstår den situationen att TS inte har möjlighet att göra invändningar mot bygget.
Definition av marknära vid altanbygge är diffus och därför är rådet till TS att gå vidare till byggnadsnämnden för mer information vad som gäller i hemkommun.
För övrigt är min synpunkt att TS bör släppa detta och njuta av sommaren, kanske med en öl tillsammans med grannen på den nybyggda altanen.
Marknära trall är inte bygglovsbefriat. Det är så enkelt att det inte är en bygglovspliktig åtgärd att anlägga en trall.

Det beror på att enbart de åtgärder som listas i PBL samt den uttömmande listan för "övriga anläggningar" i PBF kräver bygglov. Inget annat, med undantaget om kommunen har infört särskilda bygglovspliktiga åtgärder i en detaljplan. Men då står det tydligt i detaljplanens bestämmelser.

Sen finns det också bygglovsbefriade åtgärder, alltså åtgärder som enligt huvudregeln i PBL/PBF kräver bygglov men där det finns undantag i listade på annan plats i PBL.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.