BirgitS
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Vad ska jag börja med?
Läsa branschreglerna från BKR och Säker vatten.
 
  • Gilla
Chr3 och 10 till
  • Laddar…
Düsseldorff
useless useless skrev:
Nej.
Nej, jag håller med. Det kommer inte att bli skitbra om inte TS gör en ordentlig hemläxa innan han sätter igång.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, jag håller med. Det kommer inte att bli skitbra om inte TS gör en ordentlig hemläxa innan han sätter igång.
Bra att göra hemläxa men det finns ingen anledning att skrämmas. Det är inte en kärnreaktor han ska renovera. Han frågar ju efter hjälp här, hur bra är inte det?
 
  • Gilla
  • Älska
S_B_O och 50 till
  • Laddar…
Düsseldorff
W witten skrev:
Bra att göra hemläxa men det finns ingen anledning att skrämmas. Det är inte en kärnreaktor han ska renovera. Han frågar ju efter hjälp här, hur bra är inte det?
Absolut, inte meningen att skrämmas! Jag får bara känslan av att TS tar för lätt på saker som kommer att ha stor ekonomisk betydelse om det görs fel. Han kommer självklart klara detta galant om han gör sin hemläxa först.
 
  • Gilla
Teacer och 6 till
  • Laddar…
Det finns tätskikt för tillskjutande fukt, men i en toa utan golvbrunn skulle jag skippa det med oisolerad platta.
I vår tvättstuga, med oisolerad platta, har jag bara lagt tätskikt under tvättmaskin och runt avlopp och golvbrunnen.

Bäst att använda klinker som "andas" på golvet, tex. natursten, alternativt lägg mosaik så du får mycket fog (där fukten kan komma ut).

Är golvet ojämnt, flytspackla det först (men flytspackel för utomhusbruk, eller som klarar fukt och inget med cellulosafibrer i).
 
  • Gilla
dennis svensson och 17 till
  • Laddar…
Nissens
H Huzzbutt skrev:
Golvet ska ha tätskikt och du ska ha 50mm uppvik på väggarna. Det där ska nog bli skitbra
Kan du utveckla lite hur du motiverar det i ett rum utan dusch/bad och utan golvbrunn?

Har du tätskikt i köket också?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan du utveckla lite hur du motiverar det i ett rum utan dusch/bad och utan golvbrunn?

Har du tätskikt i köket också?
Normalt så stämmerdet enl. branschreglerna, i ett toalettrum skall det vara tätskikt på golvet och 50mm upp. MEN detta är ett rum i en källare med tillskjutande markfukt. Då skall det INTE vara tätskikt.

Man kan ju också fundera över syftet med tätskikt i ett toalettrum. Det skall finnas där för att man skall slippa få vattenskador på byggnaden om det blir en läcka på toastolen, eller rör till den. Har man då ett rum med betonggolv, utan något känsligt under, så kan man skippa tätskiktet även om det vore en isolerad platta utan tillskjutande fukt (dock inte enl reglerna). Det blir ju ingen skada om vatten vid ett enstaka tillfälle hamnar på golvet när toastolen är "utsliten" om 30 år.
 
  • Gilla
yonna och 9 till
  • Laddar…
Slipa/flexa loss allt lös från golv och vägg.
Flytspackla. Putsa vägg.
Sätt klinker och kakel.
Inget tätskikt iom oisoleradbetongplatta i källare.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 17 till
  • Laddar…
M
Hur är skicket på rören för avlopp och tappvatten? Är de också från 20-talet som resten av huset?

Skall du ha VC och handfat på samma ställe som tidigare? Skall någon el flyttas?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Inget tätskikt där inte.
Finns det golvbrunn i utrymmet utanför?
Annars hade jag funderat på att iaf gjuta upp en tröskel så man får några timmar på sig vid läckage/stopp.

Personligen skulle jag lagt en krona på ny el. Främst för att få eluttag till handuksvärme/radiator och sen sätta ett uttag jämte dass, för jag tror bidetoalett kommer bli det nya svarta om några år. Toapapper är väldigt 1800-tal. :)

Men annars är det ett precis lagom projekt, youtube för klinkers/kakel och gott om folköl.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte golvvärme.....
 
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
dennis svensson och 8 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Glöm inte golvvärme.....
De är olämpligt med golvvärme när de är oisolerad platta under, går en hel del extra el när plattan konstant kyls ner av jorden under.

Sen ser de ut som att du behöver bila upp och flytta avloppet till toan så de kommer en bit ut från väggen, dels så du har plats att sätta kaklet och för att komma åt och städa bakom toan. Alternativt bygga ut väggen 10-15cm och sätta en vägghängd toalett och koppla den mot den gamla stammen.
 
  • Gilla
Joakim654 och 13 till
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Normalt så stämmerdet enl. branschreglerna, i ett toalettrum skall det vara tätskikt på golvet och 50mm upp. MEN detta är ett rum i en källare med tillskjutande markfukt. Då skall det INTE vara tätskikt.

Man kan ju också fundera över syftet med tätskikt i ett toalettrum. Det skall finnas där för att man skall slippa få vattenskador på byggnaden om det blir en läcka på toastolen, eller rör till den. Har man då ett rum med betonggolv, utan något känsligt under, så kan man skippa tätskiktet även om det vore en isolerad platta utan tillskjutande fukt (dock inte enl reglerna). Det blir ju ingen skada om vatten vid ett enstaka tillfälle hamnar på golvet när toastolen är "utsliten" om 30 år.
Lite märkligt, det är väl inte större risk med en toastol än med vattenkran med anslutningar i köket.
Trodde tätskikt var till för utrymmen med golvbrunn. Skulle man få en läcka i toarummet så lär inget tätskikt i världen skydda ändå. Utan golvbrunn rinner snart vattnet ut genom dörröppningen.
 
  • Gilla
  • Älska
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Vet du vart avloppsröret tar vägen? går det direkt ut ur huset vid väggen där? Jag tycker helt klart att du ska passa på att bila upp och byta det röret nu när du har chansen. Det ser ju i alla fall ut att vara dags i mina ögon. Det är ju tråkigt om det blir behov att göra det pga läcka någon annanstans i källaren så behöver ni slita sönder golvet på toa alternativt lämna en snutt gammalt kvar.
 
  • Gilla
SaltisKarin och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lite märkligt, det är väl inte större risk med en toastol än med vattenkran med anslutningar i köket.
Trodde tätskikt var till för utrymmen med golvbrunn. Skulle man få en läcka i toarummet så lär inget tätskikt i världen skydda ändå. Utan golvbrunn rinner snart vattnet ut genom dörröppningen.
Du har naturligtvis helt rätt, men branchreglerna är i detta fallet inte till för att täcka brusten vattenledning.

Reglerna säger att: ökade skador på grund av bland annat droppläckage från rörkopplingar och städning med för mycket vatten gör att man behöver ha ett tätskikt på golv med uppvik i toalett där underlaget behöver skyddas...


Ett oisolerat betonggolv direkt på mark behöver inte skyddas mot vatten.

https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...golvbrunn.-ska-man-ha-tatskikt-pa-sadant-golv
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.