Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt :)

Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?

Här är några bilder:
Föråldrad, sliten, tom rumshörna med flagande väggfärg och synlig mögel. Behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbeten i rum, exponerad tegelvägg, borttagen gips, rörledningar, symaskin synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsbehov i rumshörn, fukt- eller mögelskador, flagande färg, brun burk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverat utrymme med blottade väggar och tak, synliga rör, och förvaringsartiklar i bakgrunden. Reparationsprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt trägolv och betongvägg med skador, damm och en nedsänkt, lila lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
husdrommaren och 39 till
  • Laddar…
Hur är skicket på avloppet, är det något som bör bytas? I så fall är det ju läge att göra det nu.
 
  • Gilla
Peterjohan67 och 12 till
  • Laddar…
Är det oisolerad betongplatta?
 
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
A
Det där grejar du! Kör hårt :)
 
  • Gilla
S_B_O och 23 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det oisolerad betongplatta?
Ja det är det!
Centano Centano skrev:
Hur är skicket på avloppet, är det något som bör bytas? I så fall är det ju läge att göra det nu.
Det satt en toalett och handfat där innan och det fungerade bra. Jag antar att det borde fungera nu också. 😀
 
  • Gilla
Martin Edström och 1 till
  • Laddar…
Vad ska ni ha för ytskikt?
 
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Ja det är det!
Då behöver du räkna med 100% RF (relativ fuktighet) i plattan och inte lägga på ett tätskikt som inte klarar det. Risken är att du får problem med lukt och emissioner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Ja det är det!

Det satt en toalett och handfat där innan och det fungerade bra. Jag antar att det borde fungera nu också. 😀
Jag tänkte mer på skicket på rören i sig, är de halv genomrostade eller har de många år kvar på nacken? Kan ju kännas lite surt om allt renoveras och så rasar rören kort där efter. 🥺
 
  • Gilla
yonna och 10 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska ni ha för ytskikt?
Vi ska ha klinkergolv och kakel upp för halva väggen.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Jag tänkte mer på skicket på rören i sig, är de halv genomrostade eller har de många år kvar på nacken? Kan ju kännas lite surt om allt renoveras och så rasar rören kort där efter. 🥺
Det ser lite rostigt ut, men kanske bara är smuts. Ska undersöka närmare :) Gamla, rostiga röränden täckt med en svart plastlock mot en betongvägg och grovt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W witten skrev:
Då behöver du räkna med 100% RF (relativ fuktighet) i plattan och inte lägga på ett tätskikt som inte klarar det. Risken är att du får problem med lukt och emissioner.
Vi ska inte ha en golvbrunn, kan jag skippa tätskikt?
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Vi ska inte ha en golvbrunn, kan jag skippa tätskikt?
Golvet ska ha tätskikt och du ska ha 50mm uppvik på väggarna. Det där ska nog bli skitbra
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
dennis svensson och 5 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Vi ska inte ha en golvbrunn, kan jag skippa tätskikt?
Ja just ja, det var bara toa. Ja det är ur fuktsynpunkt säkrare att skippa tätskikt.
 
  • Gilla
dennis svensson och 16 till
  • Laddar…
BirgitS
H Huzzbutt skrev:
Golvet ska ha tätskikt och du ska ha 50mm uppvik på väggarna. Det där ska nog bli skitbra
Inte på en oisolerad betongplatta med tillskjutande markfukt.
 
  • Gilla
  • Arg
dennis svensson och 32 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Golvet ska ha tätskikt och du ska ha 50mm uppvik på väggarna. Det där ska nog bli skitbra
Nej.
 
  • Gilla
dennis svensson och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.