Den nya editorn funkar skitdåligt om man vill redigera i ett citat. Är citatet några rader långt så finns det dessutom inte någonstans att klicka för att flytta markören utanför citatet när man väl har klickat i det.


En skärmdump från ett internetforum, visar en tråd med en användarkommentar och inläggsskrivningsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Pratar vi om varandra? Om jag håller in på gilla så får jag följande, precis som det alltid har varit?
Kör du Firefox i Android?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den nya editorn funkar skitdåligt om man vill redigera i ett citat. Är citatet några rader långt så finns det dessutom inte någonstans att klicka för att flytta markören utanför citatet när man väl har klickat i det.
useless useless skrev:
[bild]
Jag kan scrolla i editeringsrutan så jag kommer åt att sätta markören utanför.
Dock stötte jag på ovanstående problem. Det ser här ut som jag citerat @Nötegårdsgubben när jag egentligen bara raderat texten från hans inlägg. Då hoppade texten från @useless upp till det citatet.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gillar verkligen det nya sättet man kan bryta upp citat på genom att bara göra en radbrytning där det första ska sluta och nästa börja.
Jo, den funkar i övrigt. Bara det att det kommer upp en meny i webläsaren som man kan ignorera och klicka bort om man håller in fingret på Gilla-länken
Och en gång till. Har alltså bara raderat text i @Nötegårdsgubben citat, inte editerat @useless alls.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag kan scrolla i editeringsrutan så jag kommer åt att sätta markören utanför.
Det funkar om inte citatet är för stort/innehåller bilder. Nu sträcker sig citatet till slutet på editeringsrutan och det finns ingenstans att sätta markören nedanför.

Och jag kör Firefox i Android. Det ser säkert annorlunda ut i andra kombinationer av webläsare och OS.

Man får klicka på A och byta till BB-kod-läge istället för Wysiwyg-läge om man vill kunna redigera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Absolut!
Jag säger inte att du har fel! Meddelar bara att det bara är bitvis trasigt. Med safari på ios funkar det (och i appen till ios).
 
Men, problemet är inte bara att det inte går att flytta markören nedanför citatet. Sätter man markören på ett ställe i citatet och trycker på backspace så raderas det från ett annat ställe i citatet.

Se här där markören är i ordet "Inställningar", men backspace tar bort bokstäver i raden under bilden.



Skärmdump av ett forum, redigeringsgränssnitt med markerad text, diskussion om funktionens redundans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har forumet (desktop) blivit snabbare? Om jag inte inbillar mig så är det betydligt snabbare nu (y)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Fort men fel... Det kommer att vara tillbaks på samma hastighet som tidigare när alla buggfixar och specialhanteringar av obskyra webläsare/OS-kombinationer är införda. 🙃
 
  • Gilla
  • Haha
Mats och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När man klickar i rutan för att markera hela forumet som läst så får man nu upp en ruta för att bekräfta. Snälla, ta bort. Sådana bekräftelser är tidigt 90-tal.
För det första är det inte så farligt om man råkar klicka där av misstag.
För det andra bör knappen vara tydlig så att man i förväg vet konsekvensen av att klicka på den. Här skulle den hatade hooverfunktionen vara till hjälp, dvs en kort hjälptext som visar efter 1.5 sek.
För det tredje, lägg in en ångrafunktion ifall det skulle vara viktigt.
Tack för fixen @Per Eskilsson !
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kör du Firefox i Android?
Kör med standard webbläsaren i min Samsung
 
Måste man vara inloggad nu för att se bilder? Det är väl den mest hatade forumfunktionen och bästa anti-reklamen alla kategorier.

Nu kan jag inte längre skicka länkar med smarta tips och tricks till vänner och bekanta som då har möjlighet att upptäcka vilken kunskapskälla det här är.

🤯
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Måste man vara inloggad nu för att se bilder? Det är väl den mest hatade forumfunktionen och bästa anti-reklamen alla kategorier.

Nu kan jag inte längre skicka länkar med smarta tips och tricks till vänner och bekanta som då har möjlighet att upptäcka vilken kunskapskälla det här är.

🤯
Så har det varit ett bra tag, iaf för mig. Både desktop och app.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för bra feedback. Igår och idag har vi fixat en del av buggarna.

1. @Bo.Siltberg, @rolfidvall, @alfista, @ostersundaren, @kniv Den onödiga bekräftelsen som dök upp när man klickar på Markera forum som läst är nu borttagen.
2. @Bo.Siltberg Länkbeteendet när man klickar på avataren i trådlistor är nu ändrad så att du kan komma till första olästa.
3. @ganesha Emojisarna är nu klickbara och synliga även i mobiler och ipads.
4. @EddieHansson och @13th Marine Emoji och meny-knappen fungerar nu för den som ej använder infinite scroll.
5. @kashieda och @13th Marine Den felaktiga gulmarkeringarna har tagits bort.
6. @Josth Rubriken i underforumet är inte längre i fet stil om man läsmarkerat hela forumet.
7. @13th Marine Framåtknappen är inte längre blå på sista sidan.
8. @breakman Nu ska det gå att logga ut även i appen.

Fortsätt gärna rapportera saker som inte verkar funka.
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
K
Det här med att ens egna inlägg var markerade i en något annorlunda färg var bra. Verkar också ha försvunnit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.