Byggahus.se kommer att stänga ner för uppgradering av forumet inatt kl 00:00. Vi beräknar att jobbet tar ca 5-6 timmar.

Med uppgraderingen får vi modern kod och en säkrare sajt som blir enklare för oss att vidareutveckla.

Det är inte säkert att ni märker så mycket av det, utan målet har varit att man ska känna igen sig och att det ska vara så likt det gamla som möjligt.

Det jag vet att ni kommer att märka är dock:
  • en bättre texteditor
  • äntligen stöd för vanliga emojis
  • enklare bilduppladdning
 
  • Gilla
PeterP och 13 till
  • Laddar…
Eftersom jag överlevde förra nedstängningen med demoner och spöken som terroriserade mig under nattimmarna är jag nu bättre förberdd. :poop::dizzy::sick:
Intager ett stort glas vin och tar med mig min prickige fyrbente följeslagare under duntäcket och vaknar förhoppningsvis nytert och piggt måndag morgon efter en hel natts sömn .
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
Precis som Marlén skriver så kommer inte så mycket märkas, de flesta ändringarna har gjorts på baksidan.

Men när vi har uppgraderat så bli det enklare för oss att rulla ut efterfrågad funktionalitet som till exempel:

- Enklare bilduppladdning
- Förhandsgranskning
- Spara-funktion
- Förbättrad texteditor i mobilen
- Historik
- Dark mode
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
T
Dark mode ser jag fram emot! Då kan man ligga i sängen på kvällen utan att störa övriga
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
🥳
 
Alltid trevligt med uppdateringar!
Bilduppladdningen var blixtsnabb, och jag kan återigen använda autoincorrect vilket uppskattas av mina korvfingrar! 👍

Lite feedback, detta gäller Firefox på Android.
Jag har konstant en föreslagna inloggningar längst ner.
Framåtknappen är nu blå trots att det inte finns fler sidor.
Citat av informerade personer ser udda ut.
Pinnade trådar är tydligen gula i "deltagit".

Edit: föreslagna inloggningar försvann efter jag skrivit detta inlägg.

Kan lägga till att redigerarutan känns udda.
 
  • Skärmdump av ett foruminlägg på Byggahus.se om elbilsladdning och köer under semestertider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av forumtråd på Byggahus.se, diskussion om trafik, inlägg ignorerade, användargränssnitt synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett svenskt webbforum, diskussionstrådar inom bygg och humor, mobilgränssnitt, notifikationer, sökfunktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett forum, textinlägg, användargränssnitt, mobil vy, diskussionsämnen, grön och vit färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Byggahus.se kommer att stänga ner för uppgradering av forumet inatt kl 00:00. Vi beräknar att jobbet tar ca 5-6 timmar.

Med uppgraderingen får vi modern kod och en säkrare sajt som blir enklare för oss att vidareutveckla.

Det är inte säkert att ni märker så mycket av det, utan målet har varit att man ska känna igen sig och att det ska vara så likt det gamla som möjligt.

Det jag vet att ni kommer att märka är dock:

  • en bättre texteditor
  • äntligen stöd för vanliga emojis
  • enklare bilduppladdning
Vill rapportera en funktion som inte fungerar efter uppdateringen. Att göra texten större. Gäller App och iPhone. Funktionen är kvar, men texten är liten och förändras inte när man tofflar mellan liten och större text.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Lägger till en till, på datorn (Win 10 + Firefox) så är jag 95% säker på att jag ställt in så att var jag än klickar i listor hamnar jag på senast olästa inlägget.
Nu verkar jag hamna lite olika beroende på var jag klickar.

Kan vara att jag behöver uppdatera en inställning igen, eller så är det en bugg =)
 
Rubriken i underforumet är fortfarande i fet stil trots att man läst hela forumet. Förut skiftade det till icke fet stil när man läst alla inlägg. Använder PC och Chrome.
 
  • Ledsen
rolflidvall
  • Laddar…
B
Förutom det @13th Marine nämner ett par inlägg upp. Verkar som klick på rubriken tar mig till första olästa men att klick på förhandsgranskningstexten av senaste inlägg tar mig till första inlägg i tråden.

Fick logga in på både mobil (Android / app) och datorn, noterade jag jag inte behövde ange någon 2FA-kod. Testat att logga ut på datorn och sedan in igen, ingen kod behövde anges.
Testat att logga ut från appen på mobilen och får ett felmeddelande, går inte logga ut.

Skärmdump av felmeddelande i en mobilapplikation med instruktioner för att ladda om sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Lägger till en till (Win10 FF)
Emoji-knappen gör inget.
 
Varje gång jag markerar alla inlägg som lästa i ett underforum får jag en dialogruta där jag måste bekräfta. Var det en efterfrågad funktion? Jag hade i alla fall gärna varit utan den.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Om jag klickar på rubriken på en tråd där senaste inlägget är från en ignorerad användare så visas dennes inlägg, vet inte om det betedde sig så tidigare.
 
  • Ledsen
rolflidvall
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Eftersom jag överlevde
Varför ligger mitt senaste inlägg kvar i annan tråd om jag (som nu) vill göra nytt inlägg? Det är lätt hänt att detta "senaste" hänger kvar och då blir det nya obegripligt.
 
När man klickar i rutan för att markera hela forumet som läst så får man nu upp en ruta för att bekräfta. Snälla, ta bort. Sådana bekräftelser är tidigt 90-tal.
För det första är det inte så farligt om man råkar klicka där av misstag.
För det andra bör knappen vara tydlig så att man i förväg vet konsekvensen av att klicka på den. Här skulle den hatade hooverfunktionen vara till hjälp, dvs en kort hjälptext som visar efter 1.5 sek.
För det tredje, lägg in en ångrafunktion ifall det skulle vara viktigt.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.