M Markarbetaren skrev:
En manskapsbod på hjul säkras med 16A, den har CEE enfas-matning. Brukar få med en övergångssladd som man kopplar in i närmaste skåp med vanlig 16A förlängningssladd.

En bodetablering seriematas med 32A, trefas. Ibland hamnar för mycket på samma fas och detta i kombo med gamla kablar, vatteninträngning, kablar som vajar i vinden eller vad det nu må vara har vid några enstaka tillfällen fått stiften brända.

Ser inte hur du menar att jag säger emot mig själv?
Jag uppfattade det som en undran varför det fungerar med manskapsbodar när det inte fungerar med elbilar. Detta trots att du själv sett exempel på när det inte fungerade med med en manskapsbod. Och ja. CEE-don är bättre än schuko. Om det börjar brinna vid varmgång beror ju även på om det finns något brännbart i närheten av uttaget.
 
Visserligen inte i Sverige, men det börjar finnas prisvärda alternativ om man har lite lägre krav. (Megan EV40 ligger på 23.700€) Så istället för att åka begagnad plugin hybrid kan man få en liten elbil för kortare resor och ha kvar dieseldroskan

Webbsida för Dacia-bil, erbjudande om Spring Essential Electric 45 från 9990 euro, med moms, finansiering via Dacia Finance.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
OK! Berlingo och systerbilarna Peugot Rifter och Opel Combo går alla att få 7-sitsiga.
Ok, men som sagt var, nuförtiden har jag inte behov av 7-sitsig bil. Och Zafiran gav jag 120 000 för, jag tvivlar starkt på att det går att hitta en begagnad 7-sitsig Berlingo för under 300 000? Och då kommer den ökare årskostnaden på grund av värdeminskningen att äta upp eventuell besparing på bränslet.
 
M Markarbetaren skrev:
Ja med en övergångssladd till vanlig 230 och sedan vanlig "förlängningssladd";)
Jag tror inte det är tänkt att man ska göra så, men man ser samma sak med husvagnar. I princip alla campingplatser säger att det ska vara minst 2,5-kvadrat kabel men 99% av husvagnsägarna kör med en vanlig 1,5-kvadrat kabelvinda.

Det blir lite komiskt när vi tältar på elplats och jag tar fram min 15-meters 2,5-kvadrat kabel med CEE-don i båda ändar för att vi ska ha ström i tältet att ladda mobilerna med :)

I de fall campingen har schuko-uttag så har jag en 40 cm adapterkabel från schuko stickpropp till CEE hona som jag sätter vid uttaget.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ok, men som sagt var, nuförtiden har jag inte behov av 7-sitsig bil. Och Zafiran gav jag 120 000 för, jag tvivlar starkt på att det går att hitta en begagnad 7-sitsig Berlingo för under 300 000? Och då kommer den ökare årskostnaden på grund av värdeminskningen att äta upp eventuell besparing på bränslet.
Du hade kunnat få en ny nästan fullutrustad 7-sitsig ICE Berlingo för något år sedan för 300k. Nu säljes de bara med eldrift och kostar en bra slant till. Tror de enklaste ICE började strax över 200k.
 
S Styrman_jansson skrev:
Du hade kunnat få en ny nästan fullutrustad 7-sitsig ICE Berlingo för något år sedan för 300k. Nu säljes de bara med eldrift och kostar en bra slant till. Tror de enklaste ICE började strax över 200k.
Ja men för något år sen var jag inte intresserad av nåt 7-sitsigt. Det var 2003 eller nåt sånt jag köpte Zafiran. Och på den tiden var min budget max 150 000 (hade knappt haft råd att köpa bil alls om jag varit tvungen att ta billån, men som tur var fanns det låneutrymme kvar på husets pantbrev).
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Nu vet jag inte om Tesla har "globala" priser, men som jag förstått annars är att för att få sälja alls i vissa länder så rabatterar man priserna till de länderna. Bilföretagen har med andra ord olika marginaler i Luxenburg och Guatemala. Så absolut tror jag att man "kompenserar" priserna, lite från "fabrik" och lite i marginalerna hos lokala försäljningsled.
Jag tror de har i det närmaste globala priser, fått kritik för att de kan ligga några kronor fel i lokala marknaden, tex i förhållande till elbilsstöd och sånt, sen har prisändringarna, mest sänkningar men även höjningar, inte kommit på samma dag överallt, men i stort har priserna följts åt globalt.
 
D djac skrev:
Jag tror de har i det närmaste globala priser, fått kritik för att de kan ligga några kronor fel i lokala marknaden, tex i förhållande till elbilsstöd och sånt, sen har prisändringarna, mest sänkningar men även höjningar, inte kommit på samma dag överallt, men i stort har priserna följts åt globalt.
Jo, Tesla och några till har väl vänt upp och ned på hur bilar säljs och servas.

Normalfallet är nog att den lokale distributören packeterar ett antal bilar i olika spec med olika pris som passar den marknaden. Ganska många lokala anpassningar.

AC i olika storlekar, spegelvärme, sätesvärme, kylvätskespec osv. Även elbilar är nog möjligt att göra olika med tex värmepumpar och batterivärmning...
 
J JohanLun skrev:
Jo, Tesla och några till har väl vänt upp och ned på hur bilar säljs och servas.

Normalfallet är nog att den lokale distributören packeterar ett antal bilar i olika spec med olika pris som passar den marknaden. Ganska många lokala anpassningar.

AC i olika storlekar, spegelvärme, sätesvärme, kylvätskespec osv. Även elbilar är nog möjligt att göra olika med tex värmepumpar och batterivärmning...
Back to basics, vilken färg du vill så länge den är svart typ. Vilket känns helt rätt, traditionella tillverkare med sina ofantliga valmöjligheter är irrationellt ur mer eller mindre alla perspektiv utom som lockpris för att få bilen att se billigare ut vid första anblick
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Back to basics, vilken färg du vill så länge den är svart typ. Vilket känns helt rätt, traditionella tillverkare med sina ofantliga valmöjligheter är irrationellt ur mer eller mindre alla perspektiv utom som lockpris för att få bilen att se billigare ut vid första anblick
Jag gillade exempelvis Mazdas paket som de hade för ett tag sedan.
Core, Vision och Optimum. Sen kunde man givetvis välja motor, färg och typ drag, men i övrigt var det satt av nivån.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillade exempelvis Mazdas paket som de hade för ett tag sedan.
Core, Vision och Optimum. Sen kunde man givetvis välja motor, färg och typ drag, men i övrigt var det satt av nivån.
Men är det ens billigare att producera än att bara köra toppmodellen? Fler produktionslinjer, mer lagerhållning, mer komplicerad mjukvara att underhålla osv osv
 
Många asiatiska bilar har väl så. Minns att jag köpt både Kia och Subaru med så begränsade val att man fattade att de ofta eller alltid redan stod på båt när de såldes snarare än byggdes enligt spec som många europeiska bilar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Många asiatiska bilar har väl så. Minns att jag köpt både Kia och Subaru med så begränsade val att man fattade att de ofta eller alltid redan stod på båt när de såldes snarare än byggdes enligt spec som många europeiska bilar.
Förklarar varför tillvalen i princip var dragkrok och mattor.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Många asiatiska bilar har väl så. Minns att jag köpt både Kia och Subaru med så begränsade val att man fattade att de ofta eller alltid redan stod på båt när de såldes snarare än byggdes enligt spec som många europeiska bilar.
En kompis jobbade på svensk distributör av bla japanska bilar. Det tar ett litet tag att skeppa en bil från Japan, så ingen skulle orka vänta på att beställa bilen och sen få vänta 6-8 månader (eller, nu efter Covid kanske) så man specade helt enkelt bilarna i rätt välutrustade och attraktiva paket som man sen sålde. Så japanerna kan nog välja med och utan dubbla cigaretttändare och svankstöd i baksätet.

Sen brukar man ju välja att tex inte ta in för många motor och växellådsalternativ, då man isåfall måste reservdelshålla prylar för att reparera. Att vänta veckovis på delar från Japan är nog inte så attraktivt.

Sen görs väl troligen några japanska bilar på lite närmare håll än i Japan, men...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.