Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Helt ok. Under 1,2m höjd brukar tillåtas av våra kommuner utan bygglov. Det är alltså tillåtet att fylla hela tomten med trall om man är dum nog…
Nej vissa kommuner tillåter inte trall på hela tomten
 
T twoody skrev:
Nej vissa kommuner tillåter inte trall på hela tomten
Brukar skrev jag, väldigt få kommuner tillåter det inte. Det finns även enstaka detaljplaner som motsätter sig men de är heller inte många.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T twoody skrev:
Nej vissa kommuner tillåter inte trall på hela tomten
Hur stoppar de det menar du?
 
A Annislay skrev:
Varför får han det? Borde det inte vara 1,5 meters avstånd till grannen?
Var har Du fått det ifrån?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur stoppar de det menar du?
Ja vissa tolkar regler med altan att det måste vara 4,5 m från granne.
 
A Annislay skrev:
En bygglovsbefriad altan ska placeras minst 4,5 meter från gräns. Det är dock möjligt att placera en sådan altan närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det.
Men ett trädäck som det är frågan om när det är så lågt som detta är helt fritt fram till tomtgräns.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men ett trädäck som det är frågan om när det är så lågt som detta är helt fritt fram till tomtgräns.
Jag förstår inte alla svar i tråden där man delvis gissar och anser att man har kunskap och tolkningsföreträde i bygglovsfrågor.
Det enkla och snabbaste rådet är att TS vänder sig till byggnadsnämnden I sin komun och ställer frågan där och får korrekt svar.
De har kunskap om bygglovsfrågor och gällande områdesbestämelser och tolkningar.
Kostar inget, de bjuder på den servicen.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, men en marknära trall kräver aldrig bygglov. Den kan du täcka hela tomten med om du vill. Vad som är marknära är inte helt tydligt. Men allt under 0,5m är det definitivt. Så här behövs inget bygglov
Det finns som någon påpekat detaljplaner där vissa saker förbjuds på prickmark, det kan då vara förbjudet med tex asfalt eller trall, ofta beror sådant på ledningar, men kan även ha med "det visuella" att göra, så kallad trädgårdsstad där man vill ha grönt längs vägen. Men det är verkligen inte vanligt, utan i allmänhet får man ha vilken markbeläggning man vill..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Jag förstår inte alla svar i tråden där man delvis gissar och anser att man har kunskap och tolkningsföreträde i bygglovsfrågor.
Det enkla och snabbaste rådet är att TS vänder sig till byggnadsnämnden I sin komun och ställer frågan där och får korrekt svar.
De har kunskap om bygglovsfrågor och gällande områdesbestämelser och tolkningar.
Kostar inget, de bjuder på den servicen.
Nä, det är lite märkligt med folk som gissar att det ska vara min st 1,5 meter från tomtgräns och en massa annat konstigt. Framförallt att man inte förstår att lagtextens ord altan inte är detsamma som vardagsspråkets ord altan.
 
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
J Jamppa65 skrev:
En bygglovsbefriad altan ska placeras minst 4,5 meter från gräns. Det är dock möjligt att placera en sådan altan närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det.
Det gäller för en Bygglovsbefriad altan, alltså en altan som egentligen krävt bygglov men pga specialregler inte kräver det. Altanen som TS beskriver behöver inte bygglov och omfattas därför inte av de reglerna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K
B Bernt Ö97 skrev:
Jag förstår inte alla svar i tråden där man delvis gissar och anser att man har kunskap och tolkningsföreträde i bygglovsfrågor.
Det enkla och snabbaste rådet är att TS vänder sig till byggnadsnämnden I sin komun och ställer frågan där och får korrekt svar.
De har kunskap om bygglovsfrågor och gällande områdesbestämelser och tolkningar.
Kostar inget, de bjuder på den servicen.
Så kan man väl inte göra, fråga nån som kan och vet.😱
Då skulle hälften av alla trådar här försvinna och sen finns det inget roligt kvar att läsa.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Kempa_swe
M Markarbetaren skrev:
Nyfiken på anledningen till frågeställningen? Av fotot att döma så ligger din fastighet avsevärt högre, vad för problem ser du, insyn? Är det en principsak för att du inte gillar grannen som du ställer frågan? Ingen kritik, mest av nyfikenhet!

Mina grannar har byggt höga plank, altaner precis vid tomtgräns osv. När vi pratat så har jag sagt att vad du gör på din tomt skiter jag fullständigt i, så länge det omvända gäller. Vi umgås inte, hälsar på varandra varannan månad i snitt, aldrig haft nån dispyt öht. Ibland får jag uppfattningen att folk på forumet (inte nödvändigtvis i denna tråden;)) köper hus och sedan ska man genom nån form av paragrafrytteri hävda sig. För att få vatten på sin kvarn så vill man ha uppbackning av anonyma människor på ett forum. Är det inte bättre att prata med sina grannar, OM man upplever att det blir något negativt av det som grannen gör. Detta INNAN man ska koppla in kommunens byggnadsnämnd, anmäla och få till en grannsämja som blir allt annat än bra.
Japp, i dagens samhälle så blir folk kränkta av allt och måste lägga sig i allt andra gör. De vet inte längre hur man sköter sitt eget och låter andra sköta sitt.
 
I ett juridikforum ska man kunna fråga om vad juridiken säger utan att bli anklagad för att vara lätkränkt eller lägga näsan i blöt där den inte hör hemma.

Lagen är det vi har att luta oss på om vi inte gillar en situation. Sen kan alla ha olika värdegrunder för hur man moraliskt ställer sig till om grannen gör något på sin tomt eller inte. Vi har dock ingen aning om vad som föregått frågeställningen från TS.
 
  • Gilla
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
Detta är dock ett bygga hus forum där man även kan ställa frågor av juridisk karaktär.
Det är inte heller en frågespalt, utan ett diskussionsforum där just diskussioner uppstår som ett resultat av inlägg och trådar.
Är det inte det man vill ha så finns det andra alternativ att vända sig till.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Så är det, och jag tror inte att @Bart önskar något annat.
Men att ifrågasätta TS lättkränkthet eller dennes förmåga att lägga näsan i blöt tillför ju inget till diskussionen. Eller vad tycker du?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.