C cergod skrev:
Jag hade liknande beteende något år tidigare när jag hade Eco Mode på, dvs att begränsningskabeln inte är strömsatt när gräsklipparen är parkerad.
Jag har inte eco mode på.
 
S svetsnisse skrev:
Idag försökte jag att starta ett manuellt program från appen. Står att klipparen är på väg till startpunkt men den rör sig ca 5cm från laddaren sen blir den stående! 100% batteri. Vad kan vara felet? Har alla updateringar installerade.[video]
Om du öppnar luckan, vad står det på displayen?
 
  • Gilla
Broyyen
  • Laddar…
S svetsnisse skrev:
Idag försökte jag att starta ett manuellt program från appen. Står att klipparen är på väg till startpunkt men den rör sig ca 5cm från laddaren sen blir den stående! 100% batteri. Vad kan vara felet? Har alla updateringar installerade.[video]
Hmm, jag har updaterad klippare och all övrig mjukvara, och råkat ut för detta problem en hel del nyligen, i appen står det "fastnat i laddstation" men min working assumption är att det har uppstått en lite uppförsbacke/ eller ett litet dike precis framför laddstation som den fastnar på, och jag ska höja upp laddstationen lite med grus när andan faller på. Dock inte orkat ta tag i det ännu, gräset växer ändå inget i torkan...
Inget ECO-mode här heller.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Om du öppnar luckan, vad står det på displayen?
Får kolla på det imorgon. Idag klipper den enligt schema och då klipper den som vanligt!
 
E etompau skrev:
Om du öppnar luckan, vad står det på displayen?
Testade köra manuell start via appen idag, nu fungerar det som vanligt igen!
 
Rekommenderar ni ändå att köpa denna klippare? Ni som kanske haft andra tidigare.. vi har precis rullat ut gräsmatta, 350kvm. Gräsmattan är i princip helt platt, inga konstiga passager osv. Många olika bäst i test verkar rekommendera Gardena City SILENO (500m²) som något sorts "budgetalernativ".

Funderar på att inte behöva köpa en vanlig klippare utan endast förlita oss på roboten så vore skönt om det blir rätt från början!
 
L Lanzal skrev:
Rekommenderar ni ändå att köpa denna klippare? Ni som kanske haft andra tidigare.. vi har precis rullat ut gräsmatta, 350kvm. Gräsmattan är i princip helt platt, inga konstiga passager osv. Många olika bäst i test verkar rekommendera Gardena City SILENO (500m²) som något sorts "budgetalernativ".

Funderar på att inte behöva köpa en vanlig klippare utan endast förlita oss på roboten så vore skönt om det blir rätt från början!

Som du beskriver det lär de flesta robotklippare fixa din gräsmatta.
Fördelen med ett märkesnamn som ex. Gardena är att eftermarknaden i form av service och reservdelar funkar bra.

Gardenas klippare (vissa modeller) har en del finesser som ingår i deras smart-koncept, även GPS-lokalisering (LONA), grejor som är nice to have, men inget krav eller måste.

Registrerar du klipparen får du 5 års garanti på klipparen, kan vara bra att ha.
 
  • Gilla
Lanzal
  • Laddar…
E etompau skrev:
Som du beskriver det lär de flesta robotklippare fixa din gräsmatta.
Fördelen med ett märkesnamn som ex. Gardena är att eftermarknaden i form av service och reservdelar funkar bra.

Gardenas klippare (vissa modeller) har en del finesser som ingår i deras smart-koncept, även GPS-lokalisering (LONA), grejor som är nice to have, men inget krav eller måste.

Registrerar du klipparen får du 5 års garanti på klipparen, kan vara bra att ha.
La en beställning idag! Återkommer med fler frågor troligtvis, tack!
 
Det kom en uppdatering i dagarna. Nu kan man styra roboten till en specifik zon i manuellt läge. Det tycker jag är bra! Tidigare slumpade den enligt zonfördelningen även i manuellt läge. Jag gissar att detta är en Lona-funktion.

App-interface för robotgräsklippare med zoner och inställningar på grön bladig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X
C cergod skrev:
Det kom en uppdatering i dagarna. Nu kan man styra roboten till en specifik zon i manuellt läge. Det tycker jag är bra! Tidigare slumpade den enligt zonfördelningen även i manuellt läge. Jag gissar att detta är en Lona-funktion.

[bild]
Hur når man denna meny? Jag fick en uppdatering idag men lyckas inte hitta detta. Har en Gardena Sileno Life LONA.

Edit: Jag som var blind, hittade det en sekund efter jag skrev.😄
 
X Xole skrev:
Hur når man denna meny? Jag fick en uppdatering idag men lyckas inte hitta detta. Har en Gardena Sileno Life LONA.

Edit: Jag som var blind, hittade det en sekund efter jag skrev.😄
Jag hittar inte det valet. Måste jag skapa "stay in zoner" områden först sller?
Funktionen har jag längtat efter sedan jag köpte min Sileno Life.
 
Hej på er!
Jag har en sileno 1000, 5 år gammal. För någon vecka sedan blinkade laddstationslampan grönt och roboten hittade inte in. Den följde guidekabeln men fick inte signal sista metern in. Jag lämnade in och de bytte en kabel. Lampan lyser nu grönt och roboten stannar till och får signal från laddstationen MEN den hittar ändå inte in utan snurrar runt o letar tills batteriet är tomt.

Någon som varit med om detta? Några tips?

Henrik
 
Redigerat:
Hej. Vi har tänkt köpa en robotgräsklippare till vår tomt, det lutar åt en Gardena Sileno Life Lona.
Jag har räknar fram att vi har ungefär 800 kvm gräsmatta.
Frågan jag står inför är, ska vi välja 1000 eller 1500?
som ni ser i bild är det mycket hinder som kan komplicera klippningen. När jag jämför 1000 och 1500 så hittar jag ingen skillnad i specifikationerna, båda har samma klippbredd och samma körtid på batteriet. Vad är skillnaden egentligen?
Spontant så tänker jag att en 1000 ska räcka enligt spec?
Röda linjer är begränsningskabel och tilltänkt guidekabel.
 
  • Handritad skiss av tomtplan med hus, odling, paviljong, uteplatser och grönområden markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skillnaden är nog hur många timmar den tillåts köra per dygn. De har lagt in mjukvaruspärr. Som svar på din fråga så vet jag inte. Jag har inte mer än 450-500 kvm men har köpt en för 1250 kvm. Jag tycker att det är bra att ibland kunna låta den köra största delen av dygnet för att komma ikapp. Då kan jag stänga av den några dagar även när gräset växer som mest, om vi tex har aktiviteter på gräsmattan, och ändå snabbt klippa ikapp.
 
C cergod skrev:
Skillnaden är nog hur många timmar den tillåts köra per dygn. De har lagt in mjukvaruspärr. Som svar på din fråga så vet jag inte. Jag har inte mer än 450-500 kvm men har köpt en för 1250 kvm. Jag tycker att det är bra att ibland kunna låta den köra största delen av dygnet för att komma ikapp. Då kan jag stänga av den några dagar även när gräset växer som mest, om vi tex har aktiviteter på gräsmattan, och ändå snabbt klippa ikapp.
Det skulle nog kunna vara en skillnad, men det känns som det borde vara något mer i skillnad. Priset ligger ju på 15 resp 18000 kr, jag ser att längden på begränsningskabeln skiljer några meter men den lär väl inte vara så stor del av priset tänker jag. Tack för ditt svar, bra tips 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.