M
J jocke31 skrev:
Schukoladdare. Kanske t o m en skarvsladd inblandad?
[länk]

Har postat i någon annan tråd om detta, men hittar inte inlägget.
Använde en originalladdare från Mitsubishi + nytt kvalitetsuttag från Schneider, installerat av behörig elektriker.

JFB:n klarade att undvika eldsvåda den här gången.

Men så här blev det:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag kan tänka mig att det blir så om man stoppar in stickproppen med full last. Gnistbildning och kontaktproblem med varmgång som följd.
Jag har min elpatron (3kW enfas) till värmepumpen inkopplad med stickpropp. Finns ingen tendens till brända stift efter 10 vintrar med nästan daglig inkoppling.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Radhuslänga, garage, elbil, eldsvåda… Finns lite ledtrådar i informationen. Mer troligt att det beror på en bil som laddats (kanske via motorvärmaruttag?) än ”self-combustion” skulle jag säga.
Nja kvällstidningarna har inte helt rätt när de skriver radhusområde. Husen står extremt nära varandra, men sitter inte ihop vad jag vet. Möjligen via förråd, så kanske kedjehus då.
Inga sedvanliga garagelängor som till radhus byggda på 70 eller 80 talet. Dessa hus är bygds på tidigt 2000 tal.
 
J jocke31 skrev:
Radhuslänga, garage, elbil, eldsvåda… Finns lite ledtrådar i informationen. Mer troligt att det beror på en bil som laddats (kanske via motorvärmaruttag?) än ”self-combustion” skulle jag säga.
Hum, kommer det bli mera frekvent när 20% är elbilar?;)
 
P Pin skrev:
Nja kvällstidningarna har inte helt rätt när de skriver radhusområde. Husen står extremt nära varandra, men sitter inte ihop vad jag vet. Möjligen via förråd, så kanske kedjehus då.
Inga sedvanliga garagelängor som till radhus byggda på 70 eller 80 talet. Dessa hus är bygds på tidigt 2000 tal.
OK. Men visst är det väl ändå högst troligt att det är under laddning som branden startat?
 
J jocke31 skrev:
OK. Men visst är det väl ändå högst troligt att det är under laddning som branden startat?
Ja så brukar det väl vara oavsett 230V uttag eller laddstation.
Dieselbilarna brinner längs vägarna istället. Jag väntar fortfarande på att BMW ska få hem en ny EGR till min bil.
 
A AndersS skrev:
Hum, kommer det bli mera frekvent när 20% är elbilar?;)
Så kan det ju vara. Åtminstone för de som hävdar att Schukoladdning är helt riskfri.

Å andra sidan så står det ju i artikeln att branden skedde nära en bensinmack. Jag trodde att det bara var elbilar som kunde fatta eld? Bensin är ju helt riskfritt enligt somliga…;)
 
J jocke31 skrev:
Så kan det ju vara. Åtminstone för de som hävdar att Schukoladdning är helt riskfri.

Å andra sidan så står det ju i artikeln att branden skedde nära en bensinmack. Jag trodde att det bara var elbilar som kunde fatta eld? Bensin är ju helt riskfritt enligt somliga…;)
Macken laddar sina elektriska hyrbilar men inte med schuko
 
J jocke31 skrev:
Så kan det ju vara. Åtminstone för de som hävdar att Schukoladdning är helt riskfri.

Å andra sidan så står det ju i artikeln att branden skedde nära en bensinmack. Jag trodde att det bara var elbilar som kunde fatta eld? Bensin är ju helt riskfritt enligt somliga…;)
Min poäng var att gemene man saknar kunskap om el och belastning av vanliga "vägguttag". "Det är ju ström i alla uttag"
Jag ser ett att det kan vara problem här
Bara att konstatera, vill man ladda bil eller annan utrustning som kräver längre tids laddning med högre effekt, kontrollera. Jag får ju inte elda i våra kaminer utan x pengar vart sjätte år för kontroll.:crysmile:
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Schukoladdare. Kanske t o m en skarvsladd inblandad?
[länk]

Har postat i någon annan tråd om detta, men hittar inte inlägget.
Använde en originalladdare från Mitsubishi + nytt kvalitetsuttag från Schneider, installerat av behörig elektriker.

JFB:n klarade att undvika eldsvåda den här gången.

Men så här blev det:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Men vad är det för kabel som elektrikern använt för att koppla in uttaget?
Ser ut som en gummikabel:thinking:
 
D
A AndersS skrev:
Hum, kommer det bli mera frekvent när 20% är elbilar?;)
Mer sannolikt så blir detta kunskap som alla har, det följer förmodligen samma väg som allt annat, man lär sig hantera nya faror.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men vad är det för kabel som elektrikern använt för att koppla in uttaget?
Ser ut som en gummikabel:thinking:
Ser ut som en N1XV
 
Det kan vara Sveriges första schuko-/elbilsbrand vi sett här. Hoppas det kommer lite mer djuplodande information om det inom överskådlig tid.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag kan tänka mig att det blir så om man stoppar in stickproppen med full last. Gnistbildning och kontaktproblem med varmgång som följd.
Jag har min elpatron (3kW enfas) till värmepumpen inkopplad med stickpropp. Finns ingen tendens till brända stift efter 10 vintrar med nästan daglig inkoppling.
Från Volvos sida:
Laddningen av bilen övervakas genom en tvåvägskommunikation mellan bilen och kontrollboxen. När kabeln kopplas in i strömkällan genomförs en självtestande diagnostik som ser till att kabeln är korrekt ansluten och är redo att förse bilen med ström.

Om den sen lämnar/tar 100% effekt framgår inte men gissningsvis rampar den upp.
 
Mikael_L
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men vad är det för kabel som elektrikern använt för att koppla in uttaget?
Ser ut som en gummikabel:thinking:
Jag skulle tro att det är N1XV eller kanske Aceflex N1XZ1-K.

Jag hoppas i alla fall det, ny gummikabel kan se i princip så blank ut, ibland. Men den mattas väldigt snabbt sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.