Bra plan. Lyssna inte på stressmaffian. Man ska sörja lite, städa lite, plugga lite. Stressa inte i onödan.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hej! Det är lång tråd så kanske någon har säkert redan svar på frågor.

Jag har också varit med om sälja pappas dödsbo och bor i hyresrätt..

- så länge du är mantalsskriven på lägenhet är det ingen problem och bor i lägenhet mer än huset.

- renovera, jag och min bror valde att sålt hus som det var förutom nödvändigt byta golvet i hall då den var extremt dålig skick. Övriga behöver huset måla fasad etc men vi tänker att köpare får välja själv hur de vill göra och vilken färg. Visst färg är inte så dyr men båda jag och bror har inte tid att måla hus då jag bor tre timmar borta och bror höll på att bygga hus. Det är heller inte garanti att åtgärder ger värdeökning.

- vi valde att sälja hus utan att gå via mäklare då 5-6 hörde av sig som är intressent så vi känner att vi bara vill blir av med huset. Men vi använda mäklaren bara vid skriva av kontraktet så det blir rätt. Betala typ 8000 kr för det ur dödabo.

- Vad jag har insåg är att det kostar att ha en hus som bara stå. Huset är från 1969 och har betongplatta så vi kan inte bara stänga av värme helt. Och måste betala kommunalt avlopp och vatten också. Försäkring etc, båda vi två är inte intressent av att behålla hus heller. Ligger i villaområde så det inte är kul att ha som fritidshus heller.
 
  • Gilla
MGA89
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Firmor som städar och tömmer dödsbon betalar ingenting för att utföra jobbet. De tar betalt för detta arbete.
De eventuella saker som har ett värde på andrahandsmarknaden går dit och är i regel bara en liten delfinansiering av kostnader för städ/container/deponi.
Skrev inget om firmor som utför tjänster som att städa eller tömma dödsboet...
 
M MGA89 skrev:
Därför att jag har bott där hela min uppväxt och vill se något annat när jag tittar ut genom fönstren än samma gata som jag alltid sett.
Ja man skall inte bo där man inte trivs.
Fast gräset är sällan grönare på grannens äng.
 
Sälj när du tömt huset. Lyssna inte på de som stressar på dig, du bestämmer väl själv vad och hur mycket du vill göra.
Däremot tycker jag du ska tänka om när det gäller ditt fifflande med skatten. Det balanserar på det lagligas gräns och du skrev tidigare att du ville ha så mycket pengar som möjligt för att kunna skänka till välgörenhet och ha råd att jobba ideellt. Det känns tveksamt om du menar det verkligen, men du kan ju i så fall lika gärna betala den skatt du ska betala utan att hålla på och konstra. Tänk på att skatten också går till bra saker som skola och sjukvård och även till ditt CSN-bidrag som du är så rädd om.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Min pappa avled i april i år efter att ha varit sjuk i flera års tid. Han var även ägare till en större villafastighet i en kommun i södra Stockholm. Som enda barn till mina båda, sedan 1995 skilda och separerade, föräldrar och just nu boende ensam i en hyresrätt är jag nu den som ombesörjer dödsboet efter min pappa. Min mamma är fortfarande vid liv. Förutom villan uppförd 1973-74 på 127 kvm i markplan, 127 kvm biutrymme i källarplan, en större trädgård samt tillhörande garage finns även ett par MC, två bilar vilket den ena är en VW Caddy från 2015 samt en del möbler och inventarier av begränsat värde.

Det enda som har blivit renoverat i huset sedan mina föräldrar köpte 1989 är sovrummen och v-rummet som fått nya golv, ommålade tak samt även ommålade väggar/nya tapeter även hallen har fått ommålade väggar dessa renoveringar skedde mellan 1996-1999. Taket lades om 2012 och det stora badrummet totalrenoverades 2015. Utöver detta är huset i originalskick och mycket utslitet samt nedgånget. En del av stödmur en som håller upp trädgården ut mot gatan rasade ihop 1994 och pappa försökte laga den under sommaren 1996 eller 97 vilket visade sig att han inte klarade av själv varpå han gav upp och muren har sedan dess förblivit i det skick den hade efter den rasat samman. Uppvärmning är dels elradiator i varje rum samt en luftvärmepump från 2021 som sitter monterad i v-rummet på övervåningen.

Stambyte eller omdragning av el har aldrig skett, fönstren är original samt att vinden är oisolerad. Ventilationstypen är självdrag förutom en installerad ventilationsfläkt i det renoverade badrummet. Huset är byggt på berg med lättbetong som grund, stomme samt bjälklag av trä och fasad av kalksandsten (Mexitegel). Vad beträffar källaren så har den en ihållande unken doft som funnits där så länge jag kan minnas så fuktskada är att mistänka utan att veta då tester ej ännu gjorts av någon. Husets vattenmätare var, av kommunen, tänkt att bytas i maj men då huvudkranarna i original från 1970-talet ej kunte stängas av helt sa kommunens person som skulle byta mätaren att jag blir tvungen att kontakta en rörmokare för att byta ut kranarna vilket kan kosta runt 8000 kr (oklart och priset gäller före eller efter ROT) och måste göras före 1 dec. Vad beträffar garageporten har den problem då den är svår att stänga och måste bytas snarast. Garage och verkstadsutrymmen är belamrade med grejer. Övriga rum har också massvis med både och möbler äv lägre värde. I trädgården finns en större skrothög och gräset har en blivit klippt på hela förra sommaren och ej heller nu denna vår. Dels för att pappa ej orkade då han var sjuk och därefter för att jag ej hunnit än.

Häromdagen hade jag en mäklare på plats som kollade på fastigheten för att värdera den och satte ett pris till 4,5-5 miljoner SEK om den skulle säljas nu i befintligt skick. Detta anser jag vara lågt satt men mäklaren sa att det är vad fastigheten är värt med tanke på dess skick. Mäklaren sa också att den som köper fastigheten troligtvis kommer vilja totalrenoverat kåken. På banken finns ett lån på runt 700 000 kr och tillgångar över 1 miljon kr vilka nu används till att betala löpande kostnader så som el, vatten och avlopp osv. RUT och ROT får ej användas till dödsbon och en städfirma skulle kosta utan RUT runt 18000 kr.

Strax måste jag slutföra bouppteckningen och skicka in, ändra lagfarten på huset och därefter kan arvskifte ske. Dock då jag är student och min enda inkomst kommer från CSN kommer det bli svårigheter för mig att få banken att vilja låta mig överta lånet. Tanken från början var att sälja huset och köpa en lägenhet på 3 rum och sedan behålla de pengar som blir över. Men nu när fastigheten har det låga värde den har blir det inte mycket pengar över efter att städfirma, mäklare, skatt samt ny lägenhet är köpt. Detta gör att jag börjar fundera om det kanske finns andra alternativ för att få ut mer pengar från fastigheten vid en försäljning. Dock att ha kvar den en längre period gör att det tickar pengar. Huset har jag heller ej någon vilja att ha kvar och bo i någon längre period. I dagsläget åker jag endast dit över dagen och städar bland tillhörigheterna. Den dagen fastigheten står i mitt namn får jag dessutom bara behålla fastigheten eller hyreslägenheten i sex mån enligt det kommunala bostadsbolagets regler varpå fastigheten därefter måste säljas eller lgh måste sägas upp.

Hur skulle ni gjort för att få så mycket pengar som möjligt i slutändan?
Beklagar förlusten av din pappa. Jag skulle gjort som många råder dig. Klippa gräs, fixa till det ytliga i trädgården och sälja i befintligt skick, gärna med tydlig överlåtelsebesiktning som finns framme vid visning.

Att ta sig an ett liknande projekt och få det tillräckligt bra för att göra det mer attraktivt kan mycket väl kosta mer än du får ut vid en försäljning. Låt säga att du skulle lägga 1 miljon på att renovera upp det med kök, badrum, stödmurar, ev fuktproblem i källaren och annat som kan tillkomma. Då får du vara ganska säker på att få den miljonen plus några kronor till för att motivera ansträngningen som det är att vara projektledare för ett liknande jobb, med de timmar, oro, missförstånd och ibland klantiga hantverkare som det innebär.

Jag hade utan att tveka sålt det som det är med total öppenhet och varit glad att slippa besväret. Det finns ingen som kommer att kunna åberopa dolda fel på ett hus som säljs med information om att det mesta behöver åtgärdas.

Det är ju ingen naturlag att hus säljs för väsentligt mer än vad renoveringen går på och då är det ju lika jämnt som det är brett. Lycka till!
 
När källaren är uttömd och rengjord, så hade jag nog lagt lite tid på den muggiga lukten.
Är där tät matta på golvet eller liknande? bort med den och allt som skulle kunna stänga inne fukt.
Satt igång värmen och värmt upp källaren ordentligt samt vädrat ett par dagar.
Sen hyrt en ozonmaskin och kört med denna ett tag.
Får man bort lukten i källaren tror jag nog det kan göra en hel del på priset.
 
  • Gilla
teamswix
  • Laddar…
hsd
Ett tip är att ha kvar lite möbler och inredning till visningen, det höjer värdet i förhållandet till helt tömt hus
En del mäklare möblerar tom bara för budgivningens skull
 
hsd hsd skrev:
Ett tip är att ha kvar lite möbler och inredning till visningen, det höjer värdet i förhållandet till helt tömt hus
En del mäklare möblerar tom bara för budgivningens skull
Dock tror jag inte dessa nedgångna och slitna samt omoderna möbler gör något för värdet på huset men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Dock tror jag inte dessa nedgångna och slitna samt omoderna möbler gör något för värdet på huset men jag kan ha fel.
Det är ju enkelt att maila och fråga ett par lokalt verksamma mäklare om de befintliga möblerna(bifoga bild) underlättar eller försvårar en försäljning/budgivning på huset, försvårar de ska de ju självklart bort.
 
M MGA89 skrev:
Dock tror jag inte dessa nedgångna och slitna samt omoderna möbler gör något för värdet på huset men jag kan ha fel.
Jag tror som du att om det ska vara möbler kvar ska de vara fina, så folk ser hur mysigt de kan få det!
 
A
Det låter du ska städa, klippa gräsmattan och sälja. Det verkar inte finnas förutsättningar för att förvalta och förbättra huset. Begär in offerter från ett par, tre mäklare. I slutändan är det högsta budgivare som bestämmer slutpriset. Som du känner till lever vi i tider av inflation och ökade räntekostnader. Det kommer avspeglas i slutpriset.

Lycka till med allt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.