1 467 357 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Hoppas det faller väl ut! Skulle gärna slippa skaffa BE/B96 för att köra svärfars släp, kanske främst för att då är det bara jag som får köra med släpet då jag anar att min bättre hälft inte har samma intresse.J jocke31 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
I många fall verkar det vara en Fix idé att vilja ha kombi. Största nackdelarna med en Crossover som ersätter kombi är att dom ofta har något kortare bagage.D djac skrev:
När det gäller luftmotstånd så beror det på utförande. En Tesla Model Y eller Skoda Enyaq coupe typen har högre cupehöjd med sänkt tak bak, vilket ger väldigt bra aerodynamik men samtidigt samma lasthöjd i bagaget som en klassisk kombi.
Crossover är praktiskt då det ger en kortare bil som är enklare att parkera med effektivare packning får man likvärdigt eller bättre utrymme än en motsvarande klassisk kombi/hatchback och samtidigt lättare att kliva in och ut.
Då kanske vi t o m får hantverkare köra runt med F-150 Lightning framöver…13th Marine skrev:
https://www.dagensps.se/motor/ford-f-150-lightning-ar-en-av-varldens-basta-elbilar/
Nu var det en Cross Country (Volvo) och ingen skillnad därJohannes Carlsson skrev:I många fall verkar det vara en Fix idé att vilja ha kombi. Största nackdelarna med en Crossover som ersätter kombi är att dom ofta har något kortare bagage.
När det gäller luftmotstånd så beror det på utförande. En Tesla Model Y eller Skoda Enyaq coupe typen har högre cupehöjd med sänkt tak bak, vilket ger väldigt bra aerodynamik men samtidigt samma lasthöjd i bagaget som en klassisk kombi.
Crossover är praktiskt då det ger en kortare bil som är enklare att parkera med effektivare packning får man likvärdigt eller bättre utrymme än en motsvarande klassisk kombi/hatchback och samtidigt lättare att kliva in och ut.
Lite högre, fyrhjulsdrift och annan fjädring. Har sådan fast diesel.
Kan det bero på klimatet? I andra länder med varmare klimat kör man kanske med bil med flak istället?J jocke31 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Volvos CC modeller är ju en höjd kombi, precis som Golf alltrack etc. inte en crossover i den bemärkelse jag tänker påA AndersS skrev:
För mig är crossover inte en bil med speciellt hög markfrigång. Typexempel är Kia Niro, ser ut som en SUV men har bara 16cm markfrigång. Skoda Kamiq klarar sig som SUV utan fyrhjulsdrift eftersom den har över 18cm markrfigång?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har haft bägge sorter och gillar nog en högre kombi med lite terrängbling snarare än en suv. Suv blir bara stort och klumpigt, sedan tycker jag komforten blir sämre i en Suv, kanske har med rollvinkeln att göra för man sitter så högt.Johannes Carlsson skrev:Volvos CC modeller är ju en höjd kombi, precis som Golf alltrack etc. inte en crossover i den bemärkelse jag tänker på
För mig är crossover inte en bil med speciellt hög markfrigång. Typexempel är Kia Niro, ser ut som en SUV men har bara 16cm markfrigång. Skoda Kamiq klarar sig som SUV utan fyrhjulsdrift eftersom den har över 18cm markrfigång?
En V60 CC med batteridrift hade jag gillat skarpt, eller nya MB C-klass All-terrain med batteridrift. Men det kanske blir svårt att få in batteripaketet i en sån model. Det är ju betydligt lättare när karosserna bygger på höjden.
Det är dyrt att eltanka, hutlöst dyrt. Bränsle följer ändå någon trigger, elpriset på stolpjävlarna följer ingenting utan de ligger kvar på samma hutlösa priser sen i vintras. Den i byn kostade 2,5 kr förra året fram till typ oktober november eller vad de var, sen har den legat stadigt på 5,9kr och de sänker inte den trots elpriset är ofantligt billigare än då.tveksamt skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Tyngdpunkt och sätesposition. Sen får man nog jämföra rätt t.ex Golf variant, alltack och Tiguan. Tycker dom är ganska likvärdiga Golf marginellt bättre medans Volvo är betydligt sämre i SUV utförande. (Generellt också iofs)M Markarbetaren skrev:Jag har haft bägge sorter och gillar nog en högre kombi med lite terrängbling snarare än en suv. Suv blir bara stort och klumpigt, sedan tycker jag komforten blir sämre i en Suv, kanske har med rollvinkeln att göra för man sitter så högt.
En V60 CC med batteridrift hade jag gillat skarpt, eller nya MB C-klass All-terrain med batteridrift. Men det kanske blir svårt att få in batteripaketet i en sån model. Det är ju betydligt lättare när karosserna bygger på höjden.
Redigerat:
Var tvungen och söka på crossover och fick bl.a. denna lite roliga förklaringen.Johannes Carlsson skrev:Volvos CC modeller är ju en höjd kombi, precis som Golf alltrack etc. inte en crossover i den bemärkelse jag tänker på
För mig är crossover inte en bil med speciellt hög markfrigång. Typexempel är Kia Niro, ser ut som en SUV men har bara 16cm markfrigång. Skoda Kamiq klarar sig som SUV utan fyrhjulsdrift eftersom den har över 18cm markrfigång?
"idag är det faktiskt ingen större skillnad på SUV och CUV. En Crossover är ofta något mindre och lättare än en renodlad SUV, men det finns små SUV:ar och stora Crossovers med."
Nya modeord och allt för att kunna marknadsföra våra bilar, samma med crosscountry.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Blandad kompott helt enkelt, så det kommer nog vara lite kaos i benämningarna framöver.A AndersS skrev:Var tvungen och söka på crossover och fick bl.a. denna lite roliga förklaringen.
"idag är det faktiskt ingen större skillnad på SUV och CUV. En Crossover är ofta något mindre och lättare än en renodlad SUV, men det finns små SUV:ar och stora Crossovers med."
Nya modeord och allt för att kunna marknadsföra våra bilar, samma med crosscountry.