Verkar vara problem med att klippbladen fastnar p.g.a. att gräsklipp och annat bös fastnar. Här är en typ av lösning på problemet. I kommentarerna finns andra förslag på lösningar.
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
M Mäcen skrev:
Som användaren goir skrev: "Jag trodde att jag skulle få något mail direkt från Mammotion när ordern var redo, men allt jag fick var fraktinfo från UPS, avsändaren var dessutom något annat Tyskt företag (VITECH GMBH),"

Eftersom Luban skickas från ett EU-land, Tyskland i detta fallet, ska ingen tullavgift betalas. Moms är inräknad i priset när du beställer direkt från Mammotions sida.
Stämmer, jag betalade inte någon extra moms eller tull.

Några uppdateringar från min uppsättning.

Jag hade strul att få kontakt med Luba:n med appen via bluetooth första gången, fatta inte vad som hände, men jag tror det var en factory reset som gjorde att det hoppade igång. Efter en uppgradering av mjukvaran så blev det till att mappa hela trädgården.

Gick fort att lära sig styra den via appen, och kanske någon timme sedan var min ~800m2 "gräsyta" med runt 25st no-go zones (träd, buskar, sandlåda, bod...) klar.

Nu är den ute på premiär-klippningen, jag följde den runt hela ytterkanten och kändes som den följer väldigt väl där jag körde den vid upp-mappningen. Två ställen verkar det som det blev för dålig positions-signal så den verkar inte klippa in i två smala gångar (typ 2 Luba bredder) som den skulle behöva vända i. Tror den klagade på det under upp-mappningen men jag glodde mest på roboten än appen när jag körde.

538 minuter säger den att hela klippningen ska ta, 450 min kvar i skrivandes stund.

Nu i eftermiddags fick jag också mail direkt från Mammotion om att min order är på väg...så man skulle tydligen få ett sånt mail också, bara det att det kom sådär 10 dagar efter UPS först skickade något, och 3 dagar efter den faktiskt levererats. Det är i alla fall samma tracking nummer, så det borde inte dyka upp någon fler.
 
  • Gilla
frepe383 och 1 till
  • Laddar…
Luba 1000 och 3000 har en annan slags framhjul. Undrar om 5000 också kommer få det eller om det krävs de hjulen 5000 har för att kunna klara brantare backar? Det sliter mindre på gräsmattan framför laddningsstation med denna typen av hjul.
 
  • Gilla
Pågatåg och 1 till
  • Laddar…
H Hezzler skrev:
Ringde DataNova för att kolla hurvida min beställning låg på de som var på väg in nu i juni och det gör den.
DataNova förväntas få in maskiner denna vecka och nästa men lite oklart om alla är bokade/sålda.
Leveranserna är osäkra vad gäller tidpunkt och antal maskiner men planen är att de ska få in fler under juli månad, därav 3 augusti satt.
DataNova har fått utbildningsmaterial och det är dit man ska vända sig för support/reklamation så sköter de resten. Finns verkstad i Tyskland bla.
Tillverkaren är långsam att svara på frågor men jobbar på att anställa mer folk, det är hårt tryck sa han.
DataNova fick sin demomaskin som provkördes under helgen nu. Utlåtandet var "grym maskin", urstark, robust, lätt att installera och funkar kanon...som en sammafattning.
Idag fick jag hem min maskin från DataNova. Den kom till stan redan i fredags men jag var bortrest o hämtade på DHL idag. DataNova fick hem maskinerna 7/6 och skickade vidare omedelbart. Bra o tydlig information i övrigt. Ska bli intressant att dra igång den.
 
T Tibrogizmo skrev:
Jag tänker beställa en 5000. Om man beställer på deras officiella sida så blir det ca 2800kr(inkl välkomst rabatt) mindre än att beställa ifrån Datanova.
Vart skeppas klipparna ifrån? Finns det risk för att åka på tullavgift och moms?
Om jag har förstått det rätt så kommer Datanova fortfarande att ha hand om service om det skulle vara något strul.
Det är väl 2800 € inte kr? Eller
 
nino nino skrev:
Det är väl 2800 € inte kr? Eller
2800kr mindre än att beställa från.. ;)(y)
 
  • Gilla
bobbaaa och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
2800kr mindre än att beställa från.. ;)(y)
Skyller på grumliga morgonögon :D
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Någon med en Luba som testat hur den beter sig bakom byggnader där RTK-sändaren inte har direktkontakt? Tränger signalen igenom plåtväggar t.ex.? Som jag förstår det är det viktigast att RTK-sändaren sitter på en vägg eller sitter i laddningsstationen utan att ha något ovanför sig som blockerar signalen mot GPS:erna. Att det sedan är husväggar mellan Luba och RTK-sändaren verkar inte göra så mycket. Det som kan störa Luba är om den klipper under tak eller träd som gör att GPS-mottagningen försämras.
 
Tomture61
M Mäcen skrev:
Någon med en Luba som testat hur den beter sig bakom byggnader där RTK-sändaren inte har direktkontakt? Tränger signalen igenom plåtväggar t.ex.? Som jag förstår det är det viktigast att RTK-sändaren sitter på en vägg eller sitter i laddningsstationen utan att ha något ovanför sig som blockerar signalen mot GPS:erna. Att det sedan är husväggar mellan Luba och RTK-sändaren verkar inte göra så mycket. Det som kan störa Luba är om den klipper under tak eller träd som gör att GPS-mottagningen försämras.
Se inlägg #26 , vet dock ej hur hus med plåt på fasaden funkar . RTK mottagaren får ej vara skymd av träd / byggnad .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Se inlägg #26 , vet dock ej hur hus med plåt på fasaden funkar . RTK mottagaren får ej vara skymd av träd / byggnad .
Tack! återstår att se hur den beter sig bakom ett ridhus av plåtväggar. :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Mäcen skrev:
Luba 1000 och 3000 har en annan slags framhjul. Undrar om 5000 också kommer få det eller om det krävs de hjulen 5000 har för att kunna klara brantare backar? Det sliter mindre på gräsmattan framför laddningsstation med denna typen av hjul.
[media]
Ser nu på Mammotions sida att det är omni-hjul även på Luba 5000.

Tre olika modeller av robotgräsklippare, trådlösa, med priser och utmärkelser visas.
 
  • Gilla
goir
  • Laddar…
Är det någon som beställt direkt från Mammotions webshop? De verkar ha 3000 inne nu med leverans inom 10-15 arbetsdagar, så är lite sugen på att beställa direkt därifrån.
 
En månad efter beställning dök min Luba 1000 upp i torsdags. Beställde direkt från Mammotions tyska hemsida. Fungerar finfint än så länge.
 
  • Gilla
Cheif
  • Laddar…
C Cheif skrev:
Är det någon som beställt direkt från Mammotions webshop? De verkar ha 3000 inne nu med leverans inom 10-15 arbetsdagar, så är lite sugen på att beställa direkt därifrån.
Jag beställde min 5000 från tyska sidan, fungerade bra med mammotions delar. Att UPS suger skyller jag inte på dom.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Installerade min Luba igår, skickade upp RTKn 6 meter i en gammal el-stolpe precis bredvid laddstationen och använde 10m förlängningskabel och strömmatning från laddstationen.
Lät den provköra en liten tillfällig ruta jag skapade.
Allt funkar o såg bra ut men den gav ifrån sig ett högt o kraftigt vibrationsljud 80% av körtiden som inte lät bra alls. Korta stunder hörde man det mer förväntade väsande klippljudet.
Någon som hört något liknande på de ni satt igång på?

Sen har jag en fråga till, i paketet finns en svart antenn som jag inte kan hitta någon info om, ca 16-17 cm lång med texten "868 MHz".
Vad har jag missat?
 
  • Vit papperssida med logotyp, svart stift, kontaktinformation, ligger på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.