1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om du pratar om laddning på gatuparkeringar i städer så är grundregeln att du inte behöver ladda alls. Ej laddbara bilar får inte parkera på de platserna. Kan tyckas ologiskt, men så är reglerna. Som jag skrev har vissa kommuner undantag att laddning ska pågå.M maria01 skrev:
Därför kan du se bilar stå på samma plats hela dagen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Det finns två sorters laddare, snabbladdare och långsamladdare. Snabbladdare i stan har ofta en maximal parkeringstid på en halvtimme, medan långsamladdarna har tre timmar dagtid men ingen begränsning på natten.M maria01 skrev:
Det gör att det är relativt lätt att som elbilsägare hitta gatuparkering för ett kortare ärende i stan, medan dessa platser även för elbilsägare minskar utbudet av parkeringsplatser om man exempelvis vill ta bilen till jobbet.
Det är nog olika på olika ställen och i olika städer. I Stockholm ser jag ingen tidsbegränsning. Det hade varit opraktiskt för tex den som tar bilen till jobbet att behöva flytta bilen efter en viss tid. Då är det gatuparkering men inte snabbladdare jag syftar på.Nötegårdsgubben skrev:Det finns två sorters laddare, snabbladdare och långsamladdare. Snabbladdare i stan har ofta en maximal parkeringstid på en halvtimme, medan långsamladdarna har tre timmar dagtid men ingen begränsning på natten.
Det gör att det är relativt lätt att som elbilsägare hitta gatuparkering för ett kortare ärende i stan, medan dessa platser även för elbilsägare minskar utbudet av parkeringsplatser om man exempelvis vill ta bilen till jobbet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag pratar om Stockholm. Mig veterligen är det tretimmarsgräns överallt i innerstan. Sannolikt just för att försvåra att man står där en hel arbetsdag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
tesla supercharger är dom jag brukar se bilar stå hela dagen på samma plats om dom nu inte ger böter kan man förstå att att några ställer sig där för att slippa flyta bilen när den är klarNötegårdsgubben skrev:Det finns två sorters laddare, snabbladdare och långsamladdare. Snabbladdare i stan har ofta en maximal parkeringstid på en halvtimme, medan långsamladdarna har tre timmar dagtid men ingen begränsning på natten.
Det gör att det är relativt lätt att som elbilsägare hitta gatuparkering för ett kortare ärende i stan, medan dessa platser även för elbilsägare minskar utbudet av parkeringsplatser om man exempelvis vill ta bilen till jobbet.
tesla har böter på supercharger. 10kr/minut om du står kvar efter att bilen är full.M maria01 skrev:
Vid vilka superchargers har du sett bilar stå och ladda hela dagen? Låter helt orimligt.
Just Teslas https://www.tesla.com/sv_SE/support...r för varje extra,när stationen är 100 % full.M maria01 skrev:
Märkligt att priset sänks nu när klimatbonusen är ett minne blott.J jocke31 skrev:
Kan det vara så att man höjde motsvarande när den kom.
Mja, Teslas priser har åkt både upp och ned genom åren. Prissättningen i världen påverkas nog rätt lite av vad som händer i Sverige. Det är snarast ett sätt att plocka marknadsandelar skulle jag säga. Och många andra försöker följa efter för att vara konkurrenskraftiga.J Jonasdzm skrev:
Tesla (som alla företag) tar så mycket de kan, med hänsyn taget till överordnade strategier, de har en fördel med lägre tillverkningskostnader än de andra och hur de väljer att spela detta bestäms sannolikt inte utifrån Sveriges fluktuerande elbilsbonussystem.J Jonasdzm skrev:
Apropå kombibilarna som dykt upp i denna tråd några gånger:
https://carup.se/volvo-cars-kan-lagga-ner-kombibilar-nu-ska-beslut-fattas/
Mercedes har väl redan beslutat att lägga ned tillverkningen av kombibilar och nu kanske även Volvo följer efter.
https://carup.se/volvo-cars-kan-lagga-ner-kombibilar-nu-ska-beslut-fattas/
Mercedes har väl redan beslutat att lägga ned tillverkningen av kombibilar och nu kanske även Volvo följer efter.
Då blir det att köra vår CC diesel i många år till, men det skrivs också ”Tänk om vi gjorde en Cross Country-version av den?”. Skulle det vara något som skulle fungera i vår portfölj?"J jocke31 skrev:
Det skulle räcka bra för oss.
Är vi så annorlunda än alla andra, själv ingen kombikramare men kan såklart se fördelar med karosstypen, är det för att alla andra vill sitta lite högre, i SUV-modeller?J jocke31 skrev:
Ja, det kan man filosofera över. Har själv haft kombi, och modellen har helt klart sina poänger. Men det är ju i princip bara i Norden som folk är ens måttligt intresserade av kombibilar vilket förstås gör det svårt att motivera nyutveckling på en global marknad.D djac skrev: