J JASpennare skrev:
Sköter du hela dödsboförvaltningen själv- bouppteckning, deklarationer, arvskifte osv.?
Kan vara rätt skönt få dödsboet avvecklat och få full rådighet över allt.
Kostar en del att ha någon sköta de delar som kommer med dödsboet och då finns ju den aspekten väga in. Allt är krångligare med att ha kvar dödsboet oskiftat. Bankerna brukar också bara hjälpa till med räkningsbetalningar i några månader efter dödsfallet (tror dock de gör det mot kostnad sen men är lite osäker)
Vi sålde nyligen lägenhet för dödsbos räkning. Krånglade en del i processen men det var flera dödsbodelägare.
Upplevde det hade varit enklare hantera affären om det inte varit dödsboet som stått som säljare.
Om du ska sälja skulle jag betala av banklånet - iaf om det har en högre ränta än vad sparkontot ger.
Kan tilläggas att bouppteckning tar ca 11 veckor från inlämnande till Skatteverket innan den registreras/ godkänns. En köpare kan inte tillträda innan dess och du kan inte inregistreras som ägare. Det funkar att innan dess teckna avtal med mäklare och även sälja fastigheten. Själva tillträdet - och betalning utöver handpenning - kan dock ske först med godkänd bouppteckning.
Så det påverkar också i sammanhanget - är det meningen få ut huset till försäljning asap är det dödsboet som måste sälja.
Min rekommendation är få in bouppteckning så snart som möjligt. Värderingarna är inte så noga med då ingen arvsskatt längre förekommer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JASpennare skrev:
Kan tilläggas att bouppteckning tar ca 11 veckor från inlämnande till Skatteverket innan den registreras/ godkänns. En köpare kan inte tillträda innan dess och du kan inte inregistreras som ägare. Det funkar att innan dess teckna avtal med mäklare och även sälja fastigheten. Själva tillträdet - och betalning utöver handpenning - kan dock ske först med godkänd bouppteckning.
Så det påverkar också i sammanhanget - är det meningen få ut huset till försäljning asap är det dödsboet som måste sälja.
Min rekommendation är få in bouppteckning så snart som möjligt. Värderingarna är inte så noga med då ingen arvsskatt längre förekommer.
Dock kan ej dödsboet ta rot/rut för städning, byte av huvudvattenkran, installation av fungerande spis m.m.
 
M MGA89 skrev:
Dock kan ej dödsboet ta rot/rut för städning, byte av huvudvattenkran, installation av fungerande spis m.m.
Korrekt. Sen är det - om man ska följa regelverket strikt - egentligen en förutsättning man använder fastigheten som bostad för såväl ROT som RUT. Dock inte krav man äger själv när det gäller RUT men däremot för ROT. Så står du som fakturamottagare på städfaktura kan du ta RUT om du kan hävda du använder fastigheten som bostad. Så fungerar rutavdraget | Skatteverket
 
J JASpennare skrev:
Korrekt. Sen är det - om man ska följa regelverket strikt - egentligen en förutsättning man använder fastigheten som bostad för såväl ROT som RUT. Dock inte krav man äger själv när det gäller RUT men däremot för ROT. Så står du som fakturamottagare på städfaktura kan du ta RUT om du kan hävda du använder fastigheten som bostad. Så fungerar rutavdraget | Skatteverket
Förresten är både ROT och RUT bara möjliga få förutsatt man betalar tillräckligt med skatt det aktuella året. Båda är skattereduktioner. Så förutsätter man har beskattningsår inkomst utöver bara studiemedel eller redovisar kapitalvinst från ex fastighetsförvaltning.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 2 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Dock kan ej dödsboet ta rot/rut för städning, byte av huvudvattenkran, installation av fungerande spis m.m.
Varför krångla till det.
De åtgärder du genomför inför försäljningen är avdragsgilla mot reavinsten i sin helhet.
Rot och RUT gäller bara arbetsdagen.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
J JASpennare skrev:
Förresten är både ROT och RUT bara möjliga få förutsatt man betalar tillräckligt med skatt det aktuella året. Båda är skattereduktioner. Så förutsätter man har beskattningsår inkomst utöver bara studiemedel eller redovisar kapitalvinst från ex fastighetsförvaltning.
Så enda sättet för mig få ut rot är genom att först ta över bostaden och sedan sälja den och på så sätt kunna dra av på vinstskatten? Dock om jag förstår dig rätt kan rut användas även om fastigheten står i dödsboets namn det krävs bara att jag själv står på städfakturan? Rut tas tas sedan ut genom vinstskatten.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Varför krångla till det.
De åtgärder du genomför inför försäljningen är avdragsgilla mot reavinsten i sin helhet.
Rot och RUT gäller bara arbetsdagen.
Så jag kommer ändå kunna dra av dessa utgifter från vinstskatten? Kan man inte dra av dem två gånger, alltså både genom rut/rot samt även utan rut/rot samtidigt?
 
Enligt artikeln i länken nedan kan endast avdrag för renoveringar i samband med försäljning göras för fem år bakåt. Under dessa fem år har inga renoveringar skett vilket ger att inga avdrag för renoveringar kommer kunna göras. Dock kan man dra av för ny- till- och ombyggnader oavsett när under ägandetiden de skett. Problemet är bara att det troligtvis inte finns kvitto på ex. varenda trädgårdsplanta eller målarfärgsburk som köpts under de 34 åren pappa har ägt och bott på fastigheten/i huset.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/deklaration/vad-far-man-dra-av-deklarationen-avdragsgillt
 
M MGA89 skrev:
Enligt artikeln i länken nedan kan endast avdrag för renoveringar i samband med försäljning göras för fem år bakåt. Under dessa fem år har inga renoveringar skett vilket ger att inga avdrag för renoveringar kommer kunna göras. Dock kan man dra av för ny- till- och ombyggnader oavsett när under ägandetiden de skett. Problemet är bara att det troligtvis inte finns kvitto på ex. varenda trädgårdsplanta eller målarfärgsburk som köpts under de 34 åren pappa har ägt och bott på fastigheten/i huset.

[länk]
Tror inte du kan dra av för en 34 år gammal målarfärgsburk ändå. Sluta vara så närig, sälj huset som det är och gläds åt att du fått ett antal miljoner utan att anstränga sig. De flesta av oss har aldrig fått så mycket gratis.
 
  • Gilla
Fru B och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Enligt artikeln i länken nedan kan endast avdrag för renoveringar i samband med försäljning göras för fem år bakåt. Under dessa fem år har inga renoveringar skett vilket ger att inga avdrag för renoveringar kommer kunna göras. Dock kan man dra av för ny- till- och ombyggnader oavsett när under ägandetiden de skett. Problemet är bara att det troligtvis inte finns kvitto på ex. varenda trädgårdsplanta eller målarfärgsburk som köpts under de 34 åren pappa har ägt och bott på fastigheten/i huset.

[länk]
Först och främst behövs inte kvitton på alla målarburkar etc. Kvitton är bra att ha, men inte nödvändigt. Kan man visa att ett rum är ommålat går det bra att göra en rimligt uppskattning.

Dock har du ju redan konstaterat att det inte är aktuellt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Först och främst behövs inte kvitton på alla målarburkar etc. Kvitton är bra att ha, men inte nödvändigt. Kan man visa att ett rum är ommålat går det bra att göra en rimligt uppskattning.

Dock har du ju redan konstaterat att det inte är aktuellt
Jo det är aktuellt som till- ny eller ombyggnad. Alltså att ha bytt från heltäckande matta till laminatgolv, att ha installerat en luftvärmepump osv.

Dock undrar jag om man kan dra av för alla tvättmaskiner och båda luftvärmepumparna som köpts in till bostaden under dessa 34 år eller bara de senaste nu istallerade?
 
Unikt namn
M MGA89 skrev:
Av allt det som framkommit/diskuterats i tråden vad vore bäst, sälja i mitt eller dödsboets namn?
När dödsboet försvinner, så upphör ju den part som kan svara mot eventuella dolda fel anspråk.
Kan ett dödsbo ansvara för dolda fel i fastighet och kan arvingarna få ta över ansvaret när dödsboet är upplöst? (lawline.se)
M MGA89 skrev:
Dock kan ej dödsboet ta rot/rut för städning, byte av huvudvattenkran, installation av fungerande spis m.m.
Nä, men du får heller inte göra försäljningsavdrag i deklaration på saker du tagit RUT/ROT på, så det blir ju inte så stor skillnad i slutändan.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Jo det är aktuellt som till- ny eller ombyggnad. Alltså att ha bytt från heltäckande matta till laminatgolv, att ha installerat en luftvärmepump osv.

Dock undrar jag om man kan dra av för alla tvättmaskiner och båda luftvärmepumparna som köpts in till bostaden under dessa 34 år eller bara de senaste nu istallerade?
Bra info här, https://www.skatteverket.se/privat/...hnybyggnad.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
 
K Kane skrev:
Bra info här, [länk]
Så om jag byter den trasiga spisen med gjutjärnsplattor mot en med induktion kan denna dras av på vinstskatten?

Hur bevisar man vad som fanns från början då bostaden köptes? Alltså i de rum där nu laminatgolv är inlagt hur kan man bevisa att det inte fanns lämnat i dessa rum när fastigheten köptes så man kan klassen de nya golven som standardhöjning?
 
Fairlane
M MGA89 skrev:
Dock undrar jag om man kan dra av för alla tvättmaskiner och båda luftvärmepumparna som köpts in till bostaden under dessa 34 år eller bara de senaste nu istallerade?
Nej du får inte dra av för alla tvättmaskiner. Fanns det en tvättmaskin i huset när det köptes så är det ingen ny sak och får inte dras av. Om det inte fanns så får du dra av för en tvättmaskin.

Luftvärmepump fanns nog inte när din far köpte huset så den bör du få dra av. Om det är två installerade nu, så två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.