efter att läst igenom tråden


Huset är byggt 1974

elen behöver inte förnyas ledningar av PVC håller över 100år


det viktigaste för att huset inte ska falla samman är att taket håller tätt
sänk evt, temperaturen till ca 12-15C+

det som skulle behövas för att hålla kostnader för uppvärmning på rimlig nivå är:
vattenburet system och bergvärme

man kan låta någon konsult utföra besikning på fastigheten kan till och med kanske vara mera lättsålt om köparen få evt. fel och brister på papper, välj denna firma själv och betala ur egen ficka/dödsbo

ta ett kik på Hemnet, Booli eller liknande för uppskattning av värde
 
A a128 skrev:
efter att läst igenom tråden


Huset är byggt 1974

elen behöver inte förnyas ledningar av PVC håller över 100år


det viktigaste för att huset inte ska falla samman är att taket håller tätt
sänk evt, temperaturen till ca 12-15C+

det som skulle behövas för att hålla kostnader för uppvärmning på rimlig nivå är:
vattenburet system och bergvärme

man kan låta någon konsult utföra besikning på fastigheten kan till och med kanske vara mera lättsålt om köparen få evt. fel och brister på papper, välj denna firma själv och betala ur egen ficka/dödsbo

ta ett kik på Hemnet, Booli eller liknande för uppskattning av värde
Bör inte solpaneler också sänka husets uppvärmningskostnader?
 
  • Haha
big mike och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Det låter väldigt konstigt att man inte får hyra en bostad om man äger ett hus. Att de vill att man visar att man faktiskt bor i lägenheten förstår jag. Men att ägandet av ett hus skulle kunna vara ett problem låter konstigt. Får man inte äga en sommarstuga om man hyr heller?

När det gäller renoveringar är det inte mycket som lönar sig enligt min uppfattning. Bara det som måste fixas är fixat. Tömma och klippa gräset är nog bra. Men utöver vattenmätaren är det nog inte mycket som går att räkna hem.
Det är vanliga regler för hyreslägenhet har jag sett (har stått i bostadskö ett tag så jag ser att det är ett vanligt villkor). Vad som gäller är att man inte får ha någon annan bostad, dvs utom fritidshus, det måste vara "typat" som sådant.
 
Solceller ska såfall ses som ett komplement, men för att omvandla energin till värme behöver man även ett vettigt uppvärmningssystem

:)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
F ö är det inte bråttom att avsluta dödsboet och överföra lagfarten. Annat än inför försäljning eller om du vill ansöka om lån.
Av egen erfarenhet vet jag att man kan dra ut på det i typ ett par år om man vill
 
  • Gilla
a128
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
F ö är det inte bråttom att avsluta dödsboet och överföra lagfarten. Annat än inför försäljning eller om du vill ansöka om lån.
Av egen erfarenhet vet jag att man kan dra ut på det i typ ett par år om man vill
Även i fall med ensam dödsbodelägare!/arvinge?
 
A a128 skrev:
Solceller ska såfall ses som ett komplement, men för att omvandla energin till värme behöver man även ett vettigt uppvärmningssystem

:)
Så solceller och befintliga elradiator er och luftvärmepump minskar inte kostnaden nämnvärt för uppvärmning?
 
M MGA89 skrev:
Bör inte solpaneler också sänka husets uppvärmningskostnader?
Orealistiskt dyrt för liten besparing. Och först skall taket vara i bra skick. Koncentrerar dig på det fundamentala i stället.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Orealistiskt dyrt för liten besparing. Och först skall taket vara i bra skick. Koncentrerar dig på det fundamentala i stället.
Taket är nytt sedan 2012.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är vanliga regler för hyreslägenhet har jag sett (har stått i bostadskö ett tag så jag ser att det är ett vanligt villkor). Vad som gäller är att man inte får ha någon annan bostad, dvs utom fritidshus, det måste vara "typat" som sådant.

Så man får inte äga ett fritidshus taxerat efter 2014 då skatteverket slutade med en speciell kod för dessa hus?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Så solceller och befintliga elradiator er och luftvärmepump minskar inte kostnaden nämnvärt för uppvärmning?
Solceller minskar kostnaden för köpt el. Hur mycket man tjänar på det beror på vad man har för elavtal och uppvärmningssystem.

Men solceller är en ganska stor investering. Du ska inte göra några stora investeringar alls i huset eftersom det är omöjligt att få tillbaks de pengarna vid en försäljning.
Det du ska göra som garanterat höjer värdet är att städa hus och tomt och fixa eventuella akuta fel (typ läckande tak, vattenläckor, etc).

Sen säljer du huset till högstbjudande. Någon friskrivningsklausul behövs inte eftersom hela huset är i behov av renovering.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Så solceller och befintliga elradiator er och luftvärmepump minskar inte kostnaden nämnvärt för uppvärmning?
Men det är inte ditt problem!

Någon ska köpa huset, och vederbörande kommer eventuellt att vilja ändra uppvärmningssystem. Om det inte är vattenburen värme, så kanske köparen vill investera en så pass stor förändring.

Du ska inte lägga en krona på huset, utöver att städa/rensa upp tillräckligt för att kunna sälja.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Jag har inte sagt mig inte kunna tömma, var har jag sagt det i så fall?
I flera inlägg har det beskrivits hur besvärligt det är att tömma huset, städa huset och sortera.

Att körkort saknas vilket gör det svårt att köra till återvinningsanläggning, hyra hjälpmedel o.s.v.

Ta hjälp med jobbet!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
M MGA89 skrev:
Även i fall med ensam dödsbodelägare!/arvinge?
Min fru dog i januari 2021. Jag var enda dödsbodelägare/arvinge. Bouppteckningen var färdig tidigt våren 2022. Jag övertog lagfarten helt i början av sommaren 2022. Jag har ännu inte övertagit all egendom på banken eller lånen. (Ovidkommande orsaker.)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
  • Behåll dödsboet så att du kan behålla lägenheten.
  • Flytta in i huset.
  • Hyr ut lägenheten.
  • Städa upp så mycket du kan i huset och fixa sånt som du kan. Inkl lite målning. Mäklaren talar om för dig vad som är viktigt att fixa för en framgångsrik försäljning. Man kan prata med flera stycken. Om du kan få det till en nivå så att köparen tycker att det går att bo i det och inte ser att dom måste renovera innan det är beboligt så har du ett bra läge. Det finns alltid dom som säjer att det är total renoverings objekt eller rivning som gäller. De är dock dom som bara ser att allt ska vara helt modernt, det finns andra också.
  • Hyr ut rum i huset.
  • Sälj huset nästa vår.
  • Flytta tillbaka till lägenheten.
  • Ta tid på dig att köpa din dröm lägenhet.
  • Ju mer arbete du lägger ner på huset ju mer pengar får du i slut ändan.
  • Vet inte om det blir någon skatt alls, hard du kollat arvsskatten.
  • Beroende på beskattning så säljer du huset under dödsboet eller efter boskiftet. Vi sålde före men mest pga att vi var flera om boskiftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.