Stickan56 Stickan56 skrev:
Pommac och Champis är väl bara olika bryggerier men smakar ungefär lika.
Trocadero däremot är ju något helt annat.
Dessa smaker är jag uppväxt med. [länk]
För att inte tala om Sundsvalls öl.

Stickan
Ja, många av de där minns jag också, idag är det nog bara Portello jag skulle köpa, möjligen CocoBahia som var en favorit när man var liten för att se om den är lika sötsliskig som jag minns den.
 
Maria T
N Nyikåk skrev:
Helt galet, vi hade just den diskussionen idag :surprised:, resultatet är detsamma, jag skulle bara köpa Trocadero och sambon tycker det inte spelar så stor roll.
Ni måste också köra ett blindtest ju! :geek:
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Pommac och Champis är väl bara olika bryggerier men smakar ungefär lika.
Trocadero däremot är ju något helt annat.
Dessa smaker är jag uppväxt med. [länk]
För att inte tala om Sundsvalls öl.

Stickan
Champis (som kom först) och Pommac är produkter från två olika essensfsbriker, de två största på den tiden vill jag minnas. Läskeblasken bereddes sedan på flera olika bryggerier. Faktum är att bland de många lokala bryggerier som fanns förr så var det ovanligt att de själva tillverkade smakdelarna, det fanns några få stora essensfsbriker (tex Fructus i Bromma) som dominerade branschen med sina läskessenser.
 
Champis är äpple och druva, Trocadero är äpple och apelsin, Pommac är äpple och Guldus är bäst.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Franskt cider är bäst. Om vi utesluter vin
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Franskt cider är bäst. Om vi utesluter vin
Om man är vuxen och inte ute efter läskeblask kanske.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Om man är vuxen och inte ute efter läskeblask kanske.
Man behöver inte ens vara vuxen, det räcker med direktör.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
När det var 50g i snusdosan och plåtlock. Större förpackningar överlag.
Saknar att man kunde sköta räkningar och ta ut pengar hos lantbrevbärare. Att strunta i och låsa ytterdörren, bara gå hem till folk utan speciell anledning. Känns som det var ett tryggare, enklare samhälle förr. Det har jag glömt bort hur det var.
Och att det bara var finansvalpar och skrytmånsar som hade mobil.
Det är mycket man har glömt bort, inte bara saker.
 
  • Gilla
C.Ö och 7 till
  • Laddar…
Missa bilden En Burk Grov Snus på svart bakgrund med vit linjal för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Champis (som kom först) och Pommac är produkter från två olika essensfsbriker, de två största på den tiden vill jag minnas. Läskeblasken bereddes sedan på flera olika bryggerier. Faktum är att bland de många lokala bryggerier som fanns förr så var det ovanligt att de själva tillverkade smakdelarna, det fanns några få stora essensfsbriker (tex Fructus i Bromma) som dominerade branschen med sina läskessenser.
På tal om essenser, lite OT, men ALL julmust i Sverige görs på essenser från en och samma tillverkare, en enda. De varierar innehållet lite efter kundernas önskemål — hemligt hur — men annars är allt från samma ställe.
Tillbaka till topic.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag minns när man lyssnade på radio om sommaren förr och de efterlyste nån som var på semester:
– Vi efterlyser familjen Pettersson i en blå Volvo 144 med registreringsnummer xxx xxx som är på semester i Lysekils-trakten, ring till faster Berta!
 
  • Gilla
C.Ö och 9 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag minns när man lyssnade på radio om sommaren förr och de efterlyste nån som var på semester:
– Vi efterlyser familjen Pettersson i en blå Volvo 144 med registreringsnummer xxx xxx som är på semester i Lysekils-trakten, ring till faster Berta!
”Meddelandetid” brukade det kallas, och sköttes av hallåan, som fortfarande fanns i P3.
Fast oftast var det för att något allvarligt hade hänt, som gjorde att man behövde komma i kontakt, t ex dödsfall på hemmaplan eller så.
 
ricebridge ricebridge skrev:
”Meddelandetid” brukade det kallas, och sköttes av hallåan, som fortfarande fanns i P3.
Fast oftast var det för att något allvarligt hade hänt, som gjorde att man behövde komma i kontakt, t ex dödsfall på hemmaplan eller så.
Ja, man undrade vad för hemskt som hänt. Tror det var strax före klockan 13, innan programmet sommar det lästes upp.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Det är ju inte ens 3 år sen de försvann?
Det var synd.Det var bra affär.
Finns i Danmark.
 
Minns att man kunde byta kylklampar i kiosken på campingen men det kanske man gör fortfarande.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.