D Daniel 109 skrev:
Jag tänker inte redovisa om och i så fall vad jag flyger.

Men att information på transportstyrelsens hemsida i bland är så pass förenklad att den är fel är tyvärr faktum.
Menar du att vi inte kan nyttja oss av den?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Menar du att vi inte kan nyttja oss av den?
Informationen hos Transportstyrelsen är korrekt och stämmer. Sedan att Daniel inte kan eller förstår den är en annan sak.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fyfan vilken tråkig inställning :O

Så om någon ringer på klockan o ni inte hör, personen går runt på baksidan för han hör att ni är där, då blir du arg? :D
Det kan inte hända för det går inte att gå runt huset till baksidan på ett enkelt sätt. I övrigt kan man undra vad som är problem med att freda sig från folk som gör intrång.
 
Unikt namn
S SueCia skrev:
Fyfan vilken tråkig inställning :O

Så om någon ringer på klockan o ni inte hör, personen går runt på baksidan för han hör att ni är där, då blir du arg? :D
Du tycker det är ok om nån svettig jävel i reflexväst kryper fram ur skogen och börjar limma på frugan som solar topless medan du är iväg och arbetar?

Det är ju hur naturligt som helst? Han kanske bör ta av sig kläderna själv först bara.

:rolleyes:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror helt på! Vi har skogsstigar som leder in till vår fastighet från "baksidan" och det är inte det minsta ovanligt att mer eller mindre kända "besökare" kommer promenerande på dessa. Inget som vi ser som det minsta konstigt utan tvärtom något vi uppmuntrar då vill hålla stigarna "vid liv".
Man kan också ha uteplatsen på framsidan. Man reglerar detta efter omständigheterna. Om man inte vill synas har man ordnat det så att det tydligt syns att man inte vill synas när man sitter på sin uteplats. Har man skogsstigar in på tomten är ribban lagd. Men jag skulle ändå inte gå in på någon annans tom en sådan väg av hänsyn till de som bor där.
 
B Bikermike skrev:
Ditt inlägg avslöjar mer om din relation till din frus tuttar än vad du tycker om folk som gör ett hederligt arbete.
Att knalla in bakvägen på en annans tomt handlar inte om hederligt arbete, det är intrång. Det handlar inte heller om någons tuttar, det handlar om en privat sfär som man byggt upp runt sig som man tydliggör genom att inte ha några vägar in på tomten på andra platser än de som leder till att kunna ringa på dörren.

Tänk om någon tar sig in utifrån på en balkong till en lägenhet där det sitter folk i privata angelägenheter. Är det ok? Det är samma sak som att ta sig in på någon annans veranda, det är inte alls ok!
 
K Kalbygge skrev:
Men jag skulle ändå inte gå in på någon annans tom en sådan väg av hänsyn till de som bor där.
Jag undviker det också om jag inte vet att det är OK.

Men de (oftast någorlunda grannar) som vill nyttja stigarna och gena lite över vår fastighet försöker jag informera om att de är mycket välkomna att göra så. Toplesssolande är ingen issue hos oss, och de som smyger runt sena kvällar eller nätter när vi står nakna i uteduschen efter bastun får skylla sig själva. Dyker de trots allt upp finns det garanterat både mygg och öl över även till dem. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Lilak och 3 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Det är samma sak som att ta sig in på någon annans veranda, det är inte alls ok!
Jag tycker inte det är samma sak att gå in på någons veranda som att besöka en fastighet där man har ledningsrätt. Ganska stor skillnad tycker jag.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag undviker det också om jag inte vet att det är OK.

Men de (oftast någorlunda grannar) som vill nyttja stigarna och gena lite över vår fastighet försöker jag informera om att de är mycket välkomna att göra så. Toplesssolande är ingen issue hos oss, och de som smyger runt sena kvällar eller nätter när vi står nakna i uteduschen efter bastun får skylla sig själva. Dyker de trots allt upp finns det garanterat både mygg och öl över även till dem. :D
Ja, var och en lägger sin egen ribba. Det är ju ok.
Folk genar ibland genom min tomt men de håller sig på behörigt avstånd från vår uteplats. Det är ok för vår del också.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker inte det är samma sak att gå in på någons veranda som att besöka en fastighet där man har ledningsrätt. Ganska stor skillnad tycker jag.
Jag svarade utifrån hur jag ser på det om någon okänd stegade fram till vår veranda. Om det är någon med rätt att göra det förväntar jag mig att bli meddelad först.
 
J joje20 skrev:
Informationen hos Transportstyrelsen är korrekt och stämmer. Sedan att Daniel inte kan eller förstår den är en annan sak.
Nej, det är den inte. Det behövs ingen registrerad operatör för lätta radiostyrda farkoster utan kamera.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är den inte. Det behövs ingen registrerad operatör för lätta radiostyrda farkoster utan kamera.

Nu är vi där igen... Det är inte så enkelt att det bara handlar om en kamera. Det finns flera kriterier som ska uppfyllas som sagt.

Och varför i hela friden tjafsar du om detta med kamera? vad har det med sakfrågan om en flygning av ett energibolag att göra? Det är väl knappast så att dom flyger utan kamera? det tappar ju minst sagt behovet av att flyga med drönare för dom :crysmile:

Du försöker bevisa något konstigt om att det inte stämmer för att DU tolkar in drönare som klassas som leksaker i det hela eller något annat konstigt. Det framgår tydligt vilka kriterier som finns när du måste registrera dig som operatör och inte...
 
Det har lika mycket med saken att göra som mina eventuella farkoster. Dvs. Inte ett skit. Det här är bara tjafs.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har lika mycket med saken att göra som mina eventuella farkoster. Dvs. Inte ett skit. Det här är bara tjafs.

Ja, det är det och du som fortsätter att hävda trams som att transportstyrelsen bara har information och det inte är reglerna. Tjafsar om kamera som enskild bedömning av operatör eller inte..:rolleyes:
 
De har ledningsrätt och betalat ersättning för det på det ena eller andra sättet till tidigare markägare. Ligger det en nedgrävd ledning har de normalt rätt till 2 meter på varje sida. För oss har de nyss ansökt om förnyad ledningsrätt, rätt stor apparat med Lantmäteriet o möten o några tusen kronor i ersättning.

Vissa kontroller slipper de nog upplysa om, enl. avtal men man får väl kolla vad de säger. Men jag tror att i ditt fall så kan de stövla in för att de har betalt för markintrånget en gång för länge sen och därmed har ledningsrätt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.