Alfredo Alfredo skrev:
I min värld är skärverktyget på bilden en gräskniv som inte alls är tänkt för något med sju centimeters diameter. Sen kanske det går men det går också att driva in en skruv med en hammare. ;)

Det följde inte med någon klinga?
Det var faktiskt närmare 8 cm.. ;)

I min värld är de trevingade knivarna väl lämpade för sly, men självfallet inte så grovt som på bilden. Men man måste ju givetvis pressa verktygen lite i upplysningssyfte! :p

Björk och småsly på 2-4 cm ryker av redan på halvfart. Kniven är fortfarande vass och visar inga skador eller böjningar. Blev faktiskt förvånad över kvaliteten på den!

Det följde med en tre- och en fyrvingad kniv, men ingen sågklinga. Det står att det är nej nej att montera en sådan. Dock finns det filmer på dutuben som visar den ena klingan värre än den andra på denna röjsåg.. Avstår från att länka så inte folk får för sig att det är normalt och helt ok.

Tvivlar inte på att det i erfarna/förnuftiga händer skulle fungera utmärkt med sågklinga dock! Men skyddet är som sagt undermåligt, kan därför inte rekommendera denna till sly/stamröjning. Till gräs funkar det nog toppen däremot.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det var faktiskt närmare 8 cm.. ;)
:rofl::crysmile::p

V Vardagsrum skrev:
I min värld är de trevingade knivarna väl lämpade för sly, men självfallet inte så grovt som på bilden.
Helt överens här! Ville mest motverka att någon tog bilden för ett skolboksexempel på skärverktygsval för trädröjning. :D

V Vardagsrum skrev:
Det står att det är nej nej att montera en sådan. Dock finns det filmer på dutuben som visar den ena klingan värre än den andra på denna röjsåg.
Jag tror som du att en klinga skulle fungera utmärkt. Tror även att sågen mår bättre av det om man nu ska ge sig på att röja, sånt som ur en stackars gräskninvs perspektiv måste te sig som General Sherman. :surprised::p Hur lämplig det är säkerhetsmässigt passar jag på. Ingen aning om en klinga anses farligare än en gräskniv.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Fairlane
Är det någon som har erfarenhet av veckans färg-/murbruksblandare?
Jag ska blanda lite betong i sommar, inga stor mängder och undrar om denna fungerar för detta.

Priset är väl ungefär 2 x vad det kostar att hyra en blandare på Bauhaus ett dygn, så om den här duger för ändamålet så har jag ju möjlighet att sprida ut jobbet på fler dagar samt har en maskin för framtiden.

Man blir lite fundersam över texten "Produkten får endast användas med medföljande blandarstav. Blandarstavar och förlängningar från andra tillverkare får inte användas." som finns i manualen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som har erfarenhet av veckans färg-/murbruksblandare?
Jag ska blanda lite betong i sommar, inga stor mängder och undrar om denna fungerar för detta.

Priset är väl ungefär 2 x vad det kostar att hyra en blandare på Bauhaus ett dygn, så om den här duger för ändamålet så har jag ju möjlighet att sprida ut jobbet på fler dagar samt har en maskin för framtiden.

Man blir lite fundersam över texten "Produkten får endast användas med medföljande blandarstav. Blandarstavar och förlängningar från andra tillverkare får inte användas." som finns i manualen.
Personligen handblandar jag betong i mindre mängder, eller kör tombola om det är större mängder.

Visp är bra när man ska flyta ett golv, eller eventuellt blanda större mängder kakelfix. Tycker inte de gör jobbet med betong.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Jag har blandaren sen förra gången den fanns i butik men har ingen erfarenhet av att använda den, har bara provat att den funkade i luften…

jag hade inte sett den formuleringen du nämnde, kollade inte så noga men tyckte det var ”standardgänga” (M14?) så andra märken lär passa. Kanske mest är en oro från deras sida att man sätter på något som ger för tung last för motorn, den är ju trots allt batteridriven…
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har lite svårt att tro att en batterimaskin är rätt för att vispa betong.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som har erfarenhet av veckans färg-/murbruksblandare?
Jag ska blanda lite betong i sommar, inga stor mängder och undrar om denna fungerar för detta.

Priset är väl ungefär 2 x vad det kostar att hyra en blandare på Bauhaus ett dygn, så om den här duger för ändamålet så har jag ju möjlighet att sprida ut jobbet på fler dagar samt har en maskin för framtiden.

Man blir lite fundersam över texten "Produkten får endast användas med medföljande blandarstav. Blandarstavar och förlängningar från andra tillverkare får inte användas." som finns i manualen.
Jag testade att blanda 25 kg finbetong med rätt så bra med vatten, tyvärr så överhettar blandaren konstant så den får åka tillbaka till butiken. Funkar nog dock fint till färg och fog.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Batterisänksåg och fräs nästa vecka!

Noterar att de höjt prisen på 8Ah smartbatterierna med 200:- :mad:
 
T
Har tyvärr ingen bild men invigde blästerpistolen jag köpt för ett par år sedan i går. Den var riktigt trevlig och vettig att jobba med. Trots att gummit inte tätade helt mot ytan så återvann den ändå en väldigt stor del av materialet.

Men under den här veckan säljer de en vattenspridare på stativ, nån som testat den? Den verkar inte vara hopfällbar utan isärmontering, eller är det bara bilderna som luras?
 
T trycklös skrev:
Har tyvärr ingen bild men invigde blästerpistolen jag köpt för ett par år sedan i går. Den var riktigt trevlig och vettig att jobba med. Trots att gummit inte tätade helt mot ytan så återvann den ändå en väldigt stor del av materialet.

Men under den här veckan säljer de en vattenspridare på stativ, nån som testat den? Den verkar inte vara hopfällbar utan isärmontering, eller är det bara bilderna som luras?
Kul att du var nöjd! Vad blästrade du?

Ang. vattenspridaren:

Tyskens beskrivning skrev:
  • Flexibelt inställbar bevattningsyta med höjd räckvidd tack vare stabilt trebensstativ
  • Perfekt för bevattning av stora ytor upp till 490 m² / Ø 25 m (vid 4 bar)
  • Optimal spridare även för högvuxna växter såsom stora buskar och små träd
  • Spridarsektorn kan ställas in variabelt från 25° till 360°
  • Bevattningsräckvidden kan enkelt ställas in med halksäkert vridreglage med gummibeläggning
  • Väder- och UV-beständig
  • Precisionsmunstycke av rostfri mässing
  • Kan förvaras platseffektivt tack vare avtagbart spridarhuvud och delbara ben som kan skruvas av
  • Parkside Click System: Passar till alla vanliga slangsystem
  • Bevattningssektor: 25–360°
  • Maximal bevattningsyta (vid 4 bar): 490 m²
  • Maximal bevattningsräckvidd (vid 4 bar): 12,5 m
  • Höjd med stativ: 107 cm
Jag har en utan stativ och den fungerar riktigt bra om man har ordentligt tryck.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
V Vardagsrum skrev:
Kul att du var nöjd! Vad blästrade du?

Ang. vattenspridaren:
Jag har en utan stativ och den fungerar riktigt bra om man har ordentligt tryck.
Tänkte mest om den tar onödig plats när den inte används, men vi behövde nog ändå handla bröd och det brukar finnas gott sådant på Lidl så ska kolla på skridaren om den finns i den lokala butiken.

Angående blästern:
Köpte en utombordare som verkar ha gått en hel del i onödigt grunt vatten. Den saknade nästan helt färg på skeddan, och med en hel del djupa porer efter tidigare bristande underhåll.
Ville ju få väck allt gammalt ur porerna och det är ju där punktblästern verkligen skiner.
Motorn är 20+ år och jag har inga planer på att den ska se ny ut så skippade spacklet utan körde direkt med 2k grund innan lack.

Närbild av en glansig, svart yta med vattendroppar, möjligtvis ett fordonsdetalj eller metallstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum och 5 till
  • Laddar…
Vad tror ni om tigersågen och sticksågen denna vecka? Lite dyrare än t ex Jula, men borstlöst.
 
  • Gilla
Vw Vw och 1 till
  • Laddar…
Jag hade önskat mig lite mer av sticksågen. Helt okay för hobby i skivmaterial. Men efter att ha haft den är jag svagt skeptisk till att betala extra för de svarta maskinerna generellt.
Prestanda okay-ish, kvalité bra på motorn men fortfarande budget på flera andra delar. Dock är utseende och
ergonomin toppen.
Så har man batteri och saknar en sticksåg är den helt okay för hemmafixaren. Behöver man ngt riktigt bra så spar pengarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
T Torbod skrev:
Jag hade önskat mig lite mer av sticksågen. Helt okay för hobby i skivmaterial. Men efter att ha haft den är jag svagt skeptisk till att betala extra för de svarta maskinerna generellt.
Prestanda okay-ish, kvalité bra på motorn men fortfarande budget på flera andra delar. Dock är utseende och
ergonomin toppen.
Så har man batteri och saknar en sticksåg är den helt okay för hemmafixaren. Behöver man ngt riktigt bra så spar pengarna.
Har du provat autoläget?
 
V Vardagsrum skrev:
Har du provat autoläget?
Jodå. Problemet låg inte så mkt i själva sågrörelsen upp och ned utan andra saker (vek och glappig axel vilket gav sneda snitt i tjockt material, splitterskyddet som sågades sönder pga samma veka konstruktion, etc.).

Den pendlar förvisso bra i teorin men har ganska dålig avverkning i praktiken (Känns som den gummistudsar mer bakåt än tar sig framåt. Jämfört med en bra maskin är den märkbart långsam och vibrerande, särskilt på längskapning). Men det gör ju inget om man sågar långsamt, på tvärs eller bara i tunna skivor).

Så absolut ingen usel maskin att ha om man redan har batterierna och medelhöga krav, men inte ngt som jag kände dög åt mig som endamaskin vilket jag hade hoppats på som budget ”pro-modell”.

Jag skaffade en beggad hikoki istället för ca samma pengar. Och jädrar vilken skillnad. Men ergonomin vinner ändå Parkside med sadelgreppet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.