F fsn skrev:
Är du totalt befriad från kapacitet att ta in information. Antagandet att det ser likadant ut med samma löjliga staketkrav hos alla andra tillverkare med.
Det jag menar är att alla tillverkare har liknande friskrivningar för att skydda mot krav från dumma användare. De allra flesta manualer till teknisk utrustning består till mer än 50% av varningar.

Men jag håller med om att Sigas krav på inhägnad är något i hästväg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Rätt ska vara rätt. Det är föräldrarna som är ansvariga. Punkt slut.
Det viktiga är inte alltid att ha rätt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och ingen unge har någonsin smitit ut på natten?
Ännu en trångsynt? Det handlar väl snarare om att minimera risken?
 
M
Då ska vi se, enbart i denna tråden är dom som inte håller med dig efterblivna, folk är befriade från kapacitet att ta in information, du kallar folk för värdelösa. Du hänvisar till andra trådar där du fått inlägg borttagna pga. samma härliga ton.
Kör du samma stil privat? Du verkar vara en riktigt trevlig prick!
F fsn skrev:
Och då kan du ju med fördel se inlägg #100 som svar på det. Ditt antagande är alltså fel, och det blev det på den första manualen jag hittade. Det faller liksom lite på sin rimlighet och är snudd på efterblivet.
F fsn skrev:
Är pilkastning i gummibåt nåt du ofta pysslar med? Det finns ju tex en Paddningstråd att läsa om man vill se vad du är för nåt..
F fsn skrev:
Är du totalt befriad från kapacitet att ta in information. Antagandet att det ser likadant ut med samma löjliga staketkrav hos alla andra tillverkare med.
F fsn skrev:
Och jag utgår från att du troligtvis har det i särklass mest passande användarnamnet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Inte jag heller, men min arbetskollega förlorade alla tio tårna med en vanlig motorklippare. Han snavade till framåt men det var lätt uppförsbacke så han lyckades ta emot sig mot klipparens handtag, för att istället falla bakåt och på något sätt fick han motorklipparen över fötterna. Han var drygt 30 år när detta hände och han hade foppatofflor på fötterna...
Alltid skyddskor med stålhätta vid klippning med motorgräsklippare.
Hörselskydd använder de flesta, men fötterna...
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Andersk123 skrev:
Det viktiga är inte alltid att ha rätt.
För mig är det det viktigaste.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har du svårt för att läsa? Eller är du bara vårdslös av vana?
TS talar explicit om GRANNENS barn.
Självklart! Grannens barn är absolut inte värdefulla för mig.
 
M Markarbetaren skrev:
Svårt att friskriva sig från lagen om olyckor. Alla känner vi väl till klassikern om inbrottstjuven som ramlar i trappan eller slinter i snön på din tomt.
Gäller bara om du inte satt upp varning eller röjt snön. Jag föreslår att alla som har robotklippare sätter upp stängsel och varningsskyltar samt stämmer skiten ur grannen för kränkning om barnen springer in på tomten.

Sedan får man väl stämma tillverkaren av robotklipparen. Tråkig utveckling det här när alla skall ha skadestånd för allting men vi verkar ha importerat den amerikanska stämningdkulturen.

När jag var barn blev vi tillsagda att akta oss för farliga saker och så var det bra med det. Kanske vore läge att tillverkarna sätter radar på klipparna så de stannar om den känner att något kommer nära. Tekniken blir billigare för varje år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har aldrig hört om något barn som skadat sig på robotgräsklippare.
Jag fick höra av en vän vars bekantas barn fick sina tår kortare. Ett av barnen hade fått in sin fot under gräsklipparen när den körde.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja minsann, jag får ta tillbaka det jag sa.

Detta dök upp vid sökning:

2016 - Barn skadat av robotgräsklippare
[länk]

2012 - Barn skadat av åkgräsklippare [länk]

2006 - 4 pojkar skadade av motorgräsklippare:

[länk]
Det verkar ju bara vara den första artikeln som är relevant för den här tråden och som jag skrev är det kanske läge att introducera aktiva säkerhetssystem på självgående maskiner så de stannar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är det så viktigt att någon annan ska ta ansvar?
En trolig orsak är att det under de senaste 30 åren har ansvarstagandet förändrats så att det är mer praktiskt att låta någon annan ta ansvar för det som egentligen är ditt.

Se utvecklingen av djur i det moderna samhället idag där det tidigare var förbjudet att ha tex hundar, caféer och restauranger, är det idag tillåtet på allergikers bekostnad.

Och nu kommer kravet att de ska kunna följa med i skyddsrummen också på allergikers bekostnad.

Tidigare visade människor hänsyn till varandra och det skedde automatiskt medans idag hoppar man på de som påpekar tex att det inte är tillåtet med djur här.

Liberala idéer är bra men inte i alla sammanhang.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Om grannens barn springer över på min tomt och min robotgräsklippare köttar sönder deras fötter.. Ligger ansvaret på mig då? Jag vet att det skulle göra det om jag haft en pool som barn hade drunknat i. Men är det samma sak med robotgräsklippare?
Nej utgångspunkten är definitivt inte alls att du är ansvarig för om grannens barn drunknar i din pool.

Klart att Du skulle Kunna vara ansvarig särskilt om du höll dem under vattnet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
A Andersk123 skrev:
Det viktiga är inte alltid att ha rätt.
Låt oss anta att du är seriös och konsekvent när det gäller risker för barn. Då gör du i verkligheten detta:
- Du kör inte bil därför att barn löper risk att bli överkörda och bli svårt skadade eller dö.
- Du har inga knivar eller saxar i ditt hem om du har barn. Eller om du får barn som gäster låser du in alla knivar och saxar.
- Du har särskild avstängning av elen till spis, ugn eller andra värmealstrande apparater. Den avstängningen sitter där barn inte kan komma åt den. För varje användning av dessa apparater sätter du på och av elen, och har non-stop bevakning av dem när elen är på. (Att du har petskydd som är mycket svåra att ta bort i alla eluttag är givet.)
- Alla dina fönster och balkongdörrar kräver särskild nyckel för att öppnas pga risken för fall. Nyckeln är förstås på ett för barn oåtkomligt ställe.
- Om du har hus med tomt har du non-stop övervakning av alla barn pga risken att de springer ut på vägen och blir överkörda.
- Om du har barn förbjuder du dem att bada i sjöar och hav pga drunkningsrisken. Och endast tillåta badande i pooler/bassänger där det finns en ständig livvakt.
M m.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
När barnen är så stora att de får vara ute ensamma så skall de ha vett nog att hålla sig borta från klipparen också. Grannpojken kastade ut stenar och pinnar framför vår klippare, men till och med han hade tillräckligt med vett för att inte ställa sig ivägen.

Problemet är snarare att man inte har uppsikt över barn som är för små, eller att man inte har lärt barnen att robotklippare kan vara farliga.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.