Det är med startpunkter och klippfrekvens. Jag har ett mindre och ett större område. Jag har angivit klippfrekvens 25% på det mindre. Men visst är det så att den bara slår tärning varje gång den ger sig ut för att klippa? Inget minne av var den har klippt innan?

Nu när det är torrt och gräset knappt växer så låter jag den bara klippa ett par dagar i veckan, och den hinner klippa tre gånger per dag. Teoretiskt borde det bli 1-2 gånger i det mindre området på en vecka. Men igår valde den att nöta runt i det mindre området alla tre gångerna, och det större området förblev oklippt. Jag antar att det bara slumpade sig så, men vore det inte bättre om den alternerade?
 
Tänkte tipsa om att ibland räcker det inte med skruvmejslar för att byta till nya knivar i klipparen! Skruvarna satt som fastklistrade!
Hade inte klarat bytet utan tänger!
Denna gång smorde jag även gängorna!
Öppen gräsklippare med gräsrester, tänger, och WD-40 sprayburk på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
M Magic-gnome skrev:
En kabeltestare tillsammans med nya skarvklämmor borde du komma långt med:

[länk]
Jag använder en enkel batteriradio på AM, när jag är på slingan tystnar bruset, är slingan av brusar det. Man bör ju veta var slingan ligger
 
Plötsligt har min Minimo 250 beslutat sig för att inte följa schemat. När det är dags för den att avsluta och rulla hem så fortsätter den bara klippa tills batteriet blir tomt och så blir den stående nånstans på mattan. Nån som stött på liknande problem?
 
harlah harlah skrev:
Plötsligt har min Minimo 250 beslutat sig för att inte följa schemat. När det är dags för den att avsluta och rulla hem så fortsätter den bara klippa tills batteriet blir tomt och så blir den stående nånstans på mattan. Nån som stött på liknande problem?
Jag antar att du provat stänga av och på den?
 
  • Gilla
harlah
  • Laddar…
harlah harlah skrev:
Plötsligt har min Minimo 250 beslutat sig för att inte följa schemat. När det är dags för den att avsluta och rulla hem så fortsätter den bara klippa tills batteriet blir tomt och så blir den stående nånstans på mattan. Nån som stött på liknande problem?
Det är inte så att där är ett avbrott på guidekabeln (färg på lysdiod i laddstation)?
I detta fall kan inte klipparen hitta hem till laddaren och kör enbart runt till batteriet är slut, dock med avstängd klippmotor.
 
E etompau skrev:
Det är inte så att där är ett avbrott på guidekabeln (färg på lysdiod i laddstation)?
I detta fall kan inte klipparen hitta hem till laddaren och kör enbart runt till batteriet är slut, dock med avstängd klippmotor.
Du hade rätt. Lampan blinkade gult så jag får väl fixa guidekabeln. Trodde inte det var något sådant eftersom det inte kom något felmeddelande i appen. Stort tack!
 
harlah harlah skrev:
Du hade rätt. Lampan blinkade gult så jag får väl fixa guidekabeln. Trodde inte det var något sådant eftersom det inte kom något felmeddelande i appen. Stort tack!
Det felet brukar komma när klipparen är på väg hem och inte hittar guiden.
 
A
Min klippare missar dockningen med 5cm. Har börjat helt plötsligt. Fattar inte vad som är fel. ”Hanen” kommer inte in i ”honan” utan krockar några cm ifrån. Har kollat kabel under och den ligger rakt. Har rengjort hela maskinen genom att ta av kåpan. Vad är fel?
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Min klippare missar dockningen med 5cm. Har börjat helt plötsligt. Fattar inte vad som är fel. ”Hanen” kommer inte in i ”honan” utan krockar några cm ifrån. Har kollat kabel under och den ligger rakt. Har rengjort hela maskinen genom att ta av kåpan. Vad är fel?
Går den snett när den klipper? Tänker om ena hjulet snurrar sämre.
Annars skulle jag testa att lägga kabeln under plattan snett för att kompensera.
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Min klippare missar dockningen med 5cm. Har börjat helt plötsligt. Fattar inte vad som är fel. ”Hanen” kommer inte in i ”honan” utan krockar några cm ifrån. Har kollat kabel under och den ligger rakt. Har rengjort hela maskinen genom att ta av kåpan. Vad är fel?
Uppdatera programvaran med dator! Låter som någon bugg.
 
  • Gilla
Anvandarnamn_
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
Min klippare missar dockningen med 5cm. Har börjat helt plötsligt. Fattar inte vad som är fel. ”Hanen” kommer inte in i ”honan” utan krockar några cm ifrån. Har kollat kabel under och den ligger rakt. Har rengjort hela maskinen genom att ta av kåpan. Vad är fel?
Är det i sidled eller i höjdled som den missar?
Kolla så att laddplattan inte har ändrat läge och står plant och i våg.

Uppgradering lär du inte behöva göra specifikt för detta problem.
 
Idag försökte jag att starta ett manuellt program från appen. Står att klipparen är på väg till startpunkt men den rör sig ca 5cm från laddaren sen blir den stående! 100% batteri. Vad kan vara felet? Har alla updateringar installerade.
 
  • Gilla
Graf Koks
  • Laddar…
A
S svetsnisse skrev:
Idag försökte jag att starta ett manuellt program från appen. Står att klipparen är på väg till startpunkt men den rör sig ca 5cm från laddaren sen blir den stående! 100% batteri. Vad kan vara felet? Har alla updateringar installerade.[video]
Jag hade ju exakt samma fel några inlägg upp. Startade om den och rengjorde den, sen gick det bättre. Men har inte kört den något mer efter då det inte växer. Ska uppgradera den via datorn sen också.
 
Jag hade liknande beteende något år tidigare när jag hade Eco Mode på, dvs att begränsningskabeln inte är strömsatt när gräsklipparen är parkerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.