Imkanal har man haft i i kök sedan vedspisens intåg. Det har man.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Enligt de tester finns det ingen hällbyggd fläkt(kolfiber eller utsug) som överträffar en vanlig spisfläkt. Det enda som hällbyggda fläkten är bättre på är att ha ett betydande högre pris.
Dessutom måste den hällbyggda fläkten ha ett oerhört kraftigt utsug för att ändra luftströmmarna ovanför spishällen. Detta skapar problem med stabilitet i ventilation och värmeväxlare
 
  • Gilla
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Enligt de tester finns det ingen hällbyggd fläkt(kolfiber eller utsug) som överträffar en vanlig spisfläkt. Det enda som hällbyggda fläkten är bättre på är att ha ett betydande högre pris.
Dessutom måste den hällbyggda fläkten ha ett oerhört kraftigt utsug för att ändra luftströmmarna ovanför spishällen. Detta skapar problem med stabilitet i ventilation och värmeväxlare
Ingen vanlig fläkt jag använt har varit i närheten av lika effektiv som den Bora fläkt vi har nu.
Steker man Bacon så är det otroligt tydligt. Oavsett vad tester säger så är skillnaden som natt och dag.
 
M Mortsken skrev:
Ingen vanlig fläkt jag använt har varit i närheten av lika effektiv som den Bora fläkt vi har nu.
Steker man Bacon så är det otroligt tydligt. Oavsett vad tester säger så är skillnaden som natt och dag.
Kan bara hålla med. Jag har dock ett problem med min, har man lite för hög fläktnivå (jag har också sällan högre än 50%..) så känner jag inte alls doften av maten jag lagar om jag inte dyker ner i grytan med hela ansiktet..

Det jag ofta hör är
"värmen får ju all ånga/os osv att stiga! Hur ska man motverka det??"
Men där glömmer man att alla droppar som kommer ur grytorna faktiskt är tyngre än luft, så att motverka stigkraften i värmen är ganska lätt faktiskt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.