Mikael_L skrev:
Sno muskulan var också roligt då det var sådana datamöss. :D
Gladpack..... i tangentbordsladdens kontakt....
 
Vi brukar ibland smörja in kaffemuggen med diskmedel, blir inte så gått kaffe. En annan grej är att ställa en mugg med vatten uppe på trucktaket, (skjutstativstruck) så när den som kör får det över sig så fort han/hon börjar köra. Speciellt populärt på nattveckan.
Handkräm och fett i handskar är ett vanligt skämt.:D
Lite roligt måste man ju få ha ibland./Linda
 
Strajpa ihop telefonsladden så att den blir kort som faaaan.
Tejpa för muskulan / optiska delen på musen.
Byta plats på tangenthättorna för pekfingermänniskor.
Installera skärmsläckare som ser ut som blådumpar-omstarter.

Det finns mycket roligt för den moderna människan.
 
Det brutalaste jag har varit med om hände på det årliga sommarstoppet på vårat jobb. Vi är ju alltid ett gäng som jobbar där tillsammans med sommararbetande ungdommar för att göra reparationer osv när fabriken står still. Min arbetskamrat blev efter några dagar av konstanta hyss från en av dessa sommarjobbare så irriterad att han bestämde sig för att fånga in en råtta som han planerad att placera i elakepojkens matlåda. Lars som min arbetskompis heter lyckades hitta en råtta i källaren på fabriken som han spolade upp mot väggen med en vattenslang. Råttan placerade han efter infångandet i pojkens matlåda... Ni skulle ha sett grabbens min när han till lunchen hämtade lådan ur kylskåpet i matsalenn och öppnade burken och i där sitter råttan och gnager på hans smörgås : ) Jag skrattar än i dag när jag ser denna grabben på stan... att vi inte dog av skratt
 
Jobbar inom en tillverkningsindustri där vi satte ihop detaljerna efter en line. Till saken hör att vi jobbade med 8 arb stat + att vi jobbade 2 och 2 för höger och vänster sida.
En kompis som jobbade några stationer bort kommer förbi och frågar om jag sett hans kompis X som han jobbade med å som hade gått iväg någonstans utan att säga vart, irritationen var hög eftersom han då fick jobba för 2. Standard svaret på om jag sett någon som var borta –kolla på toaletten!! Trots att jag visste att kompis X inte var där.......
Min kompis som då är 198 cm över golvet stövlar iväg till toaletterna med raska steg.......... finns en dörr som är låst så där måste ju då kompis X vara? Med bra stämma på rösten å en bestämd ”knackning” med hela näven på dörren samt uttalande –Nu jävlar kom du ut!!
Snabbt öppnas dörren och ut kommer en ca 170 cm mycket skräckslagen byggnadsarbetare som ber om ursäkt å snabbt försvinner utan att min kompis hinner förklara sitt tilltag I sökandet efter sin kompis X...............
 
I
Den här då:

Inget har som en skylt med texten: VARNING! TILLTRÄDE FÖRBJUDET! SPRÄNGNINGSARBETE PÅGÅR! dragningsverkan på de nyfikna. Det fick jag erfara vid ombyggnaden av ett järnverk för bra många år sen under semestertid. Vi skulle bygga om för nytt valsverk. Fundamenten till det gamla sprängde vi bort. Men det tar ju tid att borra och ladda och under det sista skedet är det så gott som tyst och ingen aktivitet tycks pågå i valsverket.

Just som jag står beredd att trycka av salvan öppnas dörren med skylten sådär 50 meter ifrån mig och jag ser två pundhuvuden från kontoret i vita skjortor stoppa in huvudena så att slipserna fladdrar i vinddraget. Jag skriker och gestikulerar med armarna åt dem att de ska dra sig tillbaka. De låtsas som om de inte ser eller hör mig och stiger istället in helt i hallen. Det är visserligen ingen fara för dem, men...

Jag trycker av. Som reaktion hörs smällen som ett långt utdraget muller då jag använt elektriska intervalltändare och mullret ger i sin tur upphov till vibrationer som får sotet från valsningen att ramla ner från taket. De förut så vita skjortorna blir kolsvarta och plötsligt har ett par vitingar blivit förvandlade till sådana där onämnbara färgade. Bara ögonen rullar runt ofärgade i skallen på dem.

De försöker skaka och borsta av sig sotet till ingen nytta. Sot är fett. Sen svär de mot mig och hytter med knutna nävar. Jag gapskrattar åt dem till svar.

Hoppades att de blev väl mottagna på kontoret och lät sin nyvunna erfarenhet komma andra till del oxå, för efter den smällen såg vi inte till fler nyfikna i valsverket :D
______________
Byggaren
 
Hahahahahahahaha!
 
Byggaren: Såna skyltar har ungefär samma dragningskraft som "Nymålat" har jag hört... Alltid är det någon som inte kan låta bli att känna _HUR_ nymålat det är.
 
baratette skrev:
Har man kontorslandskap med arbetsplatserna mittemot varandra kan man skifta kablarna till skärmarna... hehe... Kontorsråtta som man är....
Hehe den måste jag testa..

Annars är ju en klassiker att vänta på att någon glömmer att logga av datorn när de går och fikar. Snabbt komponerar man ihop en fräckis och förmedlar genom dennes mail till hela koncernen.::p
 
I
Tripod skrev:
Annars är ju en klassiker att vänta på att någon glömmer att logga av datorn när de går och fikar. Snabbt komponerar man ihop en fräckis och förmedlar genom dennes mail till hela koncernen.::p

Eller så skickar man ett mail till säkerhetschefen med hälsningar från datorn och klagan på att behöva jobba med ingenting på lunchrasten :p


Eller så gör man som jag gjorde när jag upptäckte en säkerhetsläcka i ett stort företags stordatorsystem. Jag kallade på säkerhetschefen och bad honom logga in på min terminal men inte trycka på Send. Sen gick jag in och tog en skärmdump på terminalen och läste upp hans inloggningsuppgifter (user_id och password). Han fick stora självan och beställde omgående nytt säkerhetssystem :D
_______________
Byggaren
 
Vet inte om detta var så roligt, men ändå!


Var på ett storbygge en gång för några årsedan, där det gick runt en stolle...
han gjorde aldrig nåt, men han bar alltid på en kofot och en planka och gick runt och smög. och alltid när vi frågade han så svarade han med
- Jag letar!
efter ca 2 veckor så kom det fram vad det var han letade efter, och det var arbetslusten!


en klassiker som vi gjorde mycket förr var att vända på dörrarna/dörrkarmarna så att skiten öppnades åt fel håll.
 
Stäng av huvudbrytaren, tejpa sedan in tutan med svart eltejp på trucken /lastmaskinen.
 
Nu börjar ju den här tråden fyllas på med bus som inte är byggarbetsplatsrelaterat, så då kan jag ju ta den här:

På datorer med windows XP kan man ju ta bort nästan alla ikoner från skrivbordet, de flesta har ju dock dokument och genvägar där.

Ta en skärmdump och skapa den bild av den. Göm undan alla dokument och i koner, till exempel under mina dokument. Lägg sedan din skärmdump som bakgrund på skrivbordet.

Resultatet blir att det ser ut precis som innan, men det går inte att klicka på nånting då det numer är en bild, inte genvägar.

/fredrik
 
Ett annat kul datorbus är att i ett oövervakat ögpnblick trycka ned tangenterna Ctrl + Alt + Pil åt något håll. Detta roterar bilden på datorn åt det håll piltangenten trycks ned. Känner man inte till tricket så är det enda att göra att vrida på skärmen för att få bilden rätt igen!

LYCKA TILL MED BUSET!
 
Hmmm. Ctrl+alt+pil funkar inte på min dator ia alla fall....

En ganska kul grej är att lägga till poster i "auto correct" listan i Word. Jag fixade kollegans dator så då han skrev sitt namn så byttes det automatiskt mot "pucko". Tog ett tag innan listade ut vad som hände
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.