T
Hej,
Jag har köpt en liten båt som jag behöver byta däck på, det är idag en plyfa med pålimmade tunna plank, och jag tänkte skruva ny plank och i princip bygga ett helt nytt däck.
Lite tveksam om jag reder projektet men ni finns ju här :)

Objektet:
3.jpg

Jag tänker mig furuplank ca 12mm (eller vad nu plywooden + planket är som sitter på nu) ca 1" breda med nåtmassa mellan, så jag behöver en planhyvel.
Det är ju f*n att man måste köpa en båt för att motivera fler verktyg, men nöden har ingen lag...
Båten är en ultrabudget jaktkanot så går projektet åt skogen hamnar den i kakelugnen alternativt blir en fin stor blomlåda.. Båten är i övrigt i bra skick, aldrig sjösatt och tight i bordläggning, inte speciellt välbyggd (amatörbyggare) men det är mest kosmetiskt - men som sagt däcket är sorgligt och oräddbart.

https://www.amazon.se/Einhell-Stati...vlocphy=21010&hvtargid=pla-372202568154&psc=1

Är detta en funkerande planhyvel eller är det mest leksak?
Jag behöver inte avverka mycket utan har gott om tid, men maskinen ska vara rinlig kvalitet. Vet inte ritigt vad jag ska hyveln till efter båtprojektet - men om det går bra blir det nog en större / finare båt..
Tips?
Jag har aldrig planhyvlat innan så tacksam för all input!
 
Mats-S
Verkar vara lite blandade recensioner, så svårt att säga utan att ha testat. Någon här på forumet kanske har en likadan?

Ett alternativ kan ju vara att låta en snickerifirma göra måttbeställda brädor åt dig. Kolla med flera, priserna kan variera kraftigt beroende på hur mycket jobb dom har.

Beställde själv planhyvlade specialmått när jag renoverade min innertrappa. Snickerierna runt Stockholm gav skambud eller svarade inte alls, men eftersom jag har sommarställe utanför Karlstad testade jag med en lokal firma där. Helt ok pris och superfint resultat :)
Men nu är det ju ingen byggboom längre så det kanske är lättare att få jobbet gjort även i Stockholm :thinking:
 
Hej @turbo100!

Den du länkar till är en rikt/planhyvel.
Tyvärr ingen större kvalitet och stabilitet i denna lilla maskinen.
Fick med en sådan i en maskinaffär för några år sedan. Såldes snabbt vidare för 1500kr.
Är det en ren planhyvel så är det nog en modell likt denna från Biltema du skall sikta på.

En planhyvel med svart och blå design, märkt Biltema, för träbearbetning. Pris och produktinformation visas på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns många olika märken som har denna typen av maskin och priserna varierar kraftigt. Ibland hittar man dom på Blocket.
Lycka till i din sökning!

PS. Ett annat alternativ är att leta upp någon i din närhet som har en hyvel och få hyvlat upp materialet där. Det tar inte lång stund att hyvla fram vad du behöver.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T
Tack -
Jo det är en kombinerad rikt/plan men som du säger är riktfuntionen inte så viktig för båtbygget då det är spalt på däcket och borden är i kravell.
jag vill helst inte lämna iväg för jag vill bygga upp ett litet mini-snickeri som hobby så jag köper gärna verktyg och maskiner rimligt prissatta.
Köpte en byggsåg för nåt år sedan jag är mycket nöjd med, dewalt 7492 och la lite mer pengar, den var stor skillnad mot min gamla trotjänare - Jula Atika https://historia.jula.se/produkterna/byggsåg/
Vilket lyft i snickrandet!

Så nu vill jag hitta en planhyvel som matchar men helst inte lika mycket pengar så tips mottages tacksamt!

Såg denna:

https://www.blocket.se/annons/flera...velel__barbara_fran_triton__kampanj/100578079

Är det någon egentlig nackdel med rikt och plan i samma maskin?
 
Redigerat:
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K
En planhyvel likt den stigen länkar till funkar nog bra för ändamålet. Finns massa liknande ”lunchbox” modeller av flertalet tillverkare. Clas Ohlsson, Dewalt, Ryobi, Einhell, Metabo etc. Alla i samma prisklass 4-5 tusen.
 
Nackdelen är att det åtminstone i de billigare maskinerna, är något omständigt att växla mellan plan och rikthyvling.

Planhyvel går före enligt mig, eftersom du med din bordssåg relativt enkelt kan rikta.
Finns otaliga guider på YT

Problemet med de små rikthyvlarna, är att du blir begränsad i längd på ämne du kan rikta. De flesta planhyvlar går att med stöd bakom, hyvla rätt långa brädor.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur mycket pengar du är villig att lägga, men du ska veta att den rikt- och planhyvel du länkade till i första inlägget inte är i närheten av nivån på din DeWalt-såg, utan ligger i klass med billig Meec. Jag har ägt både DeWalt-sågen och en likadan hyvel. Sågen gjorde jag mig av med för att jag behövde en större och det var med ett viss vemod. Hyveln skämdes jag nästan för att sälja för 1500 på blocket trots att den inte ens var ett år gammal.

Köp en brödrost eller vad de kalls för numera. Typ den Bilteman som visats. Jag har en hyfsat kräsen polare som är nöjd med sin (och lite förvånad då han förväntade sig att den skulle vara sämre).
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Nu vet jag inte hur mycket pengar du är villig att lägga, men du ska veta att den rikt- och planhyvel du länkade till i första inlägget inte är i närheten av nivån på din DeWalt-såg, utan ligger i klass med billig Meec. Jag har ägt både DeWalt-sågen och en likadan hyvel. Sågen gjorde jag mig av med för att jag behövde en större och det var med ett viss vemod. Hyveln skämdes jag nästan för att sälja för 1500 på blocket trots att den inte ens var ett år gammal.

Köp en brödrost eller vad de kalls för numera. Typ den Bilteman som visats. Jag har en hyfsat kräsen polare som är nöjd med sin (och lite förvånad då han förväntade sig att den skulle vara sämre).
Jag tackar för denna input.
Jag är mycket nöjd med sågen och vill nog inte har mycket sämre känsla med hyveln.
Rätt att jag nog kan rikta med sågen för den är exakt och jag har limmat skivor med bra resultat.

Är det en anledning att köpa dewalt DW733 vs Biltema?

Har aldrig haft planhyvel så vad ska jag tänka på?
 
Innan du bestämmer dig så kolla på Metabos hyvel.
Det gjorde jag och sålde iväg min DW733.
Mycket enklare stålhantering!
Dag
 
T
stigen stigen skrev:
Innan du bestämmer dig så kolla på Metabos hyvel.
Det gjorde jag och sålde iväg min DW733.
Mycket enklare stålhantering!
Dag
Någon länk till denna hyvel?
 
Att du helt enkelt kan använda samma kniv två gånger, d.v.s. att du bara skruvar loss och vänder när första sidan börjar bli slö, fördelen är ju rätt uppenbart ekonomisk :)

Metabon är väl ~25% billigare om du beställer från Tyskland (som de flesta Metabogrejer är)

lefeldt får du hem Metabon för ~5.500kr (surt med värdelös krona)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
[länk]

Men Stigen eler annan - kan ni förkara vad vändskär är och varför det är viktigt?
Hej @turbo100!

Vändskär är ett mindre dubbelslipat stål som alltid fixeras exakt rätt på kuttern med hjälp av dom två styrstiften på kuttern och hålen i stålen.
Resultat: Du behöver inte posta stålen som behövs på DW733.
När du tycker att resultatet efter en tid inte blir som förväntat är det dags att vända stålen och hyvelresultatet blir i nyskick igen. Min erfarenhet är att man kan köra rätt mycket innan det är dags ”att vända stål”, som en prominent person uttryckte en gång.
Kör du igenom en spik så blir det till att vända direkt.
Till Metabon kan man också eftermontera/byta ut kuttern till den nya sorten av spiralkuttrar där små fyrsidiga skär bildar stålet. En sådan kutter kostar som en ny maskin.
Extrastål till Metabon köper du bäst direkt från en stålfabrik i Tyskland.
Jag köpte stål där till min DW733 och efter hyvelbytet har jag köpt ersättningsstål till min Metabo där. Bra tysk kvalitet till mycket bra pris om man väljer paketet med 3x2 stål. Då har du möjlighet att byta 6 gånger!
Sex stål från fabrik billigare än att köpa fyra i Sverige.
Hör av dig om du vill ha adressen.
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jasså du käpte den fina jaktkanoten. Vad bra!

En sak att tänka på är att traditionella trädäck fordrar en viss styvhet och därmed tjocklek och vikt för att gå att hålla täta. Därför är de flesta äldre småbåtsdäcken gjorda av tunna ibland spontade bräder täckta med hårt spänd bomullsduk som är impregnerad med linolja och sedan målad så den bildar ett tätskikt.
Jag är ingen riktig båtbyggare och vet inte exakt vad minimitjockleken på ett traditionellt trädäck är. Det måste du fråga någon annan men jag misstänker att det kan bli för tjockt för en sådär liten båt.

En annan sak att tänka på med trädäck (om det går att göra tillräckligt tunt) är att man behöver få bräderna att gå ihop litet mot ändorna om det skall bli snyggt. Det räcker om man hyvlar mittenbräden en centimeter smalare mot ändorna eller alternativt tunnar alla bräder någon millimeter mot ändorna. Gör man inte det blir det något optiskt fenomen som lurar ögat att bräderna breder ut sig i solfjädersform mot ändorna.

Det blir förövrigt en del kanthyvlande hur du än gör. Oberoende om du har trädäck eller bräder under dukdäck. På grund av språnget och kupningen på däcket blir inte alla bräder jämnbreda. Att böja dem på kant är inte vettigt i en lättbyggd båt. Krafterna blir för stora. Det är bättre att handhyvla kanterna så de passar.
Förståss skall du alltid vända kärnsidan uppåt.

Gällande små hyvelmaskiner föreslår jag en begagnad litet bättre maskin,
Någonting i den här stilen.
https://www.blocket.se/annons/skane/plan__och_rikthyvel_luna_l38/109334222
Då kan du både rikta och plana alt du behöver inom överskådlig framtid. Det blir dyrt att byta upp sig gång på gång och frustrerande att snickra med virke som inte håller måtten. Det är mycket som man rikthyvlar på en båt.

Gällande stålen så är det en fördel om hyveln antingen har traditionella vässbara stål som man kan lämna bort på vässning eller Tersa vändskär som är den typen som industrin förbrukar i stora mängder och som därför är billiga. Vissa hobbymaskiner säljs med tillverkarspecifika engångsstål som är hutlöst dyra och då har man en hög kostnad som rullar år efter år och det blir dyrt fastän maskinen var billig.
 
Redigerat:
  • Gilla
snuttekudden och 3 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
Hej @turbo100!

Vändskär är ett mindre dubbelslipat stål som alltid fixeras exakt rätt på kuttern med hjälp av dom två styrstiften på kuttern och hålen i stålen.
Resultat: Du behöver inte posta stålen som behövs på DW733.
När du tycker att resultatet efter en tid inte blir som förväntat är det dags att vända stålen och hyvelresultatet blir i nyskick igen. Min erfarenhet är att man kan köra rätt mycket innan det är dags ”att vända stål”, som en prominent person uttryckte en gång.
Kör du igenom en spik så blir det till att vända direkt.
Till Metabon kan man också eftermontera/byta ut kuttern till den nya sorten av spiralkuttrar där små fyrsidiga skär bildar stålet. En sådan kutter kostar som en ny maskin.
Extrastål till Metabon köper du bäst direkt från en stålfabrik i Tyskland.
Jag köpte stål där till min DW733 och efter hyvelbytet har jag köpt ersättningsstål till min Metabo där. Bra tysk kvalitet till mycket bra pris om man väljer paketet med 3x2 stål. Då har du möjlighet att byta 6 gånger!
Sex stål från fabrik billigare än att köpa fyra i Sverige.
Hör av dig om du vill ha adressen.
Dag
Hej och tack för inout, jag ska absolut titta på den hyveln och i så fall vore adressen till stål-försäljaren toppen. Metabon verkar ha fått bra recenssioner när jag snabbgooglade lite så den ligger på shortlist, men som vanligt tar det nog ett litet tag innan jag bestämt mig.. jag måste alltid vela en stund..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.