Här är en kort beskrivning av fällmetoden säkra hörn.
Anteckningar om trädfällningsteknik, med illustrationer av snitt och trädets fallriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
peterj66 och 11 till
  • Laddar…
AXS
Det går även att med fördel kapa det säkra hörnet ca 3-4cm under kilen. Så tråkigt att gå emot kilen.

Små träd går att dra rakt ut från insticket och sen bara "välta" trädet med handkraft.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Här är en kort beskrivning av fällmetoden säkra hörn.
[bild]
Bra beskrivet! Det borde få dom som anklagar dig för 'vårdslöshet ' och att 'stajla' att hålla käften.
 
A AAkermo skrev:
Tallsort och ålder spelar in på hur barken ser ut, det är nog en "yngre" vanlig tall som inte fått den tjocka barken ännu, men stått väldigt gynnsamt ur växtsynpunkt.
Vore intressant att se årsringarna, gissar att dom är förhållandevis glesa. :)
Jag har fortfarande kvar stubben och en bit av stammen som jag tänkte göra en trädgårdstomte av(140cm lång) så jag bjuder på några färska bilder på bitarna, årsringarna har framträtt mera under den tiden sedan i höstas som det har fått på sig att torka och är nog vad du kallar för glesa!
Stubben är iallafall strax över 50 cm i diameter där den är kapad. Den har stått ensam mest omgiven av asfalt och buskar rätt nära husknuten och har med stor sannolikhet lagt någon eller några rötter in i avvattningsrören som stuprännan ansluter till!
 
  • Närbild på ett trädstamstvärssnitt hållet av en hand, synliga årsringar, några kvistar, naturlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand på ett nysågat trädstamms tvärsnitt, årsringar synliga, bark kvar på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand på sågat trädstubbs tvärsnitt med årsringar och spån. Naturligt ljus, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand rör vid sågat trä med tydliga årsringar och en barkkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädstubbe mäts med måttstock, årsringar syns, markerar diametern, utomhus, grus och vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har fortfarande kvar stubben och en bit av stammen som jag tänkte göra en trädgårdstomte av(140cm lång) så jag bjuder på några färska bilder på bitarna, årsringarna har framträtt mera under den tiden sedan i höstas som det har fått på sig att torka och är nog vad du kallar för glesa!
Stubben är iallafall strax över 50 cm i diameter där den är kapad. Den har stått ensam mest omgiven av asfalt och buskar rätt nära husknuten och har med stor sannolikhet lagt någon eller några rötter in i avvattningsrören som stuprännan ansluter till!
Tack!

Om jag fick till rätt så är den nånstans runt 95år. och med tanke på diametern så har den lagt på sej runt 5mm per år i snitt, ser ut att ha växt snabbare sista 30åren.
Men barken kan jag inte förklara för den som frågade om det tidigare, min tanke att den var yngre än så. :geek:

Blir ny tråd sen på den skulpterade tomten då (y)

Jag hade personligen fällt träden på samma sätt som du valde att göra, med fällkilar och linor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Off topic men här är en stol som min farfars far gjorde av en del av en tallstam. Den tallen stod på deras tomt på Skogsö (Satsjöbaden)
Sliten trästol, rustik och robust, inomhus, nära ett fönster med gardiner, på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är i ett enda stycke så när som på sitsen som lagts dit efteråt. Charmig men inget vidare att sitta i. 50 cm i diameter, lagad ett par gånger med järnkrampor i ryggen eftersom den sprack.
Bara som ett exempel på vad man kan göra med gamla träd.;)
 
  • Gilla
Bassesme och 2 till
  • Laddar…
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Off topic men här är en stol som min farfars far gjorde av en del av en tallstam. Den tallen stod på deras tomt på Skogsö (Satsjöbaden)
[bild]
Den är i ett enda stycke så när som på sitsen som lagts dit efteråt. Charmig men inget vidare att sitta i. 50 cm i diameter, lagad ett par gånger med järnkrampor i ryggen eftersom den sprack.
Bara som ett exempel på vad man kan göra med gamla träd.;)
Absolut värt en tanke!
 
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Off topic men här är en stol som min farfars far gjorde av en del av en tallstam. Den tallen stod på deras tomt på Skogsö (Satsjöbaden)
[bild]
Den är i ett enda stycke så när som på sitsen som lagts dit efteråt. Charmig men inget vidare att sitta i. 50 cm i diameter, lagad ett par gånger med järnkrampor i ryggen eftersom den sprack.
Bara som ett exempel på vad man kan göra med gamla träd.;)
Sen vet jag nog inte om jag är karl nog att få till en sådan fin stol..
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Sen vet jag nog inte om jag är karl nog att få till en sådan fin stol..
Inte jag heller men farfars far var en baddare i snickeriverkstan. Dessutom är den mer cool än fin, den är fruktansvärt obekväm.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
I princip streckläst igenom hela tråden. Fyfan vad impad man blir! Både av energin, viljan och förmågan. Hatten av och tack så mycket för alla bra uppdateringar.
 
  • Gilla
  • Älska
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
M Matiost skrev:
I princip streckläst igenom hela tråden. Fyfan vad impad man blir! Både av energin, viljan och förmågan. Hatten av och tack så mycket för alla bra uppdateringar.
En får tacka! :D
 
Skogsmiljö med trädfällning, avverkning, sågat träd, grenar på marken och skogsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men tycker du att det ser så trångt ut?
 
OlssonX OlssonX skrev:
Lite märklig jämförelse.
Bara en riktigt korkad amatör tar ner träd hela i ett villaområde och skryter när det i verkligheten handlar om allmänfarlig vårdslöhet med fängelse på straffskalan vid allvarlig skada.
Ett proffs vet ju varför man låter bli att fälla träd hela i trånga lägen.
Lämna tråden så vi andra kan få läsa ifred nu.
 
  • Gilla
  • Älska
Bassesme och 14 till
  • Laddar…
Hej
Klockan är på tok för mycket, vid denna tid borde jag sovit för länge sedan. Men det var för intressant att läsa igenom tråden.

Grymt bra jobbat. Nästan så att man känner sig lite slö själv.
//Mathias
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.