Nissens
OlssonX OlssonX skrev:
Det finns alltså säkra sätt att plocka ner träd som står trångt. Varför välja en idiotmetod som bara är riskabel bara för att du vill stajla?
Det är ju enbart vårdslöst.
Ja, jag hade inte tagit ned dem utan att använda rep att säkra upp med…
 
  • Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
Att fälla friska träd som står rakt under lugna väderförhållanden kan väl ändå inte kallas att stajla. Av det jag ser på bilderna hade jag absolut tagit ner dem med enbart kilar. Snart är ju folk lika hispiga om trädfällning som om asbest.
 
  • Gilla
  • Älska
mr.Ola och 9 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Det finns alltså säkra sätt att plocka ner träd som står trångt. Varför välja en idiotmetod som bara är riskabel bara för att du vill stajla?
Det är ju enbart vårdslöst.
'Idiotmetod'
'vårdslöst'
'stajla'

Är du professionell trädfällare?
Var du där (eftersom du verkar veta allt)?
 
  • Gilla
  • Älska
Jonas Westbom och 7 till
  • Laddar…
Nissens
G-83 G-83 skrev:
Att fälla friska träd som står rakt under lugna väderförhållanden kan väl ändå inte kallas att stajla. Av det jag ser på bilderna hade jag absolut tagit ner dem med enbart kilar. Snart är ju folk lika hispiga om trädfällning som om asbest.
Finns ingen anledning att ta onödiga risker.
 
Absolut. Men är det verkligen en onödig risk i det här fallet? Jag hade inte velat ha folk omkring mig när jag fäller träd om det inte är absolut nödvändigt.
 
Det här var varit en av de trevligaste trådarna att följa. Det har förkommit kritik i meningen andra sätt och åsikter, men alltid i en anda av att lära av varandra. Tråden har varit ett föredöme för diskussioner på internet. Snälla, lås oss behålla den så. Javisst, vi kan ha olika åsikter, men dryfta dem som du skulle göra till en bekant du vill bli vän med. Kram på er!
 
  • Älska
  • Gilla
Beemaster och 4 till
  • Laddar…
F FraxinusExcelsior skrev:
Bra jobbat med tallarna, det är alltid kul när det går som man vill! En fråga på tvärsnittet på stammen bakom din vackra Husqvarna motorsåg. Jag ser ingen färg på kärnan i veden. Barken ser väldigt tunn ut för att vara på en sån kraftig tall. Vet du något mer om varför det skulle kunna vara så? Blir jag lurad av bilderna?
Mvh en trädnörd.
Tallsort och ålder spelar in på hur barken ser ut, det är nog en "yngre" vanlig tall som inte fått den tjocka barken ännu, men stått väldigt gynnsamt ur växtsynpunkt.
Vore intressant att se årsringarna, gissar att dom är förhållandevis glesa. :)
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Tallskog, fälld stam, gula brandslangar, fritidsfordon i bakgrunden, grå himmel, barrmark, avverkningsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som svar på de kommentarer som kommit om vårdslösheter i mitt trädfällande så vill jag inflika att jag förutom det säkra hörnet även säkrat tallarna med lina för att minimera risken för olyckor
(Jag borde nog ha både nämnt och visat det mera tydligt för att inte uppmuntra till vårdslöst beteende.).
Detta till trots är det framförallt med fällkilarna, fällsnittet och det säkra hörnet som fällriktningen åstadkoms. Detta har jag lärt mig när jag tog motorsågskortet AB.
 
  • Gilla
Beemaster och 16 till
  • Laddar…
Nissens
G-83 G-83 skrev:
Absolut. Men är det verkligen en onödig risk i det här fallet? Jag hade inte velat ha folk omkring mig när jag fäller träd om det inte är absolut nödvändigt.
Det visade sig att ts hade säkrat med linor, det tycker jag var klokt. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det visade sig att ts hade säkrat med linor, det tycker jag var klokt. :)
Jag har aldrig påstått att det är fel. Det jag sa var att av bilderna att döma var det inte nödvändigt. Därför reagerade jag när någon(som troligen inte har någon större erfarenhet) skrev att det var att stajla. Vill man använda linor ska man naturligtvis göra det. Jag kör hellre med kilar och brytjärn när det är friska, raka träd:)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Nissens
G-83 G-83 skrev:
Jag har aldrig påstått att det är fel. Det jag sa var att av bilderna att döma var det inte nödvändigt. Därför reagerade jag när någon(som troligen inte har någon större erfarenhet) skrev att det var att stajla. Vill man använda linor ska man naturligtvis göra det. Jag kör hellre med kilar och brytjärn när det är friska, raka träd:)
Och jag sätter säkerheten främst. Gärna både livrem och hängslen om det är dyra prylar i närheten. Men alla är olika.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Mats-S Mats-S skrev:
För alla som inte har koll på "säkra hörnet" bjuder jag på den här länken som förklarar metoden på ett bra sätt :)
[länk]
De nämnde inget om något säkert hörn i den filmen… kanske postade du fel film?
 
Nissens
G-83 G-83 skrev:
Jag har aldrig påstått att det är fel. Det jag sa var att av bilderna att döma var det inte nödvändigt. Därför reagerade jag när någon(som troligen inte har någon större erfarenhet) skrev att det var att stajla. Vill man använda linor ska man naturligtvis göra det. Jag kör hellre med kilar och brytjärn när det är friska, raka träd:)
Och jag sade bara att jag tyckte det var klokt av ts att säkra upp med linor. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De nämnde inget om något säkert hörn i den filmen… kanske postade du fel film?
Det är gamla sättet att jobba på, men några nya inslag, tänker på insticket och "ytliga" riktskäret.

Denna visar hyggligt säkra hörnet, hur det ser ut i genomskärning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.