Hur menar du? Finns ju gott om snabbladdare i Skåne…
R Rkarlsson skrev:
Ja jag vet ej. Men just Skövde så finns ju även biltema precis bredvid. Och det bör väl just där vara relativt vettigt då det är just genom Skövde alla folk från söder kommer när de ska upp till sommarveckan på Vasaloppen och vintern med vasa och skidåkning.

Men det känns på något vis ändå som att det inte är så bråttom med infrastrukturen. Vi har som jag skrivit innan 1 enda snabbladdare i hela kommunen i skåne. Och vi är om jag minns rätt störst till ytan här nere.
Och den laddaren är mindre än en månad gammal =)

Just det med midjemåttet får du ju lägga in ett par pass i veckan om du har så dåligt självkontroll ;)
Själv kör jag för tillfället 6 pass och 6-8 timmars träning så en korv hade väl gått bra :p
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är inte många laddställen sådana redan? Ionity gör förvisso sitt yttersta för att finnas på ställen där det bara finns Statoil att handla på, men många andra är ju vid snabbmatshak.

Jag vet inte vad man tjänar på laddningen, men snabbmat för en familj går väl gärna på 3–400 eller mer. Lika mycket som en fulladdad bil. Jag har svårt att tro att man kan öka marginalerna så mycket på det förra att det ger någon större effekt på det senare.

Man kan absolut tjäna på samlokalisering, men jag tror inte man ska överdriva möjligheterna att priserna pressas för det.
Det måste ju förstås bli lite mer tydlig konkurrens också.
Till sist kanske matställena är helt nöjda med att sälja bara maten till samma avans som tidigare och inte behöver tjäna nästan något på laddarna.

Det betyder ju dock inte ett kWh-pris = nordpool spot.
Fortfarande kostar ju laddaren en hel del kulor, en kapitalkostnad som ska återvinnas på laddningspriserna, och så underhåll och sånt förstås.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Varför ska räckvidden vara 130 mil? Hur många kör 130 mil sträck?! Har haft elbil i 1.5 år nu och vågar påstå att räckvidden skulle kunna vara kortare! Efter 3 timmar är det läge att ta en kort paus (varför man då också kan ladda bilen). Det väsentliga är att det finns tillräckligt många snabbladdare - vilket det idag gör på de flesta sträckor.

Men ska man ha en ren elbil så bör man ha möjlighet att ladda hemma. Annars tror jag att det är svårt att få det att fungera.
Varför den skall gå 130 mil får du fråga Porsche om. Poängen jag ville få fram var att jag inte heller förstår varför räckvidden behöver vara så mycket som 130 mil. Då vill jag hellre att bilen går ner i vikt. Men jag har haft en ID4 i 2 år och jag vill helst inte ha kortare räckvidd än den har. Speciellt inte på vintern. För den sakens skull är jag beredd att acceptera vikten även om jag hoppas att det kommer mindre och lättare elbilar med minst samma räckvidd framöver.
 
Jag har en Tesla M3 LR, även om jag tycker det är bra som det är så skulle jag kunna göra avkall på lite batteristorlek om tex. priset var mycket viktigt. Känns som lyx att släpa runt på alla dessa kWh.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Större påslag krävs när omsättningen är mindre, laddstationer har inte så stor omsättning än.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Större påslag krävs när omsättningen är mindre, laddstationer har inte så stor omsättning än.
De är ofta helt tomma.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Större påslag krävs när omsättningen är mindre, laddstationer har inte så stor omsättning än.
Ja det är ju också ett problem.
Investeringskostnaden ska ju täckas med ett lämpligt påslag och ett tiotal procent som ROI, till den som satsat pengarna.

Snabbladdare är grymt dyra, ett par hundratusen kr och uppåt, om jag kollar hos mina grossister - nu tror jag inte att det köps via denna inköpskanal när det sätts upp sådana. Men de är ju knappast snorbilliga var man än köper dem.

Och till denna problematik tillkommer ju att många elbilar kommer tankas enbart hemmavid, eller någon enstaka gång per år på längre färd.
När vi tankade bensin fick ju mackarna sälja allt drivmedel, i framtiden kommer de få sälja otroligt lite.
Men vi ska också ha i tanken att det är betydligt mindre dyr infrastruktur att sätta upp en elbilsladdare än att gräva ner tankar i backen och bygga en bensinstation, sätta upp pumpar, ha en kassa osv.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Ett problem med många snabbladdare är att varje laddplats har sin egen laddare. Som om varje pump på bensinmacken skulle ha sin egen tank nedgrävd, istället för att dela på en central tank.

Där är Tesla långt före och har centrala laddare med flera uttag (laddstolpar) per laddare, vilket gör att de främst behöver mycket yta för att smälla upp många laddstolpar, men kan göra det på en mycket mindre strömmatning än vad exempelvis Ionity behöver för samma antal ladduttag.

Kempower säljer laddare som bygger på en liknande modell. Jag har aldrig sett en i verkligheten, men har förstått att de säljer allt mer. Om de är så bra som jag hoppas borde vi snart få se fler platser med betydligt fler ladduttag och en större trygghet i att man alltid kan komma igång och ladda utan att behöva köa, även om man någon enstaka gång får mindre ladd än bilen kan ta emot.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju också ett problem.
Investeringskostnaden ska ju täckas med ett lämpligt påslag och ett tiotal procent som ROI, till den som satsat pengarna.

Snabbladdare är grymt dyra, ett par hundratusen kr och uppåt, om jag kollar hos mina grossister - nu tror jag inte att det köps via denna inköpskanal när det sätts upp sådana. Men de är ju knappast snorbilliga var man än köper dem.

Och till denna problematik tillkommer ju att många elbilar kommer tankas enbart hemmavid, eller någon enstaka gång per år på längre färd.
När vi tankade bensin fick ju mackarna sälja allt drivmedel, i framtiden kommer de få sälja otroligt lite.
Men vi ska också ha i tanken att det är betydligt mindre dyr infrastruktur att sätta upp en elbilsladdare än att gräva ner tankar i backen och bygga en bensinstation, sätta upp pumpar, ha en kassa osv.
Hur många stationer har en "kassa" att betala bensin vid, finns det kvar?;) Har nog inte betalat annat än med kort vid pump de senaste 30 åren, exkluderat semester med hyrbil på öarna i medelhavet och då får du också påfyllning utförd.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju också ett problem.
Investeringskostnaden ska ju täckas med ett lämpligt påslag och ett tiotal procent som ROI, till den som satsat pengarna.

Snabbladdare är grymt dyra, ett par hundratusen kr och uppåt, om jag kollar hos mina grossister - nu tror jag inte att det köps via denna inköpskanal när det sätts upp sådana. Men de är ju knappast snorbilliga var man än köper dem.

Och till denna problematik tillkommer ju att många elbilar kommer tankas enbart hemmavid, eller någon enstaka gång per år på längre färd.
När vi tankade bensin fick ju mackarna sälja allt drivmedel, i framtiden kommer de få sälja otroligt lite.
Men vi ska också ha i tanken att det är betydligt mindre dyr infrastruktur att sätta upp en elbilsladdare än att gräva ner tankar i backen och bygga en bensinstation, sätta upp pumpar, ha en kassa osv.
Ändå är väl laddarna inga laddare? Laddaren sitter ju i fordonet. Så det är lite märkligt att de är så dyra.
Vad gäller infrastruktur för elladdning så är den knappast billig, det lär ju behövas fler elkraftverk…
 
Nissens Nissens skrev:
Ändå är väl laddarna inga laddare? Laddaren sitter ju i fordonet. Så det är lite märkligt att de är så dyra.
Vad gäller infrastruktur för elladdning så är den knappast billig, det lär ju behövas fler elkraftverk…
Långsamladdaren sitter i bilen. Snabbladdaren sitter i stolpen och bilen talar om hur mycket spänning och ström den vill/kan ta emot
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Långsamladdaren sitter i bilen. Snabbladdaren sitter i stolpen och bilen talar om hur mycket spänning och ström den vill/kan ta emot
Det tror jag inte på. Det är laddaren i bilen som laddar batteriet. ”Snabbladdaren” lär inte ha någon annan funktion jämfört med en laddbox än att den levererar större strömmar.
 
  • Haha
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det tror jag inte på. Det är laddaren i bilen som laddar batteriet. ”Snabbladdaren” lär inte ha någon annan funktion jämfört med en laddbox än att den levererar större strömmar.
Snabbladdaren likriktar spänningen och glättar den, samt ställer in rätt spänning efter vad bilen vet om. Logiken för hur mycket batteriet kan ta emot sitter i bilen, men det är den billiga delen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Varför ska räckvidden vara 130 mil? Hur många kör 130 mil sträck?! Har haft elbil i 1.5 år nu och vågar påstå att räckvidden skulle kunna vara kortare! Efter 3 timmar är det läge att ta en kort paus (varför man då också kan ladda bilen). Det väsentliga är att det finns tillräckligt många snabbladdare - vilket det idag gör på de flesta sträckor.

Men ska man ha en ren elbil så bör man ha möjlighet att ladda hemma. Annars tror jag att det är svårt att få det att fungera.
Som jag noterat är det en beteendefråga hos oss. Vissa tar till sig ändrade rutiner direkt (lite påfyllning oftare och "jagar" billigaste el) och andra är mera vanemänniskor (tanken kanske fylls 1-2 ggr/månad vid närmaste mack oberoende av pris), finns inget rätt eller fel bara att konstatera att det är så. Vissa tycker det är intressant med ny teknik och även förändring, medan andra tycker att nytt och förändring bara krånglar till det. Så är det med mycket i livet.
Jag klippte in länken om Porschen tidigare i tråden och tycker den är intressant utifrån, lite filande på batteriteknik, lite nya konstruktioner och material, vips så har vi körsträckor även vintertid som motsvarar dagens dieselbilar utan att behöva ändra något, och då i en normalbil med kanske 80-100 mil räckvidd utan "småduttande". Beteendemässigt "vanemänniska" är i en stor majoritet, så är det bara, och oberoende av hur logiskt något förklaras.:cool:
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Snabbladdaren likriktar spänningen och glättar den, samt ställer in rätt spänning efter vad bilen vet om. Logiken för hur mycket batteriet kan ta emot sitter i bilen, men det är den billiga delen.
Nja, att likrikta är snarare den lätta biten(om den nu gör det)
Faktum är att det är laddaren i bilen som styr laddningen och bestämmer hur mycket ström som batteriet skall ha tillgång till i varje givet ögonblick under laddningen.
Sedan finns det ju andra faktorer som tex kabeln och som kan få utrustningen att strömbegränsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.