Hej alla - jag hoppas att ni kan vägleda mig på rätt sätt med avseende på mitt problem. Vi köpte tomt och mark av en mycket känd husbyggare i Sverige (Totaltentrepranad). Den allra första frågan vi ställde (verbalt) var om Fiber kommer att anslutas. De sa, ja, men vi måste betala för det separat och det kommer att kosta runt 25 000 att installera, som det står i produktionskalkylen som skrevs på som en del av kontraktet. Det står att företaget estimerar att Fiber anslutning 25000kr. Vi var ok med detta. De har till och med redan dragit fiber till tomt gränsen, så det har alltid varit en förutsättning att fiber ska finnas. För 6 månader sedan hade vi kick-off möte och säljaren sa åt mig att kontakta Telia för att beställa fiberinstallationen. Jag ringde och mailade Telia flera gånger, men svaret var alltid, installation går inte då huset ligger för långt (350m) från samfällighetsföreningen som vi tillhör. Alla övriga hus i föreningen fick sin fiber för några år sedan. I sex månader ag har lyft fram det här problemet flera gånger och säljaren har varit totalt ointresserad av att lösa detta. I sanning tror jag inte att han har förmågan att lösa det. Vi är nu tre månader kvar till överlåtelse av fastigheten och ingen fiber i sikte. Vårt bästa alternativ är 4G. De sålde tre tomter, vi köpte den i mitten. De andra två köparna, fick vi veta efter att vi skrivit på kontraktet, drog sig ur köpet. Vid den tidpunkten försäkrade säljaren mig att deras anledning till att dra sig ur var ekonomisk. Jag börjar undra om det var fiber relaterat. Vad kan jag göra åt den här situationen? De lovade oss ett hus med fiber, nu känner jag att jag köper ett sommarhus på landet (väldigt dyrt sommarhus, 9mil kr!!). Jag jobbar hemifrån och det kommer inte att vara möjligt från det nya huset på grund av uppkoppling. Båda sidorna av oss är tomterna som byggarbetsplatser... att inte ha fiber nervärderar huset också. Är inte Telia skyldig att förse mig med fiberinstallation då jag tillhör samma samfällighetsförening? Dessutom annonserade säljaren om preliminär fiberanslutning som ingick i priset fram till för en månad sedan när han annonserade de två andra tomterna. Jag har en skärmdump från den. När jag frågade dem om det tog de bort det från sin annons. Vad skulle du göra i min situation? Jag är så upprörd över den här situationen och känner inte till de svenska reglerna så väl. Jag skulle verkligen uppskatta lite tips om vad jag bör/kan göra. Tack för att du tog dig tid att läsa detta.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det låter som att du har köpt en fastighet som inte hade färdig fiberanslutning vid köpet. I grund och botten så ligger ansvaret på dig som ägare av fastigheten att själv ordna med en fiberanslutning.

Sedan tar du upp totalentreprenaden för bygget av ditt småhus. Jag uppfattar att fiber inte ingår i denna entreprenad. Om du läser avtalet, är det korrekt? Om det istället skulle ingå så ändrar det på dina rättigheter gentemot företaget. Företaget har då en skyldighet att leverera.

En tredje fråga är vad det är för samfällighetsförening. En samfällighetsförening förvaltar ju en eller flera gemensamhetsanläggningar (GA). Är det så att en av dessa GA är ett fibernät? I så fall är frågan om din fastighet är delägare i denna GA? Du har då rätt att använda fibernätet. D v s då kanske det vara är en teknisk fråga hur du ska ansluta 350 m från ditt hus. Och det måste ju gå att lösa 2023. I det andra fallet så har din fastighet inte en del av GAn för fiber. Då får du ta kontakt med ordföranden för samfällighetsföreningen och diskutera möjligheterna att ansluta din fastighet. När ni ser en teknisk väg framåt så ansöker du hos Lantmäteriet om att ompröva GA:n så att din fastighet blir delägare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 15 till
  • Laddar…
H
Vad är det som gör att du inte kan jobba på 4G?
Jag jobbar hemifrån.
Jag har inga som helst problem med 4G.
Jobbat samtidigt som vi har 3 tv apparater som strömmat tv och 2 barn som spelar playstation.
Än har jag inte haft problem med 4G.
Nu strax får vi 5G med så jag kommer inte ansluta fiber.
 
  • Gilla
nilsfk och 9 till
  • Laddar…
Att det finns fiber i gatan betyder inte att det är möjligt att efteransluta enstaka personer. Eller ja möjligt är det ju men det kan kosta lika mycket att efteransluta 10st som 1st och är det bara en så får den ensam bära hela kostnaden. Och det gör få, därför hanterar man sällan enstaka förfrågningar. Det är därför man går ut med intresseanmälningar och när gruppen är stor nog så kör man. Det är tyvärr många som tror att man kan vänta och ta det sen men så enkelt är det inte.
 
  • Gilla
August_Helmer och 1 till
  • Laddar…
Ni har säkert fiberslanf/duct fram till tomtgräns, inte fiber.
Att blåsa fiber 350 m är inget hinder för att ansluta.
Däremot kan det gjords projektering så att det inte finns ledig fiber nu när det byggs nya fastigheter i området.
Men beroende av förutsättningar i stamnätet kanske även det kan lösas.
Kan du skaffa fram mera information om vad som är problemet, för det låter märkligt om det finns framdragen duct och att man sedan inte vill leverera. För mig låter det mera som att fiber i stamnätet saknas till platsen där "er" fiberslang/duct är ansluten, eller att det funnits trasig fiber i stamnätet men kunnat leverera till de som var beställda vid utrullning (bara gissningar utifrån erfarenhet).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ni har säkert fiberslanf/duct fram till tomtgräns, inte fiber.
Att blåsa fiber 350 m är inget hinder för att ansluta.
Däremot kan det gjords projektering så att det inte finns ledig fiber nu när det byggs nya fastigheter i området.
Men beroende av förutsättningar i stamnätet kanske även det kan lösas.
Kan du skaffa fram mera information om vad som är problemet, för det låter märkligt om det finns framdragen duct och att man sedan inte vill leverera. För mig låter det mera som att fiber i stamnätet saknas till platsen där "er" fiberslang/duct är ansluten, eller att det funnits trasig fiber i stamnätet men kunnat leverera till de som var beställda vid utrullning (bara gissningar utifrån erfarenhet).
Tror som sagt mer att det handlar om kostnader..........att skicka ut folk för att blåsa fixa fiber till en person kan kosta en hel del totalt sett. Betydligt mer än den vanliga 20-30k kostnaden de tar ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
Tycker du borde kolla om du inte kan få efteransluta mot att du betalar mer. Det finns ju inget alternativ till fiber egentligen så du måste ju lösa detta på något vis. Säg att det går på 150 000 att ansluta dig, det kanske inte Telia ens överväger om du inte själv säger att du är OK med det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om slang (duct) finns dragen till tomtgränsen och det ska blåsas fiber 350 m i den. Kan det verkligen genererar dessa enorm arbetskostnader? Det måste väl rimligen vara ett enkelt arbete som löses av ett par man på en em? När fiber installerades i detta område tog projektering en väldig tid, grävning rätt lång tid men själva installationen med blåsning av fiber kick på ett kick.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tror som sagt mer att det handlar om kostnader..........att skicka ut folk för att blåsa fixa fiber till en person kan kosta en hel del totalt sett. Betydligt mer än den vanliga 20-30k kostnaden de tar ut.
Telia brukar ta ut 25% extra för enskild efteranslutning som ts hänvisar, inte avvisa pga av längd som inte i de flesta fall är problemfritt att blåsa, med mycket otur kan det bli en extra blåsgrop på vägen.
Och verkar beröra en samfällighetsförening så det kan finnas speciella avtal för utökning och efteranslutning.
Vi behöver mera detaljerad information från ts.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om slang (duct) finns dragen till tomtgränsen och det ska blåsas fiber 350 m i den. Kan det verkligen genererar dessa enorm arbetskostnader? Det måste väl rimligen vara ett enkelt arbete som löses av ett par man på en em? När fiber installerades i detta område tog projektering en väldig tid, grävning rätt lång tid men själva installationen med blåsning av fiber kick på ett kick.
Nej, läs mina inlägg! Det saknas information vad verklig orsak är.
Att blåsa 25 eller 350 m, utan blåsstopp, kan vara 10-15 minuter extra tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Finns det verkligen fiberduct fram till tomtgränsen? Var tomten ens en faktisk tomt när fibern drogs in i området? Det låter nämligen rätt mysko om Telia skulle ha grävt och lagt ner det till obebyggda platser för flera år sen.

Undrar om det i själva verket inte är så att "dragit fiber till tomtgränsen" betyder att det finns fiberduct dragen från huset till tomtgränsen, och inte tvärtom?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hej hej, du skrev att det står i produktionkalkylen ifrån hustillverkaren. Jag skulle nog rekommendera att strunta i säljaren och maila uppåt i hustillverkaren några chefer eller vd som kan sparka neråt så säljaren får lite motivation att svara dig.

sen att det står med gör att man troligen kan gå till Arn om det ( gratis ) dom kan bli ersättningsskyldig att gå ut med felaktigt info. Även fast du inte betalt något än.
 
Flera nyckelord är viktiga här, bla: samfällighet, Telia, "kan inte", fiberduct till tomtgräns, 350 m, ...

Iom att det från början var tre hus som behövde anslutning så tror jag inte att det finns fiber under dessa 350 m. Bekymret kan mycket väl vara att få tillstånd att gräva denna sträcka. Att få tillåtelse kostar stora pengar om markägaren inte vill. När vi byggde bredband i föreningsform så kunde vissa fastighetsägare inte anslutas då markägarna runt dem vägrade låta oss gräva. I flera fall gick vi runt markägare och i några fall lyckades vi (detta går inte längre dock) få tillåtelse att gå i Trafikverkets vägdiken (djupt och högst upp mot markägaren som jävlades).

Telia samarbetar med fiberföreningar, så där ligger troligen kopplingen till samfälligheten.

Det kan bli rätt OK med 4G/5G även om man bör undvika det om man kan. Men med extern riktantenn och bra utrustning så kan man få bra signalstyrka och därmed inte drabbas av de värsta nackdelarna. Låga latenser kan man troligen köpa om ett par-tre år via tilläggsabonnemang. Billigt blir det inte, men...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att du har köpt en fastighet som inte hade färdig fiberanslutning vid köpet. I grund och botten så ligger ansvaret på dig som ägare av fastigheten att själv ordna med en fiberanslutning.

Sedan tar du upp totalentreprenaden för bygget av ditt småhus. Jag uppfattar att fiber inte ingår i denna entreprenad. Om du läser avtalet, är det korrekt? Om det istället skulle ingå så ändrar det på dina rättigheter gentemot företaget. Företaget har då en skyldighet att leverera.

En tredje fråga är vad det är för samfällighetsförening. En samfällighetsförening förvaltar ju en eller flera gemensamhetsanläggningar (GA). Är det så att en av dessa GA är ett fibernät? I så fall är frågan om din fastighet är delägare i denna GA? Du har då rätt att använda fibernätet. D v s då kanske det vara är en teknisk fråga hur du ska ansluta 350 m från ditt hus. Och det måste ju gå att lösa 2023. I det andra fallet så har din fastighet inte en del av GAn för fiber. Då får du ta kontakt med ordföranden för samfällighetsföreningen och diskutera möjligheterna att ansluta din fastighet. När ni ser en teknisk väg framåt så ansöker du hos Lantmäteriet om att ompröva GA:n så att din fastighet blir delägare.
Jätte hjälpsam, tack så mycket!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:
Finns det verkligen fiberduct fram till tomtgränsen? Var tomten ens en faktisk tomt när fibern drogs in i området? Det låter nämligen rätt mysko om Telia skulle ha grävt och lagt ner det till obebyggda platser för flera år sen.

Undrar om det i själva verket inte är så att "dragit fiber till tomtgränsen" betyder att det finns fiberduct dragen från huset till tomtgränsen, och inte tvärtom?
Det är rätt vanligt att man drar fiberslang (duct) till nya småhustomter när dessa styckas av. I mitt närområde skedde detta för de nya tomterna och den som utförde det var markägarens entreprenör, alltså den som styckade av tomterna och sen sålde dem (vissa genom ett småhusbyggarföretag). Jag utgår att detta skedde i samförstånd med det lokala fiberbolaget som redan har nät i trakten och att kostnaden hamnade på markägaren som sen tog ut det som en del av priset på tomterna vid försäljningen. Jag antar att fiberbolaget sen tog över ägandet av slangarna (ducten) med tanke på att flera av mina grannar nu har fiber levererat genom dessa och de inte ingår i en GA.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.