K Kasken skrev:
Delar dina tankar helt och fullt TS, byggde nytt för några år sen och insåg ganska direkt nackdelarna med den ingjutna vattenburna värmen...

Så länge utetempen håller sig relative stabil så är allt frid och fröjd, men när t.ex solen går upp en svinkall vinterdag och börjar pressa in genom de stora fönsterna så blir det stekhett.... För att inte tala om när man tänder mysiga braskaminen,.... Herregud, vi fick ha altandörren halvöppen för att ens kunna vistas i vardagsrummet om kvällarna när vi eldade i braskaminen.... Sen gick vi o la oss för natten, när vi vaknade upp så var golven iskalla och värmepumpen kämpade för glatta livet...

Det hela slutade med att vi skiljdes och sålde huset efter bara några år, men jag har lovat mig själv att aldrig mer bo i ett hus med golvvärmen ingjuten i plattan.
Jag ser den andra sidan. Blaskiga badrum som torkar upp på en kvart, slaskiga stövlar i entrén som blir torra på en timme. Ytterkläder och tvätt som torkar snabbare om den hängs upp luftigt över golvet. Möjligheten att värma med lågtemp, typ sol, bergvärme. Näe jag väljer aldrig ett hus med element o kalla, dragiga golv i framtiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker också att det fungerar bra med ingjuten golvvärme men det krävs också att man sätter sig in i hur det fungerar och ställer in den rätt annars får man dålig komfort. Vid nybyggnation så installeras den nog oftast med någon grundinställning som sedan behöver omjusteras efter en tid för att hitta rätt inställning. jag kör även justering mot elpriset och man väljer ju hur hårt man vill köra denna styrning efter hur mycket variation man kan tänkas ha i inneklimat. Jag störs inte av att temperaturen går någon grad upp eller ner under dygnet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S SSG3000 skrev:
Jag ser den andra sidan. Blaskiga badrum som torkar upp på en kvart, slaskiga stövlar i entrén som blir torra på en timme. Ytterkläder och tvätt som torkar snabbare om den hängs upp luftigt över golvet. Möjligheten att värma med lågtemp, typ sol, bergvärme. Näe jag väljer aldrig ett hus med element o kalla, dragiga golv i framtiden.
Läste du även mitt senare inlägg?

Allt det du listar som stora fördelar med en uppvärmd betongplatta får man ju även om man nyttjar denna som "grundvärme" enligt min teori som jag aldrig fick möjlighet att prova i praktiken?

Man ställer alltså en helt platt kurva på den BVP eller FLVP som värmer golvet, så den håller 18-20 grader på framledningen konstant oavsett utetemp den kalla delen av äret. Det borde enligt vad mina erfarenheter ge en inne temp på runt 15-16 grader när det börjar bli kallt...
Sen ställer man LLVP på typ 22 grader eller vad man föredrar.
Borde inte det bli att man får det bästa av 2 världar?

Detta upplägg ger även en otroligt bra COP enligt vad jag läste mig till då, att man framställer en del av värmen med en LLVP och sen återvinner den i FLVP på vägen ut i det fria.
Borde bli helt ok även med BVP+FTX ?
 
J jonaserik skrev:
Att ha GV är en komfortfråga för var och en. GV ingjuten är ett otroligt trögt system som har problem att följa utetempen på ett bra sätt. Värmeavgivningen flukterar då överföringen till golvet tar lång tid. Har själv ett äldre hus som byggts om till GV. Rev taket i källaren och la GV underifrån med plåtar direkt mot befintligt golv. fungerar utmärkt och följer utetempen perfekt.
Skulle jag i dag bygga helt nytt, så blev det aldrig någon GV ingjuten i plattan, kan vara lite mer kostnad, då det blir en helt annan konstruktion på grundläggningen. Men skulle ta den. Med GV direkt under golvet så reagerar allt mycket snabbare än ingjutet med utetempen.
Skriver detta för att det verkar som att alla bygger med GV ingjutet och begriper inte varför man inte använder sig av naturlagarna.

Vad säger ni om detta, lite olika vinklar och ideer finns det säkert

Vi la en isolerskiva uppe på betongen sen kom det en tunnare slipsats ovanför. detta är ett system ifrån uponor vilket ger ett väldigt snabbt fungerande system eftersom det inte samma massa betong den behöver värma upp. Och den lilla isolering skyddar lite mot värmeförlusten neråt. Kanske en kostnad på 100 mer men långsiktigt kanske värt det+ett mycket jämnare inomhusklimat
 
  • Ett tomt rum med träväggar, golvvärmeinstallation, stora fönster och ett högt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja precis. Jag vart helt förvånad förste gång jag fick lägga golvvärme i nybyggnation. Och jag skrattade högt när de ville ha rumsgivare i varje rum. Om vi får bestämma då använder vi Uponors Tecto systemskiva. Kostar mer men fungerar bättre. Ett rum med installation av golvvärme, slangar på armeringsnät, korg, solljus och träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L loodje skrev:
Ja precis. Jag vart helt förvånad förste gång jag fick lägga golvvärme i nybyggnation. Och jag skrattade högt när de ville ha rumsgivare i varje rum. Om vi får bestämma då använder vi Uponors Tecto systemskiva. Kostar mer men fungerar bättre. [bild]
Två användare i rad med få inlägg som båda lovordar Upnors lösning och dessutom bifogar bild från samma hus? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
J john.h skrev:
Två användare i rad med få inlägg som båda lovordar Upnors lösning och dessutom bifogar bild från samma hus? :thinking:
Hahahah det mitt hus, och farsan som svarade oxå
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
beror på vad du anser som trögt, golven tar ca 15min att bli varma i vårt hus som byggde 2010/2011
i vårt fall blir det då mycket snabbare behagligt klimat inne jämfört med dom rum på övervåningen som har radiatorer.
har du kollat så dina ventiler öppnar ordentligt? vi får åtminstone en gång per år "mjuka" upp ventilerna för annars fastnar dom halvvägs och då tar det mycket längre tid för golven att bli värma.
 
Vi gjöt om krypgrunden under vardagsrummet till en betongplatta och funderade då på golvvärme. Bor i ett tegelhus.
Jag visste verkligen inte hur jag skulle tänka, ingen kunde riktigt svara på om golvvärme var att rekommendera eller ej. Plattan är isolerad underifrån med 30cm cellplast. Men de flesta verkade mena att det är standard och varför inte liksom.

jag är väldigt glad att jag till slut valde att inte sätta in golvvärmen. Våra golv är varma och sköna från elementvärmen och vårt rum blir lätt varmt även vintertid. Ibland för varmt och det känns som att golvvärmen hade varit ett gissel att reglera
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Timmerhus lejon Timmerhus lejon skrev:
Vi la en isolerskiva uppe på betongen sen kom det en tunnare slipsats ovanför. detta är ett system ifrån uponor vilket ger ett väldigt snabbt fungerande system eftersom det inte samma massa betong den behöver värma upp. Och den lilla isolering skyddar lite mot värmeförlusten neråt. Kanske en kostnad på 100 mer men långsiktigt kanske värt det+ett mycket jämnare inomhusklimat
Med den förläggningen utan ingjutning så måste slingorna ligga tätare, då massan som ska värmas är tunnare. Det s-k magasinet är mycket mindre i volym. Fördelen är att det blir en snabbare respons på överföringen av värmen och då följs behovet av tillförd värme fortare. Men det var väldigt tät förläggning på fotot. Vad är det för dim på slangarna. Väldigt tunna 16 mm gör att flödet måste vara högt så den sista delen har värme kvar, det sliter på alla delar med högt flöde. Att ha 20 mm slang sänker hastigheten radikalt och ger lika värme, 20 mm kan läggas lite glesare, men båda behöver plåtarna för att sprida värmen bra. Allt är en smaksak och vad försäljare anser att det ska vara
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Mr Person skrev:
Du missar det största problemet med ingjuten golvvärme, livslängden på rören är ca 50 år. Ska man bila upp hela huset vart 50:e år? Helt ofattbart att man får bygga så.
Detta. Förstår inte alls golvvärmeflugan. Känns som att man tänker otroligt kortsiktigt. Det kanske upplevs som mer komfortabelt av vissa, men man verkar ignorera kostnaderna som väntar när man blir tvungen att riva fullt upp fungerande golv och väggar.

I längden är det ju både mer praktiskt och billigare att dra vattenrör så att man kommer åt dem med så lite förstörande åtgärder som möjligt.

Våra rör löper varken i golv eller vägg, utan i metallister utmed väggarna. Tänk lite bredare golvlister än normalt. Om och när nåt går sönder och måste bytas kommer man enkelt åt rören och kan hitta eventuella läckor, utan att behöva riva varken golv eller väggar.

Inbyggda vattenrör bör alltid ses som en riskkonstruktion enligt mig.
 
  • Älska
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Som några har skrivit.
Reglermässigt är det en omöjlighet att hålla jämn inomhustemperatur genom att värme ett trähus med en betongplatta.
Vid temperaturväxlingar kommer de alltid att vara i ofas.

I stenhus fungerar det bra.

Man kan ha golvvärme i badrummen och en slinga ut i hallen innanför dörren.
Har man rätt dimension på elementen så kan man köra väldigt låg temperatur ut i moderna välisolerade hus.
 
S sarrigato skrev:
Vi gjöt om krypgrunden under vardagsrummet till en betongplatta och funderade då på golvvärme. Bor i ett tegelhus.
Jag visste verkligen inte hur jag skulle tänka, ingen kunde riktigt svara på om golvvärme var att rekommendera eller ej. Plattan är isolerad underifrån med 30cm cellplast. Men de flesta verkade mena att det är standard och varför inte liksom.
jag är väldigt glad att jag till slut valde att inte sätta in golvvärmen. Våra golv är varma och sköna från elementvärmen och vårt rum blir lätt varmt även vintertid. Ibland för varmt och det känns som att golvvärmen hade varit ett gissel att reglera
Lite av så är det med regleringen, sätts det in rumstermostater så kan det bli en obalans i systemet när någon termostat stänger. C-pumpens tryck är konstant och när en slinga stänger, ökar flödet i dom andra och värmen stiger i andra rum. Det kan bli ett otroligt svaj i systemet då och inget bra. Nej skit i alla elektroniska delar och stryp in allt till rätt delta på in/ut på slingorna. Då kommer värmen att hålla sig på rätt nivå i huset oavsett vad utetempen blir och en VP kommer att jobba effektivt.
 
L loodje skrev:
Ja precis. Jag vart helt förvånad förste gång jag fick lägga golvvärme i nybyggnation. Och jag skrattade högt när de ville ha rumsgivare i varje rum. Om vi får bestämma då använder vi Uponors Tecto systemskiva. Kostar mer men fungerar bättre. [bild]
Ja en del förstår nog inte vad ett trögt system innebär. Själv har jag 4 slingor till 6rum + badrum på bv. Men inte en givare, förutom den utomhus ! Allt är injusterat med flöde och kurvor det istället. Funkar perfekt. Visst blir det varmare när kakelugnen är igång men det är väl vitsen ? Annars kan man väl tända en brasa på tvn istället? Badrummet blir också ngn grad varmare pga handukstorken. Helt perfekt !
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
.

Vad säger ni om detta, lite olika vinklar och ideer finns det säkert[/QUOTE]
Jo, förstår problemet och din resonemang. Är det inte en annan fördel att man har mindre värmeförluster genom själva betongen när det ligger på golvet istället att vara ingjuten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.