OK, då får jag försöka mig på att kort sammanfatta det själv istället. @Daniel 109, jag tänkte mig att få en lite mer sammanfattande beskrivning av detta, ungefär som jag försöker göra nedan...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För all el som skickas in i nätet så betalar man för att få skicka in den i nätet, under dagtid på vintern (6-22) så betalar man dessutom ytterligare avgifter för att underhålla en effektreserv. Avgifterna under hela året inbegriper bland annat en "frekvensregleringsreserv" som SvK upphandlar (i praktiken främst från vattenkraft).

Effektregleringsreserven har en egen budgivning som inte är en del av spotpriserna.

Hur stor del av elbehovet som skall ingå i reserverna bestäms av SvK och kan variera från dag till dag.

När reserverna ovan är upphandlade så har man budgivning på elpriserna från köpare och säljare, det är resultatet av denna budgivning som visar sig som spotpriser.

De som säljer el kan välja att sälja den i olika budgivningar, men för privatpersoner så hamnar elen till ett pris för spotmarknaden, oavsett vart grossisten (elbolaget) väljer att sälja den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man köper in reglerkraft på den öppna marknaden. Solkraft kan vara med och bjuda på det även här. När priset är negativt borde det ju vara av intresse.
Jag kan tänka mig att de som har större mängder solpaneler redan är med och budar på effektreserven i Sverige.

I Nederländerna så är situationen lite mer komplex, de har mer solel än vad marknaden kan svälja. De måste dessutom köra gas för att kunna reglera och tillräckligt många pannor måste vara igång på dagtid för att klara behoven på natten också. Detta innebär att man i praktiken begränsar eluttaget från solpanelerna. Jag förstår dock inte riktigt hur detta begränsas, i Sverige så bjuder kärnkraften noll eller negativa priser då den inte kan stängas ned snabbt. Sedan tar de vad de kan få, vilket pressar priset nedåt när det finns gott om energi på marknaden. Nederländerna har ju negativa elpriser de flesta dagar pga solelen vilket gör att man inte levererar från alla de paneler som finns (men man kan tjäna pengar när det är mulet i alla fall).

NL exporterar just nu el till negativt pris till Norge, vilka bland annat använder detta för att pumpa vatten.
 
Z Zodde skrev:
. OPEC har ”manipulerat” oljepriset i ett halvt sekel (olja som handlas på reglerad börs är försumbar i sammanhanget) så jmf blir helfel.
(Vilka oljebolag har ”åkt dit”?)
Att kursmanipulation av privatpersoner ökar när man kan handla direkt via nätet istf måste gå via börsmäklare är naturligt. Jmf blir också helfel då vi med VF Snackar om stora players (ej småsparare)

Hade det varit SEB fonder (el motsvarande) som manipulerat så hade du haft ett case men visa ett enda exempel på nån av lite storlek som systematiskt kursmanipulerat så tar vi det därifrån.
https://www.svd.se/a/e98d5913-870d-3bb4-a97f-f372da3255de/oljebolagen-svarar-om-kartell

Manipulation är väl just det och är inte naturligt på något sätt.
Naturligtvis skulle banker och finansinstitut inte nedlåta sig att manipulera marknaden, de är ju fina samhällsbärare:crysmile:
ICA handlare som gör insiderbrott
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Asfaltkartellen är väl också rätt välkänd. De europeiska lastbilstillverkarna, inkl Volvo och Scania fick väl böter på någonstans runt 30 miljarder när deras kartellbildning avslöjades, så nog finns det exempel på (stora) företag som försöker tjäna mer genom icke ärliga metoder.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
[länk]

Manipulation är väl just det och är inte naturligt på något sätt.
Naturligtvis skulle banker och finansinstitut inte nedlåta sig att manipulera marknaden, de är ju fina samhällsbärare:crysmile:
ICA handlare som gör insiderbrott
Olovliga priskarteller som du länkar till finns och kommer att finnas. Men vi snackar om övervakade börser och då är pris vid pump till konsument lååångt ifrån detta. Insiderhandel har heller inget med prismanipulation att göra. Här handlar det dom INFORMATION som inte är offentlig. För övrigt har ICAhandlarna agerat som privatpersoner, ICA som bolag har ingen skuld i detta.
 
M Myckling skrev:
Asfaltkartellen är väl också rätt välkänd. De europeiska lastbilstillverkarna, inkl Volvo och Scania fick väl böter på någonstans runt 30 miljarder när deras kartellbildning avslöjades, så nog finns det exempel på (stora) företag som försöker tjäna mer genom icke ärliga metoder.
På vilka börser handlas asfalt och lastbilar.???
Priskarteller har funnits och kommer att finnas men det har inget med kursmanipulation på övervakad börs att göra.
 
D
Z Zodde skrev:
På vilka börser handlas asfalt och lastbilar.???
Priskarteller har funnits och kommer att finnas men det har inget med kursmanipulation på övervakad börs att göra.
Det har väldigt mycket med samma sak att göra, kringå eller bryta mot regelverk i ett övervakat samhälle för att tjäna pengar, antingen som företag, avdelning, anställd individ, eller som privatperson, det är preci samma drivkrafter och gemensamt är att det finns lagar och övervakning på allt, inget är dock perfekt. Att det finns upptäckta fall är ju den slutgiltiga bekräftelsen och till dessa ska lägga de som man haft misstanke om och det stora flertalet som ju alltid är mörkertal, precis som med alla andra brott i världen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det har väldigt mycket med samma sak att göra, kringå eller bryta mot regelverk i ett övervakat samhälle för att tjäna pengar, antingen som företag, avdelning, anställd individ, eller som privatperson, det är preci samma drivkrafter och gemensamt är att det finns lagar och övervakning på allt, inget är dock perfekt. Att det finns upptäckta fall är ju den slutgiltiga bekräftelsen och till dessa ska lägga de som man haft misstanke om och det stora flertalet som ju alltid är mörkertal, precis som med alla andra brott i världen.
Det är långt ifrån samma sak. Att det finns mörkertal i antal brott i kända brottskategorier är en sak.
Vilka upptäckta fall finns det av systematisk kursmanipulation på övervakad börs av större players…?
Barclays riggning av Libor för 13-16år sen var något vi inte hade sett motsvarigheten till, reglerna har blivit mångdubbelt strängare sen dess.
Libor fixen, hur allvarlig den än var, skedde dock inte på det vi kallar öppen börs i vanlig mening så helt jämförbart är det inte.

Som jag sagt tidigare, risken/ kostnaden i att manipulera oförsvarbart stor jmf med det du eventuellt skulle tjäna. Alla företag av en viss storlek har stränga code of conduct regler och ständigt växande compliance avdelningar.
Om enskilda anställda har ”drivkrafter” att kringgå regler för att öka intäkter så har ivartfall inga företag av en viss storlek det.

Det är konspiratioriskt att påstå att det pågår, att övervakningen är med på ”scammen” men inte ha tillstymmelse till bevis mer än att ”det måste vara så”
 
D
Z Zodde skrev:
Det är långt ifrån samma sak. Att det finns mörkertal i antal brott i kända brottskategorier är en sak.
Vilka upptäckta fall finns det av systematisk kursmanipulation på övervakad börs av större players…?
Barclays riggning av Libor för 13-16år sen var något vi inte hade sett motsvarigheten till, reglerna har blivit mångdubbelt strängare sen dess.
Libor fixen, hur allvarlig den än var, skedde dock inte på det vi kallar öppen börs i vanlig mening så helt jämförbart är det inte.

Som jag sagt tidigare, risken/ kostnaden i att manipulera oförsvarbart stor jmf med det du eventuellt skulle tjäna. Alla företag av en viss storlek har stränga code of conduct regler och ständigt växande compliance avdelningar.
Om enskilda anställda har ”drivkrafter” att kringgå regler för att öka intäkter så har ivartfall inga företag av en viss storlek det.

Det är konspiratioriskt att påstå att det pågår, att övervakningen är med på ”scammen” men inte ha tillstymmelse till bevis mer än att ”det måste vara så”
Jag vet att du tycker det är så, jag kallar det bara sunt förnuft. Så för att bara peka ut var vi skiljer oss åt så är det när du skriver att det bara finns mörkertal för vissa brott, där är jag övertygad att det gäller alla brott, allt annat skulle förutsätta ofelbar övervakning och lagföring, det finns inte. Att brott (kanske bara white collar?) alltid görs som väl övertänkta och dokumenterade businesscase, med en tydlig uppsida även om man åker fast, håller jag inte heller med om.

Att det likaså skulle finnas ett dokumenterat samarbete med övervakning/audit-funktioner tror jag naturligtvis inte men så snart det går rutin i något och det kommer in relationer, så riskerar saker att passera, det händer hela tiden på alla områden och det har därför utarbetats många strategier för att minska såna risker. Dock tror jag att den nordiska elmarknaden är alldeles för liten och alldeles för statisk för att kunna få någon större rotation, jag skulle gissa att riskerna är mycket höga där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vet att du tycker det är så, jag kallar det bara sunt förnuft. Så för att bara peka ut var vi skiljer oss åt så är det när du skriver att det bara finns mörkertal för vissa brott, där är jag övertygad att det gäller alla brott, allt annat skulle förutsätta ofelbar övervakning och lagföring, det finns inte. Att brott (kanske bara white collar?) alltid görs som väl övertänkta och dokumenterade businesscase, med en tydlig uppsida även om man åker fast, håller jag inte heller med om.

Att det likaså skulle finnas ett dokumenterat samarbete med övervakning/audit-funktioner tror jag naturligtvis inte men så snart det går rutin i något och det kommer in relationer, så riskerar saker att passera, det händer hela tiden på alla områden och det har därför utarbetats många strategier för att minska såna risker. Dock tror jag att den nordiska elmarknaden är alldeles för liten och alldeles för statisk för att kunna få någon större rotation, jag skulle gissa att riskerna är mycket höga där.
Poängen är att en systematisk kursmanipulation för att kunna ge vinst åt den som bedriver det behöver av naturen vara av en sådan dignitet att den är omöjlig att inte upptäcka. Algoritmerna som används i övervakningen är så sofistikerade att de skulle upptäcka nåt sådant direkt. Algoritmerna skiter både i relationer mellan människor/företag och att det ”går rutin” i övervakningen.

Eftersom du säger det finns mörkertal i alla brott
Undrar vän av ordning hur stort mörkertalet är för att använda atomvapen mot civilbefolkning, absolut ett krigsbrott…
 
Z Zodde skrev:
Olovliga priskarteller som du länkar till finns och kommer att finnas. Men vi snackar om övervakade börser och då är pris vid pump till konsument lååångt ifrån detta. Insiderhandel har heller inget med prismanipulation att göra. Här handlar det dom INFORMATION som inte är offentlig. För övrigt har ICAhandlarna agerat som privatpersoner, ICA som bolag har ingen skuld i detta.
Du pratar ja. För mig är de samma brottslighet.
 
Z Zodde skrev:
En studie med hypotetiskt resonemang är en indikation men långt ifrån nåt facit.
Sen var detta ett år INNAN tjurrusningen. Om vi haft kvar KK hade vi inte haft samma satsning/utbyggnad på vindkraft så frågan är hur mycket mer el vi producerat med gamla KKverk som hållits under armarna

Men som elforsk själva säger. Detta är hypotetisk.
Nej enligt MP är vindkraften alltid billigast så utbyggnaden hade vi haft ändå.

Du menar väl inte att MP insåg att prismanipulation var enda sättet att göra vindkraften konkurrenskraftig?
 
K kortis skrev:
Du pratar ja. För mig är de samma brottslighet.
Äpplen och päron är båda frukter.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nej enligt MP är vindkraften alltid billigast så utbyggnaden hade vi haft ändå.

Du menar väl inte att MP insåg att prismanipulation var enda sättet att göra vindkraften konkurrenskraftig?
Vi hade inte haft samma dignitet och samma subventioner på utbyggnaden, det har jag aldrig sett nån påstå (förrän nu)
 
D
Z Zodde skrev:
Poängen är att en systematisk kursmanipulation för att kunna ge vinst åt den som bedriver det behöver av naturen vara av en sådan dignitet att den är omöjlig att inte upptäcka. Algoritmerna som används i övervakningen är så sofistikerade att de skulle upptäcka nåt sådant direkt. Algoritmerna skiter både i relationer mellan människor/företag och att det ”går rutin” i övervakningen.

Eftersom du säger det finns mörkertal i alla brott
Undrar vän av ordning hur stort mörkertalet är för att använda atomvapen mot civilbefolkning, absolut ett krigsbrott…
Haha, ja det är ju ett roligt exempel men jag antar att det har utförts rätt mycket tester och exponeringar som inte redovisats så noggrant även i just det avseendet. Kan du helt seriöst, släpp den lilla nordiska elmarknaden, komma på ett enda brott med 100% upptäckt och lyckade lagföringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.