Att ha GV är en komfortfråga för var och en. GV ingjuten är ett otroligt trögt system som har problem att följa utetempen på ett bra sätt. Värmeavgivningen flukterar då överföringen till golvet tar lång tid. Har själv ett äldre hus som byggts om till GV. Rev taket i källaren och la GV underifrån med plåtar direkt mot befintligt golv. fungerar utmärkt och följer utetempen perfekt.
Skulle jag i dag bygga helt nytt, så blev det aldrig någon GV ingjuten i plattan, kan vara lite mer kostnad, då det blir en helt annan konstruktion på grundläggningen. Men skulle ta den. Med GV direkt under golvet så reagerar allt mycket snabbare än ingjutet med utetempen.
Skriver detta för att det verkar som att alla bygger med GV ingjutet och begriper inte varför man inte använder sig av naturlagarna.

Vad säger ni om detta, lite olika vinklar och ideer finns det säkert
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Jag håller med om att golvvärme är ett "otroligt trögt system", men var är alternativen för ett nybygge idag?
Återkommer om det, när fler har kommenterat i tråden. Blir lite stökigt att svara på var och en, bättre då med svar till ev flera.samtidigt.
 
Delar dina tankar helt och fullt TS, byggde nytt för några år sen och insåg ganska direkt nackdelarna med den ingjutna vattenburna värmen...

Så länge utetempen håller sig relative stabil så är allt frid och fröjd, men när t.ex solen går upp en svinkall vinterdag och börjar pressa in genom de stora fönsterna så blir det stekhett.... För att inte tala om när man tänder mysiga braskaminen,.... Herregud, vi fick ha altandörren halvöppen för att ens kunna vistas i vardagsrummet om kvällarna när vi eldade i braskaminen.... Sen gick vi o la oss för natten, när vi vaknade upp så var golven iskalla och värmepumpen kämpade för glatta livet...

Det hela slutade med att vi skiljdes och sålde huset efter bara några år, men jag har lovat mig själv att aldrig mer bo i ett hus med golvvärmen ingjuten i plattan.
 
  • Gilla
  • Haha
Ockupanten och 5 till
  • Laddar…
Hur skulle golvvärme på undersidan av golvet kunna vara snabbare än ett som ligger i golvet?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle golvvärme på undersidan av golvet kunna vara snabbare än ett som ligger i golvet?
Han menar nog, direkt under golvytan, men han har monterat det underifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Delar dina tankar helt och fullt TS, byggde nytt för några år sen och insåg ganska direkt nackdelarna med den ingjutna vattenburna värmen...

Så länge utetempen håller sig relative stabil så är allt frid och fröjd, men när t.ex solen går upp en svinkall vinterdag och börjar pressa in genom de stora fönsterna så blir det stekhett.... För att inte tala om när man tänder mysiga braskaminen,.... Herregud, vi fick ha altandörren halvöppen för att ens kunna vistas i vardagsrummet om kvällarna när vi eldade i braskaminen.... Sen gick vi o la oss för natten, när vi vaknade upp så var golven iskalla och värmepumpen kämpade för glatta livet...

Det hela slutade med att vi skiljdes och sålde huset efter bara några år, men jag har lovat mig själv att aldrig mer bo i ett hus med golvvärmen ingjuten i plattan.
Jepp och sen ska det säljas på kunderna en massa elektronik som ställdon för många tusenlappar och central för reglering av GV., dessa är inte mångåriga utan pajar och kostar ytterligare för byte. går bra att vara utan och strypa in. Sen det med extra värme som en kamin och någon rumstermostat som ska känna av. vad blir det, jo att värmekällan, kanske en VP stryper ner allt i hela huset och den underbara plattan med slingor i kallnar. Tar då lång tid att få tillbaka normaltemp igen. Enligt mig bara skit med en sådan reglering.
Men det verkar som att det är dåligt med kommentarer till tråden. Får se vad det blir.
 
  • Gilla
Lilla ladhuset
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp och sen ska det säljas på kunderna en massa elektronik som ställdon för många tusenlappar och central för reglering av GV.,
Vi byggde huset på totalentreprenad, husleverantören fixade så att vi fick en genomgång av rörkrökaren som installerat golvvärmen och värmepumpen hur det hela fungerade... Det första han sa var att vi skulle ge faan i de trådlösa rumstermostaterna, han sa till och med att han enbart monterat dessa med lite dubbelhäftande tejp så att vi kunde ta bort dem utan att det lämnade skruvhål efter sig... "det blir som att ge full gas i bilen och sen justera hastigheten med bromsen".

Även detta med "kaminläge" på slingan i vardagsrum/kök där braskamin var placerad spydde han galla över. När termostaten väl känner av övertemperaturen och börjar strypa slingan så tar det många många timmar innan 100ton betong svalnat av, när golvet väl kommit ner i temperatur så är det morgon för länge sen o ni kliver upp med bara fötterna på ett iskallt golv....

Hela idén är ju befängd.
Först skall alltså en sensor som mäter utetemperaturen säga åt värmepumpen att höja eller sänka temperaturen på framledningen. När pumpen då ökar eller sänker temperaturen på framledningen så skall vattnet som cirkulerar i slingorna först värma upp eller kyla av 100ton betong, som sen skall justera temperaturen på ett golv som ligger ovanpå, som i sin tur skall ändra temperaturen på luften i utrymmet....

När vi fortfarande bodde i huset så hade jag långtgående planer på att lägga om konceptet helt. Tänkte då den kalla delen av året sätta en helt platt kurva på pumpen och hålla kanske 18-20 grader i golvvärmen konstant som någon form av grundvärme, sen låta den LLVP vi satte in primärt som A/C sköta resten av uppvärmningen.
Huset såldes dock innan jag fick chansen att prova konceptet.
 
  • Gilla
Incoog och 2 till
  • Laddar…
B
Felet är väl delvis för om man har en tröghet i väggarna som inte matchar trögheten i plattan. Ett murat hus beter sig inte som ett trähus på betongplatta.

Elpriset rör sig enormt. Har man värmepump och ett trögt värmesystem så kan man ju nyttja detta. Slår man av elpatronen helt året om så får man mindre komfortminskning vid stark kyla, där värmepumpen inte räcker till, om man har stor tröghet I värmesystemet jämfört med ett system med mindre tröghet.

Tröghet innebär fördelar och nackdelar.

Men din lösning är enklare att hålla en jämn temp inne, helt klart.

Håller med fullständigt om problematiken med ingjuten golvvärme och kamin. Speciellt i ett nybyggt hus med bra isolering så är ju kaminen i princip omöjlig att använda utan att få smällvarmt inne.

Rumstermostat ska man inte strössla med i onödan. Innetempgivare för att hjälpa styrningen av framtemp är dock vettigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hur menar du med att du la golvvärmen underifrån? Du måste väll ha isolerat under golvvärmen också? Det är väl viktigt så att inte värmen försvinner ner i marken?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B
Tror han menar en konstruktion som underifrån är isolering -betong - golvvärme på glespanel med värmeplåtar och sedan själva golvet.
 
Nu är det med EL-priser ett nytt fenomen som bara har varit i ca 2 år och ska inte räknas in i det här. GV har funnits i ca 25 år nu. Frän början av GV så var det bara raka rör ut, sedan kom någon på att det med ställdon var ju bra, så det säljer vi. Alla som tillverkar GV i dag, sjunger lovsången för den sorten och puffar för den. Det med tunga eller lätta hus, Tja det är en viss skillnad mellan dom att maganisera värme, men i slutändsn så ska värme tillföras. Det är inte den delen som är så viktig som att tidsperspektivet ska fungera. Med ingjutet så har tiden förlängts radikalt mellan de temperaturer som matas ut. Att som nu ragga kronor genom att övervärma plattan vid lågpris, gör att tempen i huset flukterar rätt bra, Undrar hur dom som gör så känner av inneklmatet.
Jag har haft lika inställning under hela STORA El-krisen och upptäckt att jag kan om jag vill sänka tempen ut till GV med ca 1 - 2 C och ha varma golv ändå.mot dom som har ingjutet. Tempen på GV reagerar direkt efter utetempen oavsett stora skillnader mellan natt och dag ute- Nu kanske jag inte är som andra med VP som ska styras med snurren på kompressorn. Kör mot och laddar en tank och shuntar ut från den med en riktig shuntgrupp. Det finns ingen VP som kan slå en sådan reglering i jämnhet på värmen och följsamhet mot utetempen- Många säger att det är ett fördärv att ha så, man ska tappa en massa COP som det så vackert heter, den COPEN tar jag hem genom aff förvärma VV innan beredaren. Jag har bara en VP som är ON/OFF och det som är lite sämre är att jag inte får mer än max 53 C innan kompressorn löser på HT, men det r'cker gott på mina breddgrader och säkert på lite kallare med.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Du missar det största problemet med ingjuten golvvärme, livslängden på rören är ca 50 år. Ska man bila upp hela huset vart 50:e år? Helt ofattbart att man får bygga så.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att ha GV är en komfortfråga för var och en. GV ingjuten är ett otroligt trögt system som har problem att följa utetempen på ett bra sätt. Värmeavgivningen flukterar då överföringen till golvet tar lång tid. Har själv ett äldre hus som byggts om till GV. Rev taket i källaren och la GV underifrån med plåtar direkt mot befintligt golv. fungerar utmärkt och följer utetempen perfekt.
Skulle jag i dag bygga helt nytt, så blev det aldrig någon GV ingjuten i plattan, kan vara lite mer kostnad, då det blir en helt annan konstruktion på grundläggningen. Men skulle ta den. Med GV direkt under golvet så reagerar allt mycket snabbare än ingjutet med utetempen.
Skriver detta för att det verkar som att alla bygger med GV ingjutet och begriper inte varför man inte använder sig av naturlagarna.

Vad säger ni om detta, lite olika vinklar och ideer finns det säkert
Ja jisses vad GV är trögt. Vi skaffade luftvärmepump och värmer huset på 10 min. Golvvärmen tar 2 dygn...
 
J jonaserik skrev:
Nu är det med EL-priser ett nytt fenomen som bara har varit i ca 2 år och ska inte räknas in i det här. GV har funnits i ca 25 år nu. Frän början av GV så var det bara raka rör ut, sedan kom någon på att det med ställdon var ju bra, så det säljer vi. Alla som tillverkar GV i dag, sjunger lovsången för den sorten och puffar för den. Det med tunga eller lätta hus, Tja det är en viss skillnad mellan dom att maganisera värme, men i slutändsn så ska värme tillföras. Det är inte den delen som är så viktig som att tidsperspektivet ska fungera. Med ingjutet så har tiden förlängts radikalt mellan de temperaturer som matas ut. Att som nu ragga kronor genom att övervärma plattan vid lågpris, gör att tempen i huset flukterar rätt bra, Undrar hur dom som gör så känner av inneklmatet.
Jag har haft lika inställning under hela STORA El-krisen och upptäckt att jag kan om jag vill sänka tempen ut till GV med ca 1 - 2 C och ha varma golv ändå.mot dom som har ingjutet. Tempen på GV reagerar direkt efter utetempen oavsett stora skillnader mellan natt och dag ute- Nu kanske jag inte är som andra med VP som ska styras med snurren på kompressorn. Kör mot och laddar en tank och shuntar ut från den med en riktig shuntgrupp. Det finns ingen VP som kan slå en sådan reglering i jämnhet på värmen och följsamhet mot utetempen- Många säger att det är ett fördärv att ha så, man ska tappa en massa COP som det så vackert heter, den COPEN tar jag hem genom aff förvärma VV innan beredaren. Jag har bara en VP som är ON/OFF och det som är lite sämre är att jag inte får mer än max 53 C innan kompressorn löser på HT, men det r'cker gott på mina breddgrader och säkert på lite kallare med.
Ena meningen är det extremt trögt och nästa fluktuerar det kraftigt om man styr mot elpris…
Du känns inte helt konsekvent i dina åsikter.
När det gäller hänsyn till elpriser så bör man väl till på vad som förväntas framåt. Inte hur det var förr.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.