M
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ett script som styr varmvattenuppvärmningen och laddningen av bilarna till de billigaste timmarna på dygnet, om de är billigare än på natten. I praktiken leder detta till att jag knappt använder el för uppvärmning av varmvatten på natten längre, det är kl 12-17 som vattnet värms de flesta dagarna nu i maj.

Medelpriset för elen till natten är 0,21 öre/kWh, elpriset just nu är -2,2 öre/kWh (negativt alla timmar mellan 12-17). Ingen större skillnad kanske, men varje öre räknas.

Det är intressant att notera hur snabbt vi gått från "elkris" till "solelskris".
Upplevelsen är just nu smått surrealistisk. Jag förbrukar mer el på sommaren än på vintern och just nu kostar min last i princip bara överföringen.
 
Finns alldeles för många skojarföretag inom solcellsbranschen som bara vill tjäna en hacka oavsett de är stora eller små.

Kunden köper solceller idag och tjänar pengar på elen den säljer. Om 15 år när felaktiga kablar på taket är sönderskavda har säljaren kursat och kunden får stora ekonomiska bekymmer.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Finns alldeles för många skojarföretag inom solcellsbranschen som bara vill tjäna en hacka oavsett de är stora eller små.

Kunden köper solceller idag och tjänar pengar på elen den säljer. Om 15 år när felaktiga kablar på taket är sönderskavda har säljaren kursat och kunden får stora ekonomiska bekymmer.
Lite extra tråkigt att ha slarvig el på taket. De flesta skador med elarbeten är väl inte strömmen utan fallet efteråt. En avskavd kabel på en slinga solceller kan väl ge en bra kyss också, man skyddas ju inte av jordfelsbrytare på taket.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Lite extra tråkigt att ha slarvig el på taket. De flesta skador med elarbeten är väl inte strömmen utan fallet efteråt. En avskavd kabel på en slinga solceller kan väl ge en bra kyss också, man skyddas ju inte av jordfelsbrytare på taket.
På taket har du ständig spänning fram till växelriktaren
 
P Putte 9497 skrev:
På taket har du ständig spänning fram till växelriktaren
Exakt... Så en avskavs kabel där är ju ganska obehaglig jämför med något jordfelsbrytaren tar.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D
På den bogen, man borde kanske besikta sin anläggning, någon sådan firma att rekommendera i Malmö-trakten?
 
D
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det KAN ju inte ta ut vad de vill, det styrs ju i allra högsta grad av politiken. Politiken styrs i sin tur av möjligheten att väljas om av elkunderna som i många fall dels vill betala så lite som möjligt idag och dels helst inte vill betala något alls. Dessutom har gemene man inte en susning om de här frågorna, än mindre politikerna de väljer.
Det är ju precis här jag ser svagheterna, det finns åtminstone ett par mycket duktiga skribenter här men jag uppfattar att de har teknikkunnande/intresse, de verkar dock bli förnärmade om man försöker se bortom detta.

Det jag ser som svaghet är det regulatoriska, Sverige är historiskt svagt byggt inom dessa områden, förmodligen eftersatt därför att vi inte haft några större problem förrän nu. Det finns internationell kritik och man utreder bla både domstolsväsendets skydd och hur grundlagsförändringar kan göras, detta är bra.

Jag menar, utan att kritisera någon ingenjör, att det är näst intill omöjligt att få ett arrangemang med så diametralt olika intressen att samspela, ens om man skulle genomföra fullständiga revisioner ständigt, det skulle i praktiken behöva bli en statlig detaljstyrning och då försvinner liksom bolagets funktion helt. Med detta sagt tror jag inte detta går att backa rent praktiskt, så föregående skribent har ju rätt i att det egentligen inte är lönt att tala om, det är som det är, men det kan nog ändå vara roten till många av symtomen.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Exakt... Så en avskavs kabel där är ju ganska obehaglig jämför med något jordfelsbrytaren tar.
En avskavd kabel på DC-sidan utan jordreferens kan väl knappast ge dig någon stöt, lika lite som att du får en stöt av att ta på ena polen av ett batteri?
 
D Dilato skrev:
En avskavd kabel på DC-sidan utan jordreferens kan väl knappast ge dig någon stöt, lika lite som att du får en stöt av att ta på ena polen av ett batteri?
Ett exempel: Plåttak, du klättrar upp med din aluminiumstege som står på marken, du tar i plåten...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ett exempel: Plåttak, du klättrar upp med din aluminiumstege som står på marken, du tar i plåten...
Kan du förklara hur strömmen går från den ena polen på solcellen till den andra genom din kropp när bara den ena kabeln är kopplad till taket och den andra är intakt?
Solcellerna har väl ingen referens till jord?
 
D Dilato skrev:
Kan du förklara hur strömmen går från den ena polen på solcellen till den andra genom din kropp när bara den ena kabeln är kopplad till taket och den andra är intakt?
Solcellerna har väl ingen referens till jord?
Nä, det vill ju till att man på något vis kommer åt på två ställen. Men är det ett riktigt skitjobb, takstegen har legat och skavt och har kontakt på ett ställe och man sen kommer åt nästa fel på slingan samtidigt som man håller i stegen...

Det fösta felet syns ju inte eftersom det är dolt under stegen men kabeln som lossnat 3 meter upp på taket syns.
 
D Dilato skrev:
Kan du förklara hur strömmen går från den ena polen på solcellen till den andra genom din kropp när bara den ena kabeln är kopplad till taket och den andra är intakt?
Solcellerna har väl ingen referens till jord?
Jo, eftersom spänningen är kopplad via växelriktaren så kan det finnas en spänningsreferens som har en relation till jord (eller nätspänningen). För att denna garanterat inte skall finnas så måste man bryta bägge ändarna av solcellernas koppling till växelriktaren innan man går upp på taket. Om taket inte är jordat så och växelriktaren fortfarande kör, då kan man få hög spänning.

I detta fallet så är det likström, men rätt så höga spänningar. Potentialskillnader från taket till jord kan därför vara rätt stora om man har otur.

Vill man minska denna risken så jordar man plåttaket. Det gör också att problemen kommer att upptäckas tidigt av växelriktaren.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Potentialskillnader från taket till jord kan därför vara rätt stora om man har otur.
Framförallt så är höjdskillnaden mellan taket och jorden ofta påtaglig om inte dödlig :(
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
M
Ska bli spännande att se vad månadsmedelpriset för Maj landar på. Imorgon snittar vi 6,4öre för SE3. SE2 och 1 och haft ett löjligt lågt pris sista 2 veckorna, tom. dagar med negativt dyngsmedelpris.
 
Inklusive idag så ligger priset på 42 öre, till imorgon har det naturligtvis sjunkit...

Det viktade medelpriset för solelsproducenter i söderläge i SE3 ligger på 36,5 öre/kWh (baserat på en solelssajts siffror).

Mitt medelpris ligger på 37,3 öre/kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.