1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag kör kanske runt 80% med eldrift med hybriden jag har idag eftersom eldriften räcker till de flesta av mina vardagskörningar. Eftersom räckvidden ökar och regenereringen förbättrats betydligt (enligt Volvo) med den nya drivlinan så lär eldriften sannolikt stå för ytterligare några procent för min del med den.
En kille jag träffade som kör en XC60 med den nya drivlinan sade att han kör ca 300 mil på en tankning om 70 liter. Det borde då ge ca 0,23 liter/milen. Även om han skarvade lite så är förbrukningen sannolikt rätt låg för en ”vanlig” bilist som inte ligger många mil på vägarna varje dag.
En kille jag träffade som kör en XC60 med den nya drivlinan sade att han kör ca 300 mil på en tankning om 70 liter. Det borde då ge ca 0,23 liter/milen. Även om han skarvade lite så är förbrukningen sannolikt rätt låg för en ”vanlig” bilist som inte ligger många mil på vägarna varje dag.
Det är väl rätt självklart att bensinförbrukningen är låg för den som kör en hybridbil och i huvudsak kan nyttja eldriften. Här har väl knappast Volvo hittat på något direkt revolutionerande? Eller missförstår jag hela diskussionen?Nissens skrev:
Nä, det är knappast revolutionerande.Alfredo skrev:
Jag vet inte riktigt vad övriga billeverantörer visar för siffror eller hur de räknar. Kanske behövs en ensning i hur man beräknar förbrukning för hybrider…
Allvetare
· Östergötland
· 3 998 inlägg
Det är ju inte riktigt sant. Eller det beror på hur man ser på det. Tiden förbränningsmotorn står still så förbrukar den ju förvisso ingen bensin, men bensinmotorn utför ju heller inget arbete. Arbetet utförs ju istället av elmotorn och även där har vi förbrukning, men då av el.Nissens skrev:Jag kör kanske runt 80% med eldrift med hybriden jag har idag eftersom eldriften räcker till de flesta av mina vardagskörningar. Eftersom räckvidden ökar och regenereringen förbättrats betydligt (enligt Volvo) med den nya drivlinan så lär eldriften sannolikt stå för ytterligare några procent för min del med den.
En kille jag träffade som kör en XC60 med den nya drivlinan sade att han kör ca 300 mil på en tankning om 70 liter. Det borde då ge ca 0,23 liter/milen. Även om han skarvade lite så är förbrukningen sannolikt rätt låg för en ”vanlig” bilist som inte ligger många mil på vägarna varje dag.
För att räkna ut den verkliga förbrukningen/mil så behöver även elen räknas in.
Jämför med att köra elcykel med 0kWh/mil för att man trampar själv hela tiden.
Redigerat:
Ja, och kanske även hur mycket energi det går åt att ladda batteriet, dvs verkningsgraden på laddningen. Vet inte om det skiljer, men bra att ha med hela kedjan tänker jag.S Styrman_jansson skrev:Det är ju inte riktigt sant. Eller det beror på hur man ser på det. Tiden förbränningsmotorn står still så förbrukar den ju förvisso ingen bensin, men bensinmotorn utför ju heller inget arbete. Arbetet utförs ju istället av elmotorn och även där har vi förbrukning, men då av el.
För att räkna ut den verkliga förbrukningen/mil så behöver även elen räknas in.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Kör han 300 mil på en tank utan att ladda emellan är siffran extremt bra.Nissens skrev:
Om det istället är 300 mil enligt följande:
Starta varje vardag med fullt batteri, kör 7 mil till jobbet, ladda fullt och kör 7 mil hem, och han kör 20 dagar i sträck så, är siffran rätt usel.
Så om det är bra eller dåligt beror på hur den används.
Jag säger inte att det är dåligt med hybrid, men 0,1 liter per mil på längre sträckor når man givetvis inte.
Under optimala förhållanden ja, det finns åtskilliga reportage om kryphål biltillverkare tar till!!Nissens skrev:
Jag förstår det också så, men jag tror (killgissar vilt) att cykeln är baserad på tid, och eftersom det är specat hur långa tider vissa hastigheter ska hållas räknar man bara fram hur lång sträckan blir, att sträckan i sig bara är en bieffekt av tiden så att säga.JLyck skrev:
Då är det väl betydligt bättre att köpa en Toyota/Lexus hybrid. Dom får snålt hela tiden och inget laddande behövs. Skulle vilja påstå att dom har den absolut bästa hybridlösningen.Nissens skrev:
Som vi skrev tidigare: det mest rätta vore att ha med både bränsle och elförbrukning. Att bara se det ena räcker inte för att dra någon slutsats.Fairlane skrev:Kör han 300 mil på en tank utan att ladda emellan är siffran extremt bra.
Om det istället är 300 mil enligt följande:
Starta varje vardag med fullt batteri, kör 7 mil till jobbet, ladda fullt och kör 7 mil hem, och han kör 20 dagar i sträck så, är siffran rätt usel.
Så om det är bra eller dåligt beror på hur den används.
Jag säger inte att det är dåligt med hybrid, men 0,1 liter per mil på längre sträckor når man givetvis inte.
Själv har jag mönstret att jag laddar hemma över natten och den laddningen räcker både till o från jobbet plus ärenden på vägen. Så jag tänker knappt på laddningen alls.
Jag ligger på 83% eldrift, trots att jag kör långkörningar ibland. Det händer ibland att jag måste köra på bensin för att inte bensinen skall bli gammal (Mitsubishi tvingar mig till det, man måste tanka minst 15 liter när detta sker och ibland har man inte plats för 15 liter).Nissens skrev:Som vi skrev tidigare: det mest rätta vore att ha med både bränsle och elförbrukning. Att bara se det ena räcker inte för att dra någon slutsats.
Själv har jag mönstret att jag laddar hemma över natten och den laddningen räcker både till o från jobbet plus ärenden på vägen. Så jag tänker knappt på laddningen alls.
Så även jag ligger i så fall på 0,0 liter/mil tidvis.
För att det skall bli rättvist så måste naturligtvis körning på bensin separeras från körning på el. Men inte heller det blir rättvist då man optimerat olika bilar på olika use-case, WLTP är bara ett use-case bland många....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Japp. Jag killgissade först. Efter att ha läst på och tänkt efter lite tror jag nu att det rör sig om att accelerationen och den högsta hastigheten drar en del. Batteriet hinner nog inte ladda ur under körcykeln, utan det är annat som gör att bensindriften går in lite grann.JLyck skrev:
Tror det också. Däri problemet med WLTP att visa en rättvis förbrukning, då jag tror många går på siffran 0.1l/mil och blir förvånande när siffran i verkligheten blir högre på långa sträckor. Men ja, de är medvetna om problemet och jag vill minnas jag läst någonstans att 2024 eller 2025 skulle WLTP förändras så laddhybrider inte kan visa upp glädjesiffror.