D Daniel Hedberg2 skrev:
Har bytt från bosch till Lidl och kör en på framsidan och en på baksidan av huset. Har en ganska besvärlig trädgård men de gör bra ifrån sig.
Hur lång slinga (begränsningskabel) har du?
 
Är det någon som har hittat förlängningskabel till transformatorn. Ser att både Gardena och Husqvarna har sådana produkter till sina maskiner men hittar ingen till Parkside. Någon som haft bättre lycka..?

Kontakten är ganska lik den till Clas Ohlsons julgransbelysning, tror man kan slöjda lite och få ihop det men det är en väldigt klen kabel såkänns inte helt 100 trots att det inte är speciellt hög belastning det handlar om...
 
N Niklas Ekborg skrev:
Är det någon som har hittat förlängningskabel till transformatorn. Ser att både Gardena och Husqvarna har sådana produkter till sina maskiner men hittar ingen till Parkside. Någon som haft bättre lycka..?

Kontakten är ganska lik den till Clas Ohlsons julgransbelysning, tror man kan slöjda lite och få ihop det men det är en väldigt klen kabel såkänns inte helt 100 trots att det inte är speciellt hög belastning det handlar om...
Jag har köpt https://www.bauhaus.se/forlangningskabel-markslojd-garden-24-10m

Ska testa om den funkar ikväll.
 
  • Gilla
Benny Paulsson och 1 till
  • Laddar…
Min Automower har kört på vanlig 1,5 mm2 FK i närmare tio år nu...

Edit: Vattentäta skarvar är nyckeln, och att undvika skador på tråden.
 
Rubideux1987 Rubideux1987 skrev:
Jag har köpt [länk]

Ska testa om den funkar ikväll.
Återkom gärna med hur det gick!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min Automower har kört på vanlig 1,5 mm2 FK i närmare tio år nu...

Edit: Vattentäta skarvar är nyckeln, och att undvika skador på tråden.
Tog vanlig wago, har funkat 2 år men det är nog inte optimalt
 
nino nino skrev:
Tog vanlig wago, har funkat 2 år men det är nog inte optimalt
Jag kör med 3M-pressanslutningar (samma som Husqvarna använder, men köpte billigt på Amazon). De fungerar väldigt bra.

Jag har ett par lödda skarvar (ett experiment) och där oxiderar det och slutar fungera efter tre-fem år så de ersätts med 3M.

https://www.jula.se/catalog/tradgar...e/skarvkoppling-for-robotgrasklippare-016200/
 
  • Gilla
svetsnisse och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör med 3M-pressanslutningar (samma som Husqvarna använder, men köpte billigt på Amazon). De fungerar väldigt bra.

Jag har ett par lödda skarvar (ett experiment) och där oxiderar det och slutar fungera efter tre-fem år så de ersätts med 3M.

[länk]
Ja jag har dom med men skulle bara koppla tillfälligt :rolleyes: ja du vet hur det kan bli :D
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
N Niklas Ekborg skrev:
Återkom gärna med hur det gick!
Den passade inte "out of the box" så att säga. En ända passade perfekt men jag var tvungen att skrapa bort lite mjuk plast med en kniv på den andra.
Elektrisk kabel, svart, spiralvirad, med en hon- och en han-kontakt, möjligtvis för ström eller dataöverföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu funkar det iallafall.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
GeH. GeH. skrev:
Hur lång slinga (begränsningskabel) har du?
Svårt att säga. Tomten är på 1500 kvm och uppdelad på två robotar. Boschen skötte hela tomten. En slinga
 
Någon som har erfarenhet av att göra öar runt hinder? När lidls robot skall hem verkar den missta öarna för vägar hem. Då den tillslut knasar ner i rabatten har jag inte kunnat se om den ger upp efter en viss tid och letar efter en bättre väg hem.
 
D Daniel Hedberg2 skrev:
Någon som har erfarenhet av att göra öar runt hinder? När lidls robot skall hem verkar den missta öarna för vägar hem. Då den tillslut knasar ner i rabatten har jag inte kunnat se om den ger upp efter en viss tid och letar efter en bättre väg hem.
Ingen erfarenhet än, men hoppas ha snart. Förbereder tomten för kabeldragning, herrejösses vad mycket jobb det blev..

Men hur har du dragit dina öar..? Helt enligt anvisning och lagt slingorna som kommer tillbaka efter ön nära varandra?

Följer den dessa slingor, eller går den runt ön?

Bilder och filmer är uppskattat! Har minst två öar på g här.
 
Att den saknar guidekabel hem. Vad tycks om avsaknaden av en sådan? Någon som har provat den i brantare sluttningar? Har ett parti hemma där den gamla inte klarar, som är ca 20-25 grader på sina platser.
 
H Håtå skrev:
Att den saknar guidekabel hem. Vad tycks om avsaknaden av en sådan? Någon som har provat den i brantare sluttningar? Har ett parti hemma där den gamla inte klarar, som är ca 20-25 grader på sina platser.
Finns ingen guide kabel. När batteriet når en laddning under 30% söker sig roboten till avgränsningskabeln ( slingan ) och följer den hem till ladd-stationen. Beroende på var den råkar hitta slingan tar det olika lång tid att ta sig hem till ladd-stationen. Hade varit bra om det fanns en guidekabel hem.
Min gräsmatta är ganska gropig. Roboten fastnar här och var och måste då få hjälp att komma loss. Alla gropar måste fyllas i med sand eller jord då roboten inte är speciellt bra på att sig fram på mindre välskötta gräsmattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.