S Sofinor skrev:
Hej!
Är det något nytt att bankerna börjat räkna på om man äger en bil när man tar bolån?
Jag och min särbo har en önskan om att köpa hus inom snar framtid, eller helst igår, och jag har kikat på olika banker och fyllt i deras bolånekalkyler ett par gånger under de senaste 1-2 åren.
Idag gick jag in på swedbank och fyllde i en bolånekalkyl av ren nyfikenhet då räntorna stigit osv. Där fanns då en post om att fylla i om man äger eller leasar en bil. Denna post har jag inte sett tidigare.
Vi båda äger en varsin bil, inga märkvärdiga dyra bilar. Ingen av oss har lån på bilarna så därför fyllde jag inte i att det fanns övriga lån.
Vart lite smått förvånad när bolånet sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil. Då en bil är vad vi kommer behöva om vi flyttar ihop till något av de områdena vi tänkt oss.
Jag vet såklart att det kostar att äga en bil med allt vad försäkring,drivmedel och reparationer osv heter. Men 400k ner för de?

Med inflationen, ökade räntor och nu det här så känns drömmen om hus så långt bort...
Min särbo har även 2 barn ensam på heltid som bankerna räknar på ska kosta 6000 kr/mån per barn så där sjunker bolånet flera hundra tusen också. Endast en bank har hittills haft en post där man får fylla i om man får underhållstöd, vilket han får fullt för båda.

Ska barnbidrag och underhåll läggas på under inkomst/mån på ena personen eller är det så enkelt att bankerna inte räknar med detta?

Är rätt intresserad av privatekonomi. Och tycker själv att jag ganska påläst om kostnader när jag suttit och räknat själv och genom kalkyler för bolån . Alltid haft tex pantbrev och lagfart med i beräkningar osv.


Men kände mig bara lite golvad av allt nu när kalkylen sänks med så mycket. Drömmen om hus och ett gemensamt hem känns så mer avlägsen nu.
Det måste finnas en rimligare bank. Varken barn eller bil behöver kosta så mycket.

Någon på banken har fyllt i parametrar i ett excel-ark eller "AI" program som inte var riktigt klart.

Så jag tror denna bank missar många bra kunder och det finns säkert en smartare bank.
 
Såhär såg KALP (Kvar att leva på kalkylen) då jag hade kontakt med Skandiabanken hösten förra året. Inte så mycket som stämmer med denna även vid den tiden sett till det ekonomiska läget. Men jag kan tänka mig att dom dragit åt överallt nu för siffrorna som finns i denna stämmer inte med något ute i verkligheten (Räknat på 1 person)

Budgettabell på svenska, listar månatliga utgifter och riktvärden, jämfört med angiven budget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mogens Andersen
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Skulle säga att det är väl rätt av banken. Bil kostar mycket mer än vad folk räknar med

Det har varit "vidlyftiga" kalkyler innan som gjort att folk lånat mer än de egentligen hade råd med och nu sitter med väldigt tunga levnadskostnader.
Dessa kalkyler ska man INTE se som ett straff och att banken håller en från ett hus. Man ska istället se det som att man behöver den marginalen med hus

Men som Possum skriver. Boka ett möte med banken istället. Då kan du framföra dina argument.

(Sen när du skriver ÄGER så antar jag att du då menar att ni har noll i lån på denna och att den inte är leasad)
Beror uppenbart på vilken bil man kör. Service och reparation på mina bilar har varit max 8000 kr per år senaste tio åren i snitt och det finns inga lån på dem eller leasing. Man kan spara väldigt mycket om man lär sig enkla saker själv såsom att byta bromsskivor och dylikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
jonas.o jonas.o skrev:
Beror uppenbart på vilken bil man kör. Service och reparation på mina bilar har varit max 8000 kr per år senaste tio åren i snitt och det finns inga lån på dem eller leasing. Man kan spara väldigt mycket om man lär sig enkla saker själv såsom att byta bromsskivor och dylikt.
Visst kan man komma billigare undan, men å andra sidan är det ju rimligt att räkna på att de flesta inte fixar allt själva. Även om man gör det så är ju 2000-2500 kr i månaden ingen hög kostnad för att ha en bil.
 
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Excel
Det är inte bara fordon banken tar höjd för, jobbar själv statligt och hade ett personligt kreditkort som staten betalade för för användning i jobbet. Fanns ingen kreditgräns på kortet.

Banken räknade att med att jag hade kredit på 300k vilket räknades bort från låneutrymmet, handlade som mest 10k på kortet men det spelade ingen roll. Detta var 2021.:mad:

När jag bytta bank (SEB) 2015 hade jag en betald bil värd 130.000kr som banken ansåg vara en tillgång:D. Andra tider nu.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Beror uppenbart på vilken bil man kör. Service och reparation på mina bilar har varit max 8000 kr per år senaste tio åren i snitt och det finns inga lån på dem eller leasing. Man kan spara väldigt mycket om man lär sig enkla saker själv såsom att byta bromsskivor och dylikt.
Jag skulle vilja säga att för 99,9% av svenskarna är det inte enkelt byta bromsskivor. Kom med bättre arument
Du behöver fatta att många. Även med hus. Sitter med biltema och ikeaverktyg. Och bilkunskaper därefter.
 
  • Gilla
Iiris Ångström och 5 till
  • Laddar…
Angående barn.

Kronofogden räknar med 3000 per barn per månad. Och då påpekar de själva att det är lågt räknat....

Så jag tror att bankerna snarare behöver höja sina kalkyler vad det kostar leva idag.

En krona som rasar i värde kommer göra att inflationen bara fortsätter....
 
  • Gilla
linuhage
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag skulle vilja säga att för 99,9% av svenskarna är det inte enkelt byta bromsskivor. Kom med bättre arument
Du behöver fatta att många. Även med hus. Sitter med biltema och ikeaverktyg. Och bilkunskaper därefter.
Varför skulle man behöva mer än biltema verktyg för att byta skivor. Så länge det inte är pressade lager behövs just inga verktyg att tala om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle man behöva mer än biltema verktyg för att byta skivor. Så länge det inte är pressade lager behövs just inga verktyg att tala om.
Skylt med text om skillnader mellan generationer och bilar: kunskap om justera ventiler mot batterivarningsinstruktioner.
 
  • Gilla
  • Haha
Tvålen och 15 till
  • Laddar…
Att det kostar att ha bil är nog alla medvetna om. Men det är också en kostnad som kan variera kraftigt och är ganska lätt att förändra eller göra sig av med. På det sättet tycker jag det vore bättre om bilkostnaden ingick i en schablonkostnad för "transporter" istället.

Det är ju lätt att göra låneansökningarna otroligt detaljerade för att man tänker det blir "bättre" och noggrannare. Men tror det blir en ganska falsk bild, lite som att skriva ut mått i mikrometer när du ändå mäter med tumstock..
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Att det kostar att ha bil är nog alla medvetna om. Men det är också en kostnad som kan variera kraftigt och är ganska lätt att förändra eller göra sig av med. På det sättet tycker jag det vore bättre om bilkostnaden ingick i en schablonkostnad för "transporter" istället.

Det är ju lätt att göra låneansökningarna otroligt detaljerade för att man tänker det blir "bättre" och noggrannare. Men tror det blir en ganska falsk bild, lite som att skriva ut mått i mikrometer när du ändå mäter med tumstock..
Exakt.
Framför allt när man får direkt utfall/resultat på siffrorna som i TS fall så blir det ju extremt lätt att själv frissera siffrorna (så som föreslagits i denna tråd).
Man kan kanske gissa att det förekommer grova underskattningar i kundernas egna uppskattningar av vad de verkligen lägger på bil/transport varje månad, så att banken därför hellre går på sina schabloner än på kundens egen uppskattning av transportkostnader
 
Appendix Appendix skrev:
ag skulle vilja säga att för 99,9% av svenskarna är det inte enkelt byta bromsskivor.
Är det ett vanligt förekommande problem att man måste byta bromsskivor?
Skivor slits väl inte så hårt om man kör korrekt?

Jag har under de 51 år jag ägt bil aldrig behövt byta varken bromsskivor eller trummor på min bil, men har bytt på kompisars.
Kostar runt 600 spänn paret och sitter med tre skruvar, hur svårt är det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Som jag förstått det tog man bort bil ur grundschablonen för levnadskostnad i KALPen (fanns ett exempel på vad KALP är ovan) och lade istället till den som en separat post, så grundschablonen gick ner men fråga om bil(ar) tillkom.

sen kan man väl tänka sig (”hoppas” skulle jag som gillar låg risk säga) att levnadskostnadsschablonen också har justerats upp pga inflationen så vad det blev blev netto låter jag vara osagt…

/U
 
jonas.o jonas.o skrev:
Beror uppenbart på vilken bil man kör. Service och reparation på mina bilar har varit max 8000 kr per år senaste tio åren i snitt och det finns inga lån på dem eller leasing. Man kan spara väldigt mycket om man lär sig enkla saker själv såsom att byta bromsskivor och dylikt.
Men när bilen går sönder är det dags att köpa ny bil. Så att räkna med 2000/månad i genomsnitt över de 50 år du beräknas ha bolånet är väl ganska snällt ändå?
 
S sjoelund skrev:
Men när bilen går sönder är det dags att köpa ny bil. Så att räkna med 2000/månad i genomsnitt över de 50 år du beräknas ha bolånet är väl ganska snällt ändå?
Den ena är 28 och den andra 29 år. Jag har haft dem sedan 2005 resp 2008 och tror inte de går sönder så allvarligt att jag skulle behöva byta ut någon av dem. Någonsin. Jag antar att du räknar reparation och service och då är jag säker på att 24000 kr per år är väldigt mycket än vad jag tror att det blir. Den som lever får se
 
  • Gilla
skoxberra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.