nikasp
T Tummenmittihanden79 skrev:
[länk]

Tydligen inte bara jag som har råkat ut för att deras montörer utför livsfarliga installationer.

Både jag och en vän råkade ut för detta nu i vinter/vår - det slutade med att min väns anläggning helt byttes ut. Han fick dock ha backning från en besiktningsman och tjata ett halvår på Svea Solar för att få genom det. Han fick dagligen börja ringa regionchefen - då han aldrig fick svar på Mail eller kundtjänst.

Svea Solar hävdar att de nu för tiden kvalitetssäkrar sina installationer genom ett egenkontrollprogram. Detta fungerar uppenbarligen inte. Jag skrev till dom om att de borde kontrollera montageteamets historiska installationer - då de gjort en katastrofal installation hos mig (enligt andra montageteamet). Jag fick som svar två månader senare - där Svea Solar undrade om allt fungerade nu… Detta var för övrigt en månad efter att de till slut fixade min installation.

Jag har som sagt inte genomfört besiktning av anläggningen än. Det tar emot att betala 6-7 tusen på en besiktning av en liten anläggning på 6.5 kwp. Men efter denna artikeln ska jag se till att boka in det.
Var i landet och vad var det för fel?
 
Som jag skrivit tidigare i tråden, jag uppfattar Svea Solar som att de genomfört en föredömlig installation hos mig. Det var litet besvärliga installationsförhållanden för teamet på taket med ganska mycket snö, inga problem för detta gäng. Kollade litet extra med dem hur de löser säkerhet på taket, de hade betryggande fallskydd och ställningar.

Efter installationen var klar andra dagen så visade arbetsledaren en omfattande fotodokumentation över olika arbetsmoment och lösningar, bland annat detta att de varit noga med att installera extra konsoller så att inga kablar ligger i kontakt med betongpannorna. Takteamet skötte om all installation ned till SE-växelriktaren i källaren, såg mycket bra ut med rejält skyddade likströmskablar där så var befogat.

Någon dag efteråt kom Svea Solars elektriker och fixade anslutningen från SE-växelriktaren till elcentralen, även detta mycket snyggt gjort med rejäla plåtskenor runt kablaget. Vederbörande stod även för att konfigurera upp anläggningen mot SE, varje cell / optimerare ska paras in i systemet på sin rätta plats. Produktion veriferades.

Efter klarsignal till nätägaren kom så en elektriker och monterade en ny elmätare som kan registrera produktion, när detta var klart tog det någon vecka tills vi kunde gå in i produktionsläge.

Allt har fungerat mycket bra så det förvånar mig att man inte följer samma installationsprocess, överallt och alltid. Om jag får gissa så är det just detta man behöver förbättra sig på, se till att det aldrig frångås denna överenskomna standardprocess med inkluderade moment av egenkontroll. Personligen har jag ingen anledning att betvivla att företaget kommer att lyckas med detta.
 
Svea Solar är ett företag med noll kundnöjdhetsambition.

Har väntat på att få återbetalning av handpenning sedan början av april nu. Det enda som sker är att man får glada standardsvar av deras kund "support".

Kommer nu gå vidare till konsumentvägledare i ärendet.
 
P pennybridge skrev:
Svea Solar är ett företag med noll kundnöjdhetsambition.

Har väntat på att få återbetalning av handpenning sedan början av april nu. Det enda som sker är att man får glada standardsvar av deras kund "support".

Kommer nu gå vidare till konsumentvägledare i ärendet.
Varför ska du ha tillbaka handpenningen ?

Sveasolar känns som ett sjunkande skepp ju mer man läser om allt kring de.
 
M mortimer skrev:
Varför ska du ha tillbaka handpenningen ?

Sveasolar känns som ett sjunkande skepp ju mer man läser om allt kring de.
Beställningen gjordes av min svärfar som innan installation gått bort så det är numera ett dödsbo.

De intygade att de skulle betala tillbaka hela handpenningen men sedan den kontakten har det varit ett himla jagande. Deras ekonomiavdelning ligger tydligen efter
 
M mortimer skrev:
Varför ska du ha tillbaka handpenningen ?

Sveasolar känns som ett sjunkande skepp ju mer man läser om allt kring de.

De är en av de största aktörerna på marknaden, därför finns en statistiskt förväntad övervikt av rapporterade fall där saker inte gått som det skulle.

En liten aktör med en hundradel av Svea Solars installationsunderlag men som misslyckas tredubbelt så ofta kommer knappt att synas i klagomålen på forum typ detta.

Det var med avsikt att vi valde en större aktör, med egna installatörer, utbildning, och omfattande program av egenkontroll osv. Att det finns fall där det inte fungerat är föga förvånande så är det när man är bland de största på marknaden.

Att det finns en förbättringspotential betvivlar jag inte, det vore konstigt annars vad gäller seriösa företag i branschen. En positiv sak med detta är att kompetenskrav, kvalitetskontrollkrav, arbetsmiljökrav som skärps på de större aktörerna blir normerande även för att mindre aktörer ska få vara med och konkurrera, bra för alla potentiella köpare oavsett vilken systemleverantör som i slutänden väljs.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Som jag skrivit tidigare i tråden, jag uppfattar Svea Solar som att de genomfört en föredömlig installation hos mig. Det var litet besvärliga installationsförhållanden för teamet på taket med ganska mycket snö, inga problem för detta gäng. Kollade litet extra med dem hur de löser säkerhet på taket, de hade betryggande fallskydd och ställningar.

Efter installationen var klar andra dagen så visade arbetsledaren en omfattande fotodokumentation över olika arbetsmoment och lösningar, bland annat detta att de varit noga med att installera extra konsoller så att inga kablar ligger i kontakt med betongpannorna. Takteamet skötte om all installation ned till SE-växelriktaren i källaren, såg mycket bra ut med rejält skyddade likströmskablar där så var befogat.

Någon dag efteråt kom Svea Solars elektriker och fixade anslutningen från SE-växelriktaren till elcentralen, även detta mycket snyggt gjort med rejäla plåtskenor runt kablaget. Vederbörande stod även för att konfigurera upp anläggningen mot SE, varje cell / optimerare ska paras in i systemet på sin rätta plats. Produktion veriferades.

Efter klarsignal till nätägaren kom så en elektriker och monterade en ny elmätare som kan registrera produktion, när detta var klart tog det någon vecka tills vi kunde gå in i produktionsläge.

Allt har fungerat mycket bra så det förvånar mig att man inte följer samma installationsprocess, överallt och alltid. Om jag får gissa så är det just detta man behöver förbättra sig på, se till att det aldrig frångås denna överenskomna standardprocess med inkluderade moment av egenkontroll. Personligen har jag ingen anledning att betvivla att företaget kommer att lyckas med detta.

Det spelar ju extremt obefintlig roll vad du tycker och hur din installation gick enligt dig. Du är EN kund med EN installation. Det är statistiskt sett så glest att det inte ens existerar. Läs innantill ”Då tillbuden är mycket allvarliga och inte endast av tillfällig art”.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sveas elektriker (en av de iallafall) fick sparken kring mars precis efter min brors installation från de blev klar. Och detta i Skåne.
 
  • Gilla
hlph
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
De är en av de största aktörerna på marknaden, därför finns en statistiskt förväntad övervikt av rapporterade fall där saker inte gått som det skulle.

En liten aktör med en hundradel av Svea Solars installationsunderlag men som misslyckas tredubbelt så ofta kommer knappt att synas i klagomålen på forum typ detta.

Det var med avsikt att vi valde en större aktör, med egna installatörer, utbildning, och omfattande program av egenkontroll osv. Att det finns fall där det inte fungerat är föga förvånande så är det när man är bland de största på marknaden.

Att det finns en förbättringspotential betvivlar jag inte, det vore konstigt annars vad gäller seriösa företag i branschen. En positiv sak med detta är att kompetenskrav, kvalitetskontrollkrav, arbetsmiljökrav som skärps på de större aktörerna blir normerande även för att mindre aktörer ska få vara med och konkurrera, bra för alla potentiella köpare oavsett vilken systemleverantör som i slutänden väljs.
Nej, det finns inget positivt öht med detta. Större aktör med ”omfattande egenkontrollprogram”… du har verkligen gått på det, egenkontrollprogram är inget man väljer att ha eller inte ha. Däremot så är det en pappers-tiger i SveaSolars fall och i mänga andra fall med då egenkontrollen till 100% endast blir administrativ. Dessa tokmissar från Svea är inte ”att det brister ibland”, det är idioter som dom låtit göra kvalificerade elarbete, helt utan kompetens eller kontroll. Svea har helt tappat kontrollen över situationen, hur kan du ens tro att installationerna skall fungera med årslånga förseningar, månaders väntan på att ens få en reklamation registrerad mm?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Säga vad man vill om Svea solar men nu är Elsäkerhetsverket inte långt bort i sitt beslut att stänga ner verksamheten
 
P Putte 9497 skrev:
Säga vad man vill om Svea solar men nu är Elsäkerhetsverket inte långt bort i sitt beslut att stänga ner verksamheten
Jag håller verkligen tummarna för att de beslutar för att bomma igen företaget. Dessvärre synd om de som beställt och väntar på montage. MEN vem vet, någon högre makt som vill att solcellsutbyggnaden ska fortsätta kanske räddar företaget.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Att det finns fall där det inte fungerat är föga förvånande så är det när man är bland de största på marknaden.
Nej, felen de har gjort ligger på en nivå som helt enkelt överhuvudtaget inte får förekomma. OM företaget har rätt kontroll på verksamheten, så kan enstaka inatallatörer göra den här typen av "missar", men de skall upptäckas innan anläggningen tas i dift. Enda möjligheten för att enstaka "installationsmisstag" skall kunna orsaka skada är att man systematiskt inte följer sitt kontrollprogram.

Väldigt bra om det blir en stängning av verksamheten.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Enligt rapporten hade Svea Solar riktiga problem trots ett fullt godkänt egenkontrollprogram. Vid ett tillfälle hade kunden fått strömgenomgång när hen duschade, en besiktningsman fick strömgenomgång och deras egen personal har fått strömgenomgång vid ett flertal tillfällen.
 
F
H hempularen skrev:
Nej, felen de har gjort ligger på en nivå som helt enkelt överhuvudtaget inte får förekomma. OM företaget har rätt kontroll på verksamheten, så kan enstaka inatallatörer göra den här typen av "missar", men de skall upptäckas innan anläggningen tas i dift. Enda möjligheten för att enstaka "installationsmisstag" skall kunna orsaka skada är att man systematiskt inte följer sitt kontrollprogram.

Väldigt bra om det blir en stängning av verksamheten.
Ja, det är ju sådana tabbar att jag har extremt svårt att ta in att det skulle kunna vara gjort av en utbildad elektriker, oavsett hur usel denna är. Och om jag har förstått det rätt så är detta på AC-sidan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har full förståelse för att det kan finnas enskilda montörer som tar genvägar och gör ett dåligt jobb. Det finns antagligen på alla större företag.

Vad jag däremot tycker är chockerande och riktigt dåligt är när team 2 kommer för att felsöka anläggningen - får lägga en heldag på att rätta till team 1s misstag - och berättar för mig att det var oskyddade kablar, ojordat mellan paneler och växelriktare mm - livsfarligt enligt dom.

Jag mailar detta till Svea Solar och påtalar att team 1 gjort en livsfarlig installation - och att de troligtvis gjort och gör likadant hos alla andra de varit hos. Jag möts av fullständig tystnad - inte en enda ursäkt eller ”oj, det ska vi kolla upp”. Efter fortsatt tjat får jag efter ytterligare några v hit en Svea Solar elektriker som får igång anläggningen. En månad senare får jag första svaret från kundtjänst där de undrar om allt fungerar nu…

Ett välfungerande företag skulle ha en fungerande kundtjänst som ger svar inom någon vecka. Som inte stänger av möjligheten att ringa till kundtjänst när de enligt telefonsvararen ska ha öppet. Som svarar på reklamationer. Som svarar på bestridande av fakturor.
 
  • Gilla
  • Wow
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.