Där jag bor så har de Toyota laddhybrider. De laddas bara på natten och batteriet är tomt redan efter andra/tredje besöket på morgonen. RAV4:surprised:r är kanske inte det bästa fordonet för ändamålet, väldigt dyra. En ren hybrid-Yaris drar nog mindre per mil...
 
Googlar man exempelvis hemtjänsten slutar med elbilar får man inga uppenbara träffar på att någon hemtjänst slutat med elbilar. Bara motsatsen (nej, jag har inte gått igenom alla träffar). I glesbygd kan det förstås bli långa avstånd, men vi pratar nog ofta ändå km snarare än mil mellan brukarna i snitt.

Så tills någon producerar en länk som säger mer än att en enstaka bil/bilmodell inte hållit måttet:

I call bullshit.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här vore intressant att veta mer om, för det låter lite som en skröna. Den absoluta huvuddelen av hemtjänst måste väl trots allt ske mellan 06 och 22, typ.

Det betyder förstås inte att det du skriver inte är sant, men det låter ändå lite fishy.
Lite OT, kan vara så att nattpatrullerna använder en del av bilarna och de har ofta större områden.
Så det kan finnas bilar som rullar ganska konstant. Men varje kommun har ju sina egna rutiner.
Men de brukar ha lite olika modeller också, så det borde inte varit något problem att ha både elbil och fossila parallellt. De har ju tidigare kör blandat med bensin, etanol och diesel, de byter inte alla samtidigt.
Sedan vet jag att grupperna inte körde elbil när förvaltningen fick sina Nissan elbilar, med det var ju för 7-8 år sedan och inte jämförbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Kommer en rapport ett par dagar in på Teslakörandet.

Assistanssystemen fungerar! En mörkklädd person gick mitt i vägen i mörkret och jag höll ca 70 och såg honom inte. Bilen tvärbromsade och fick upp någon varning som jag knappt hann se. Hade kunnat köra på honom annars, han verkade påverkad av narkotika och vimsade runt på vägen.

Som hyrbil är Tesla utmärkt. Lämnas ut med 90% och återlämnas med minst 70%. Man behöver alltså inte tanka på närmsta mack alldeles innan återlämnandet. Så idag laddade jag så jag klarar mig till resans slut. Hur laddar man utan att ha app och konto då? Ett kvarter från mitt hotell fanns Superchsrgers. Kl 17 var alla 8 lediga sedan kom en till. Bara plugga in sladden och bilen började ladda. På displayen visas kWh och pris. Kommer på hyran sen. Kostade ca 3:50 per kWh. Sedan laddar Hertz upp till 90 igen på ett par minuter. Inget krångel med kvitton från bensinmack.

Tesla har ifrågasatt allt. Precis allt. Några saker kanske borde lämnats som de är i traditionella bilar, men jag gillar nytänkandet.
- låset/nyckeln är annorlunda, och dörrhandtaget. Ingen instrumentering, bara ratt och skärm. I min bil åker ratten in när jag parkerar och här är det förarstolen som rör på sig.

Bilen är rapp. Speciellt från start. I motorvägsfart fortfarande bra acc men inte samma skillnad (jämför med BMW med 6 cylindrar och dubbelturbo).

Inredningen är normal standard. Inte BMW 7 seriekvalitet, men det är ett annat segment.

M3 står sig bra, speciellt om jag jämför med BMW 3, Audi A4 och mb C-klas. Dessa kostar nog mer med samba utrustning och många hk.

Som jag trodde är det Apple, fast bil. Ett fungerande ekosystem. Snygg design. Inte toppkvalitet.
Ganska underhållande att läsa, detta är ungefär samma resa som jag gjorde, hade tittat på diverse bilar från olika tillverkare, hade tagit bort Tesla, sen blev det av olika anledningar ändå ett besök och en längre provkörning, som ledde till ett köp. Jag är absolut inte frälst, fanns flera andra som var bra men för mig var det många små delar som gjorde att det blev en sådan, hittills går det bra men såklart vill man ha ännu mer uppdateringar, snabbare ;)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Elbilsdisplay visar 71% laddning, räckvidd 474 km, 84 kW effekt, 39 min till fulladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvkallt batteri och hög SOC. Då får man vara nöjd med 84kW.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lite OT, kan vara så att nattpatrullerna använder en del av bilarna och de har ofta större områden.
Så det kan finnas bilar som rullar ganska konstant. Men varje kommun har ju sina egna rutiner.
Precis. Mindre att göra på natten och färre bilar ute och snurrar. En ganska tydlig indikation på att det generellt inte är ett problem med elbilar i hemtjänsten då en stor del av fordonen kan stå och ladda en stor del av dygnet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Precis. Mindre att göra på natten och färre bilar ute och snurrar. En ganska tydlig indikation på att det generellt inte är ett problem med elbilar i hemtjänsten då en stor del av fordonen kan stå och ladda en stor del av dygnet.
För merparten av kommunernas omsorgsverksamhet borde elbil vara utmärkt alternativ, blir nog mest en kostnadsfråga att finansiera bytet och att det ska finnas laddplatser. Hemtjänstgrupper kan ha sina lokaler på lite besvärliga platser, t.o.m. att hitta parkering, men det får väl då bli ett succesivt byte när de problemen är lösta.
Kan ju göras under en tioårsperiod.
 
Ja, och det verkar föga förvånande redan vara en rätt stor grej. Eftersom att många kommuner ser signalpolitiska värden i det här krävs nog inte heller särskilt goda ekonomiska kalkyler för att kommunerna ska hoppa på elbilstrenden.
 
Dom får väl smacka upp egna dedikerade snabbladdare borde inte vara ett problem då det är ju dom själv som bestämmer..
 
engs
R Rkarlsson skrev:
Ja hade Max i Skövde haft snabbladdare så hade det ju gjort nån nytta för oss som kör upp och har bråttom =) Nu har de inte det.
Fast jag misstänker just det är en stark motivation för snabbmatskedjor att försöka få till samarbete med laddstolpsföretag att etablera sig direkt eller precis granne med dem, eller vice versa. Dvs det är nog en fråga om när inte om, på väldigt många ställen.

Själv börjar jag oroa mig för midjemåttet med kommande elbil, gäller man inte skaffar sig nån vana att det ska köpas en korv eller nått varje gång man laddar... ;)

S SonnyListon skrev:
Jag kan ge en anekdot också. Förra sommaren stod jag i kö vid laddstation längs med E4 i 40 minuter. När jag var klar blev det handgemäng mellan fyra personer som började bråka om vem som stod först i kön.
Tycker det är udda att det inte verkar finnas målade kölinjer vid populära laddstationer. Typ som till Drive Thru eller automatbiltvättar brukar ha.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I glesbygd kan det förstås bli långa avstånd, men vi pratar nog ofta ändå km snarare än mil mellan brukarna i snitt.
Pratar vi Norrlands inland är jag inte helt säker på att det stämmer. Jobbar man både "tätort" och "ute i byarna" går naturligtvis snittavståndet ner men om schemat är så att någon bara jobbar "ute i byarna" kan det nog bli rejäla snittavstånd.

Har inga direkta källor mer än svaga minnen av en diskussion för flera år sedan med en anställd inom hemtjänsten som i princip tyckte att hon "bodde i bilen" då hon ansåg att den absoluta lejonparten av arbetspasset tillbringades där och inte med "riktigt" arbete hos omsorgstagarna.
 
engs engs skrev:
gäller man inte skaffar sig nån vana att det ska köpas en korv eller nått varje gång man laddar...
Är rädd att jag skaffade den vanan redan när bensinmackarna började sälja korv. :oops:

"Soppa på femman, och fixa en grillad oxå...". Känner någon igen sig? ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar vi Norrlands inland är jag inte helt säker på att det stämmer. Jobbar man både "tätort" och "ute i byarna" går naturligtvis snittavståndet ner men om schemat är så att någon bara jobbar "ute i byarna" kan det nog bli rejäla snittavstånd.

Har inga direkta källor mer än svaga minnen av en diskussion för flera år sedan med en anställd inom hemtjänsten som i princip tyckte att hon "bodde i bilen" då hon ansåg att den absoluta lejonparten av arbetspasset tillbringades där och inte med "riktigt" arbete hos omsorgstagarna.
Nu vet jag inget om hur det fungerar i Norrlandskommuner, men här nere i länet ser jag inget större hinder att införa en större mängd elbilar för de som har sina hemtjänstgrupper inom tätorterna (många av dem cyklar dessutom) och att det finns laddplatser i dess närhet (grupplokals plats), gäller även övrig omsorgspersonal inom sjukvård och biståndshantering. Personalen kan inte åka runt och lägga tid på laddning om det inte kan göras nära grupplokal/kontor, även att bilen måste kunna rulla direkt om någon omsorgstagare använder trygghetslarmet. Har lite historisk insyn då jag körde ett IT-projekt inom "Mobil omsorg" (även nyckelfritt) och logistik var en del av detta. Men varje kommun är unik.
 
S
engs engs skrev:
Tycker det är udda att det inte verkar finnas målade kölinjer vid populära laddstationer. Typ som till Drive Thru eller automatbiltvättar brukar ha.
Tja, visst. Men så var det. 7-8 bilar som ska in här blir kaos.
 
  • Parkering med laddstationer för elbilar, molnig himmel, butiker i bakgrunden, Google Street View-gränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sysmali sysmali skrev:
Kanske redan avhandlats i denna megatråd - men är det inte krångligt att ladda el när man har släp/husvagn vid laddstationerna?

Måste man koppla loss den man drar innan man trixar sig in på laddplatsen?:oops:
Vi gör varje år två fjällresor (sportlov och påsklov) med släp (drar upp skoter). I år körde vi upp med två bilar, då vi var för många för en, så det var ett lätt beslut att låta dieseln dra släpet för att slippa osäkerheten. Men eftersom jag har i bakhuvudet att någon gång börja dra med elbilen i stället (det är trots allt en mycket bättre dragbil ur många aspekter) så reflekterade jag lite vid varje laddstation om hur det skulle vara med släp.

Av totalt fyra olika laddstationer så var en i princip omöjlig med släp (Teslas), en skulle det gå att koppla loss och ladda på, och två skulle nog funka att bara köra rakt in till och låta släpet sticka ut, utan att blockera för någon. Jag skulle inte givit mig ut med släp utan att först ha scoutat sträckan. Med släp måste vi dessutom antagligen göra två laddstopp. Kanske går det med ett långt. Utan släp räcker det med ett 10-minuters-stopp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.