Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tja, man behöver nog inte ha budgetbil för att komma under det du visar. För att ta ett "budgetexempel"...

En BMW X5 5.0e exempelvis har nätt och jämnt över 300, 313 hk av bensinmotorn. Drar 0,8-1,1

Enklaste rena bensinare har 381 hk och drar 0,85-0,99

Så tittar man på specifikationerna så drar laddhybriden klart mer och har förstås en klart klenare bensinmotor. 10% mer förbrukning när batteriet är slut är ju inte helt försumbart. Hela idén med en sådan är ju förstås att du laddar och kör mycket korta sträckor.
Du vet tydligen inte hur en laddhybrid fungerar.
Om du googlar regenerering och tex kollar vad en Volvo XC60 drar per mil så ser du helt andra siffror än de du kommit fram till. :)

Tack vare regenereringen går fossilmotorn i stort sett aldrig utan stöd från eldriften.
 
useless useless skrev:
Min erfarenhet är snarare tvärtom. När batteriet är slut drar bilen mer än motsvarande bensinbil på grund av att motorn är för klen för att ensamt driva bilen på ett effektivt sätt.
Alla laddhybrider är ju inte lika här. Några drar mer än motsvarande bensinbil när batteriet är slut. Andra drar minde. Jag tror att de som drar mindre är i majoritet. Men oavsett har det inte att göra med att motorn är liten. En bensinmotor har sin bästa verkningsgrad nära full belastning. Den sjunker katastrofalt vid låg last. Så även om det finns många sätt att spara bensin är det en effektiv lösning att ha en liten och svag motor.
 
Nissens Nissens skrev:
Tack vare regenereringen går fossilmotorn i stort sett aldrig utan stöd från eldriften.
Det är ingen evighetsmaskin, regenereringen är återvunnen bromskraft som först har skapats av bilens drivning. Vid s.k. sparsam körning skapas rimligen inte så mycket regenerering då man planerar för att slippa bromsa. Så ju bättre och mer förutseende bilförare man är, desto mindre uppsida finns det med en hybrid jämfört med en vanlig avgasbil.

Regenerering finns förstås på alla bilar med elmotor, men det är bara för hybrider det pratas om det. Kanske för att man låtsas få el ”gratis”.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Tack vare regenereringen går fossilmotorn i stort sett aldrig utan stöd från eldriften.
Det skulle ju innebära att det i stort är meningslöst att ladda?!
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Jag har för mig att min Passat GTE ligger under vad en vanlig bensinpassat har i förbrukning.
Men det beror säkert på var och hur man kör.

Min upplevelse är att just regenereringen gör att man ofta har lite energi i batteriet som bilen väljer att nyttja där man har sämst effektivitet på bensinmotorn.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vid s.k. sparsam körning skapas rimligen inte så mycket regenerering då man planerar för att slippa bromsa. Så ju bättre och mer förutseende bilförare man är, desto mindre uppsida finns det med en hybrid jämfört med en vanlig avgasbil.
Det brukar ju alltid löna sig att köra sparsamt. Men det finns fler sätt att spara bensin med hybriddriften. När man släpper gasen kan motorn frikopplas och stängas av. Det går att alternera mellan att stänga av bensinmotorn för att köra bara på el och att belasta motorn lite hårdare genom att ladda batterierna. På så vis går motorn med högre last och därigenom effektivare. Det går att få liknande prestanda med en mindre och svagare motor som även av den orsaken kommer att gå med högre last och därmed effektivare. Det går absolut att göra en hybrid som även utan laddning drar mindre bensin än en ren bensinbil. Sedan är det inte alla som gör det. Och den största besparingen kommer förstås av att man laddar och kör på el.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du vet tydligen inte hur en laddhybrid fungerar.
Om du googlar regenerering och tex kollar vad en Volvo XC60 drar per mil så ser du helt andra siffror än de du kommit fram till. :)

Tack vare regenereringen går fossilmotorn i stort sett aldrig utan stöd från eldriften.
Jo, det vet jag . Det vi pratar om är när batteriet tar slut. Då regenererar den förstås när du bromsar, men ligger du i konstant fart i 50mil så får du ingen regenerering gratis. Eller du är en sån som tror att om man bara sätter en stor dynamo på bilen så kan man ju få gratis el?

Volvo specar 0,1 liter mil i förbrukning och det vete tusan hur de kommer fram till det. De anger inte mätning enligt en viss körcykel som normalt men jag kan tänka mig att det råkar vara så att deras räckvidd passar valt körcykel perfekt så att den kör mest på el. De siffror jag sett på längre körning visar dock på i princip samma förbrukning som bensinare.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ingen evighetsmaskin, regenereringen är återvunnen bromskraft som först har skapats av bilens drivning. Vid s.k. sparsam körning skapas rimligen inte så mycket regenerering då man planerar för att slippa bromsa. Så ju bättre och mer förutseende bilförare man är, desto mindre uppsida finns det med en hybrid jämfört med en vanlig avgasbil.

Regenerering finns förstås på alla bilar med elmotor, men det är bara för hybrider det pratas om det. Kanske för att man låtsas få el ”gratis”.
Finns även på äldre vanliga bilar där laddning av batteri inte sker vid normal körning utan enbart vid inbromsning. Redan där tar man tillvara på lite energi om man planerar körningen som du skriver. Hade det på bilarna redan för 20 år sen...

Men har man laddhybrid, kör korta sträckor och laddar billigt hemma kan det ju löna sig. 200 000 mer för bilen dock i xc60 fallet så det ska ju några mil till det.
 
engs engs skrev:
Fast jag misstänker just det är en stark motivation för snabbmatskedjor att försöka få till samarbete med laddstolpsföretag att etablera sig direkt eller precis granne med dem, eller vice versa. Dvs det är nog en fråga om när inte om, på väldigt många ställen.

Själv börjar jag oroa mig för midjemåttet med kommande elbil, gäller man inte skaffar sig nån vana att det ska köpas en korv eller nått varje gång man laddar... ;)
Ja jag vet ej. Men just Skövde så finns ju även biltema precis bredvid. Och det bör väl just där vara relativt vettigt då det är just genom Skövde alla folk från söder kommer när de ska upp till sommarveckan på Vasaloppen och vintern med vasa och skidåkning.

Men det känns på något vis ändå som att det inte är så bråttom med infrastrukturen. Vi har som jag skrivit innan 1 enda snabbladdare i hela kommunen i skåne. Och vi är om jag minns rätt störst till ytan här nere.
Och den laddaren är mindre än en månad gammal =)

Just det med midjemåttet får du ju lägga in ett par pass i veckan om du har så dåligt självkontroll ;)
Själv kör jag för tillfället 6 pass och 6-8 timmars träning så en korv hade väl gått bra :p
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är inte extremt missnöjd. Det mesta funkar tillfyllest men jag använder extern navigering via Carplay och saknar i teorin möjligheten att kunna styra förvärmning av batteriet manuellt. Jag säger i teorin, då laddstopp ändå tenderar att bli så långa att bilen med marginal hinner ladda det som krävs. Men skulle jag köra 70–100 mil på en dag snarare än som nu max 50 skulle det störa i praktiken.

Jag skulle också lättare vilja kunna stänga av vissa säkerhetsinställningar som skyltavläsning, men det är nog svårt by design.
Jag är inte heller helt missnöjd. Att den får för sig att det är 110 på en 80-märkt motorväg och att kartan vid några tillfällen fått knäpp är det jag stört mig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jo, det vet jag . Det vi pratar om är när batteriet tar slut. Då regenererar den förstås när du bromsar, men ligger du i konstant fart i 50mil så får du ingen regenerering gratis. Eller du är en sån som tror att om man bara sätter en stor dynamo på bilen så kan man ju få gratis el?

Volvo specar 0,1 liter mil i förbrukning och det vete tusan hur de kommer fram till det. De anger inte mätning enligt en viss körcykel som normalt men jag kan tänka mig att det råkar vara så att deras räckvidd passar valt körcykel perfekt så att den kör mest på el. De siffror jag sett på längre körning visar dock på i princip samma förbrukning som bensinare.
Eftersom jag har flera års erfarenhet av att köra laddhybrid så vet jag en del om det. Det är som jag säger, regenereringen ger mer än man kan tro. Det betyder att batteriet i praktiken aldrig blir helt tomt. Det du missar är att det inte räcker att köra med jämn hastighet för att tömma batteriet, det skulle krävas helt plan mark också. Så fort man motorbromsar eller bromsar med pedalen så återladdas batteriet.
Just det du skriver, att Volvo specar att XC60 laddhybrid drar 0,1 liter/mil indikerar kanske att du missat något?
Jag får en sådan till vintern, idag har jag den tidigare drivlinan, så den drar något mer.

Som jag förstått det så hjälper man bilen om man anger destinationen i navigeringssystemet, då vet bilen kommande nivåskillnader etc. och bilen kan då optimera förbrukningen.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det skulle ju innebära att det i stort är meningslöst att ladda?!
Näpp, riktigt där är man inte ännu, men det minskar bränsleförbrukningen mycket. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Eftersom jag har flera års erfarenhet av att köra laddhybrid så vet jag en del om det. Det är som jag säger, regenereringen ger mer än man kan tro. Det betyder att batteriet i praktiken aldrig blir helt tomt. Det du missar är att det inte räcker att köra med jämn hastighet för att tömma batteriet, det skulle krävas helt plan mark också. Så fort man motorbromsar eller bromsar med pedalen så återladdas batteriet.
Just det du skriver, att Volvo specar att XC60 laddhybrid drar 0,1 liter/mil indikerar kanske att du missat något?
Jag får en sådan till vintern, idag har jag den tidigare drivlinan, så den drar något mer.

Som jag förstått det så hjälper man bilen om man anger destinationen i navigeringssystemet, då vet bilen kommande nivåskillnader etc. och bilen kan då optimera förbrukningen.
De jag talat med som kör längre sträckor med den säger 0,7-0,8. Småsträckor däremot är perfekt, OM man kan ladda.

Men Volvo har kanske uppfunnit något som gör att just deras uppdaterade laddhybrid vid blandad körning drar neråt en tiondel av konkurrenternas liknande laddhybrider och dessutom till ett flera hundratusen kronor lägre pris? Nja, jag är skeptisk.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Just det du skriver, att Volvo specar att XC60 laddhybrid drar 0,1 liter/mil indikerar kanske att du missat något?
Nej, det har primärt att göra med hur långt man kommer på den ursprungliga laddningen. Fossildrift inklusive regenerering är naturligtvis inte i närheten att ge förbrukningssiffror på 0,1 liter per mil.

Det vet förstås du med.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det har primärt att göra med hur långt man kommer på den ursprungliga laddningen. Fossildrift inklusive regenerering är naturligtvis inte i närheten att ge förbrukningssiffror på 0,1 liter per mil.

Det vet förstås du med.
De flesta kan nog räkna ut att OM det finns en allsmäktig gud så är han nog relativt ointresserad av människohanars förhudar, men ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.