Funkis! Ovanför Hultet då menar jag inte vägen ut mot Vennebjörke utan man kan säga att det ligger mellan VOK och Hultet eller mellan Snokebobvägen och Astrid Lindgrens gata (Gatan vi bygger på heter Skiffergatan).

Vi har inte fått några exakta byggtider då vi sköt upp vårt byggsamråd några veckor. Därmot har vi fått ett vi fått ett senaste inflyttningsdatum som är satt till vecka 16 2008 så det verkar som ni får flytta in före oss.

Jag har också tänkt på garaget och har samma funderingar som du. Tror också att det kan upplevas ganska störande. Det finns dock ett enkelt sätt att lösa det problemet genom att backa in bilen:)

/Strumpan
 
Tror Volvo är lite avundsjuk...


Hustypen tidigare som du frågar efter heter 135:an. Den har som du oxå efterlyser producerats i många år varför felen är beprövade. Din reflektion över att de kränger samma sorts villor belyser ju just detta.

Ditt intresse på hur många som produceras av denna limited modell besvaras med femtio stycken (ett för varje år LB firar) och skälet till att man valt att kalla den LE är just att alla underleverantörer varit med och satsat lite extra till detta jubileum

Jag är väl inte dummare än någon annan och förstår också att LB-hus passar på att tjäna pengar på sitt jubileum, men du kan allvarligt inte ha läst på om detta hus innan du skrev ditt inlägg. Om man jämför med en 135:a och denna limited edition är ALLT i huset uppgraderat till det bättre. För samma pris som en gammal 135:a med integrerat garage får du nu öppet mellan kök och vardagsrum, stora fönster, ryggåstak, rejält uppgraderat kök (med lådor istället för skåp, all inredning, bättre vitvaror), bättre parkettgolv, högre standard på kakel/klinker integrerat badrum/sovrum mm. mm.

Roligt att du heter volvo förresten! Såg just i vår tidning att volvohandlaren här i stan sålde sina sista V70 (version II)i just limited editon utförande. Samma gamla volvo som tidigare, samma gamla pris men nu ingick alla tillbehör som tidigare kostade skjortan... men visst ja, du köpte ju hellre en gammal beprövad modell och faller ju inte för billiga reklamtrick..

Är det en volvo 850 i vinrött jag skådar på din bild? =)

Nu var jag taskig, jag vet... men jag tyckte att du också valde att vara det...

Om vi nu har skapat denna tråd med namnet Limited edition och alla vi som skriver här har köpt just denna modell, kan du då inte bara låta oss vara glada och nöjda med våra husköp? Oavsett om du har rätt eller fel i dina synpunkter.


Till strumpan vill jag bara säga att vi har planerat infl.datum v.15 så du är varmt välkommen till Linköping så kan vi provbacka våra bilar i mitt garage ;) Dessutom förstår jag precis vart ni ska bygga nu. Jag har en kusin som bor på andra sidan ishallen, inte så långt därifrån.
 
Håller med dig funkis kunde inte ha förklarat det bättre tycker faktiskt också att det verkar som volvo är lite avundsjuk
 
funkis4ever skrev:
Nu var jag taskig, jag vet... men jag tyckte att du också valde att vara det...

Om vi nu har skapat denna tråd med namnet Limited edition och alla vi som skriver här har köpt just denna modell, kan du då inte bara låta oss vara glada och nöjda med våra husköp? Oavsett om du har rätt eller fel i dina synpunkter.
Reflekterade bara över det faktum att minst hälften av de LB-hus som jag ser poppa upp i omgivningarna är "Limited edition" vilket gör att jag ställer mig frågande till hur "Limited" det egentligen är...........
 
Då ser du i syner volvo... det har inte poppat upp ett endaste limited edition ännu... tror vi är bland de första och vårt poppar inte upp förrens nästa år!! De kommer bara att byggas i femtio exemplar så då får du allt ta din 850 och fara riket runt för att se dem poppa upp i din omgivnig ;) Eller det kanske inte är en 850... hmmm kanske en v70, fast jag trodde det var samma bil... typiskt att folk går på de billiga säljarknepen... man tar en gammal 850, byter lite delar och kallar den för V70 och folk köper... eler hur var det du sa?
 
funkis4ever:
Du bör kanske höja "ribban" lite.
Om du inte kan se skillnad på 850, s70 eller v70 bör kanske "snattran" vara stängd.
Bilar kan du diskutera på annat forum.
/Subz
 
SubZ skrev:
funkis4ever:
Du bör kanske höja "ribban" lite.
Om du inte kan se skillnad på 850, s70 eller v70 bör kanske "snattran" vara stängd.
Bilar kan du diskutera på annat forum.
/Subz
Det är en Volvo C70...
 
volvo skrev:
Snacka om lyckad marknadsföring.
Vi kränger samma sorts villor som tidigare men kallar dem Limited Edition så känner sig kunderna utvalda och skyndar sig att skriva på innan upplagan tar slut.

Skulle vara intressant att veta hur många de sålde av respektive hustyp tidigare och hur många hus som finns av en Limited Edition modell. Något säger mig att det är hugget som stucket.

Jag skulle hellre valt att köpa ett hus som massproducerats i många år och där man gjort alla felen tidigare. Detta ger en säkrare och billigare produktion och troligen nöjdare kunder.
Det är inte säkert att du får ett bättre hus även om det har massproducerats i många år.
Största delen hänger på att hantverkarna som färdigställer huset vet vad dom gör....
 
Ok. Volvo, SubZ och GabbeS, jag lägger ner! Bilar är inte min stora passion här i livet. Jag hoppas och tror säkert att mr.Volvo är nöjd och har gjort ett förnuftigt val av bil och jag önskar honom lycka till med den.

Önskar bara att mannen ifråga kunde göra det samma med oss. Här har vi skapat en tråd där vi diskuterar en gemensamt köpt husmodell. Alla inlägg hittills har varit från ägare, om än bara på pappertet, till ett LB-hus av limited edition modell. Vi har diskuterat vilka vi är, vart vi bygger och hur vi tänker oss olika lösningar. Då kommer Volvo hit, kritiserar vårt omdömme av husval, tycker vi är lurade av LB-hus och avslutar med att berätta om hur han istället tycker vi skulle göra. Varför?? Oavsett om det han tycker är rätt eller fel, borde man väl ändå kunna hålla det för sig själv i just denna tråd. Här diskuterar vi överhuvudtaget inte val av husmodeller eller vilken byggmetod som är bäst. Här diskuterar ett gäng, som alla precis har köpt en specifik husmodell och där vi alla står i startgroparna att producera, om hur vi tänker och tycker.

Allvarligt, kunde jag inte bry mig mindre! Min dumhet, nu i efterhand, var naturligtvis att jag överhuvudtaget bemödade mig att kommentera volvos inlägg. Då hade vi kunnat fortsatt vår givande tråd, med bara ett lågvatten inlägg. Nu har jag istället sett till att vi har kommit från ämnet fullständigt, vilket jag är mycket ledsen för. Jag borde veta bättre, men ibland blir man förbannad.

Så...

Kan vi bara glömma detta?



Freddahl, Tjejen vars syster/bror som skulle bygga i Borås hette Marianne...

Kajsasmamma, Hur går det på nya jobbet? Du startade denna trån, men vi har inte hört från dig på ett tag...

Strumpan76, du nappade aldrig på mitt förslag om att provbacka tillsammans...

Ser ni hur desperat jag försöker komma tillbaka till ämnet ;) .....

// Funkis
 
Funkis - Bra, stå på dig. Håller med 100% procent.
Synd bara att alla inte kan hålla sina, ibland mkt ointressanta åsikter, för sig själva.
Men somliga tycker ju det är intressant att skapa "livliga" disskussioner som tenderar att
lämne det riktiga ämnet bakom sig.......
Får kanske döpa om forumet till LBLE / VOVLO klubben inom sin tid.

Hmmm vem vet,.. kanske syrran känner någon Marianne,.. ska kolla : )

Tillbaka till ämnet.......vad det ett väldigt stort tillägg med extra våningen?

/Fred
 
Tack freddahl!

Tillägg och tillägg.. vi köpte helt enkelt två hus. Valde bort taket på det ena och placerade det andra ovanpå. ;), den stora frågan blir bara vad vi ska med köket på övervåningen till...

Tillbaka till verkligheten nu,
Pratade precis med killen som ska gjuta plattan! Har äntligen förankrat med honom att inkludera uteplatsen i denna gjutning. Vi vill ha platta och klinkers på den ytan där förslaget om inglasad uteplats är på skisserna. Nu är den stora frågan om man ska lägga lite pengar på att även dra golvvärme till denna yta, för eventuella senare inglasningar, eller tillbygge av huset. Får man bara sula och värme, är det ju ganska enkelt att eventuellt byga ut ett sovrum till på denna yta, om det skulle komma en tredje liten kompis i familjen framöver....
 
Vi har också funderat på att gjuta en uteplats. Vet du kostnaden för detta och hur många kvm vi pratar om ungefär....
 
Förresten funkis vilken yta är det du menar har tyvärr inte sett de ritningarna där en uteplats är inkluderad
 
Ytan jag menar är den biten "bakom" garaget, med utgång från altan-sidodörren. Alltså där sadeltaket är skuret, för att ett eventuellt glas/kanalplast tak ska ersätta.

Det handlar om ca 18 kvm och prislappen ca 10.000:- (isolering och block likt övriga huset, men ej värmeslingor) På detta lägger vi sedan frostfria grå klinkerplattor, finns på k-rauta för 99:-/kvm. Sedan är tanken att köra en trall på övriga uteplatsen på baksidan som går mot denna gjutna del. Jag har lite skisser på det i CAD eller PDF-fil om någon är intresserad.

Tanken vi har är att köpa en stor markis (finns på swww.skanskabyggvaror.se) i mörkgrått och sedan montera denna i vinkel med sadeltaket, så att när man "vevar" ut markisen följer den taklutningen och ger skugga/regnskydd över den gjutna delen där vi placerar utemöbeln.

Vad tror ni om det?
 
Hej!

Vi ska bygga i Hässleholm och har en tomt på 1350kvm. Prislapp 2,35milj.
Vi hade tänkt oss svart färg (träfasad) med ljusgråa pannor och silverdetaljer. Har dock inte fått igenom
byggnadslovet ännu, efter 11 veckor :(.

Konstigt att ingen på forumet har diskuterat tillägg i någon utsräckning. Vi har fått höra att vissa grejor
går att ändra på men andra helt omöjliga. Vi vill t.ex byta golv till oljad ek eller valnöt men fått information
om att det kan vara svårt. Vi vill också ex. ändra lite i köket. Vi gillar inte överskåpen då ballingslöv har
(enligt vårt tycke) snyggare överskåp. Om man vill ha induktionshäll. Vad gäller då när det inte ingår i några av paketen. Ytterdörren är i vår mening tråkig så vi har fått inoformation om att "arbetarna" får såga bort den som är monterad från fabrik men de hjälper oss att sätta in en annan dörr om vi tar dit en.

Jag förstår att det är et kataloghus och att det finns begränsningar men jag vill ändå höra med er andra om ni
har "fått" igenom förändringar. I övrigt älskar vi huset och ser fram emot att flytta in till sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.