Det kunde egentligen ha varit mycket värre. Ett lån på 500.000 kostar runt 2000kr/månad. Det är väl ungefär vad en bil, utan lån, kostar varje månad. Om man kör 2-3000mil/år.
Men, hursomhelst, boka ett möte med en bankman istället, och gör upp en kalkyl. Då kan ni förklara era situationer bättre, och saker ses inte lika fyrkantigt.
 
  • Gilla
Macarus och 5 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad kontantisatsen är i % , men på 3,5 ¨är det ingen barnlek på den. Räkna med att insatsen kostar på sparat kapital och det får inte bli tomt där. Ni måste äta med och leva, inte ligga på marginalen som många gör i dag. Köpt för stort och dyrt i avseende på att fint ska det vara.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu vet jag inte vad kontantisatsen är i % , men på 3,5 ¨är det ingen barnlek på den. Räkna med att insatsen kostar på sparat kapital och det får inte bli tomt där. Ni måste äta med och leva, inte ligga på marginalen som många gör i dag. Köpt för stort och dyrt i avseende på att fint ska det vara.
Nej de är jättemycket pengar det handlar om.
För oss behöver det inte vara flådigt och fint. De är vi som ska bo, leva och trivas där och hur det ser ut utåt sett för andra är inget vi lägger någon vikt i. Utan att gå in för mycket på våran privatekonomi så kommer kontantinsats på 15-20% på ett hus för 3,5m inte vara ett problem. Vi har även koll på att lagfart och pantbrev tillkommer.
Vi kommer inte köpa ett hus som nollar våra konton.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
En annan viktig sak i det hela. Gå inte på något om fast lån. I lånehandligarna ska det stå """"" Att låntagren kan helt eller delvis infria lånet närhelst låntagaren har möjlighet till det """"" Detta för att ni ska kunna göra extra inbetalning., utan att få straffränta.. Förhoppningsvis så finns det pantbrev som ni ska övertala säljaren att släppa till er- Fördelaktigt då summa betalning till säljaren blir mindre. Sen om den bank som har säkerheten
( pantbrev ) vill låna ut till er 'r en annan sak.
PS det med infria lånet eller delar av det. Ni kan ju vinna på Lotto:cool:
 
  • Gilla
Johan_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skumt, det borde ju aldrig bli sämre för att ytterligare en står på lånet. Vår första bank backade från lånelöftet när det kom till affär. Det för att min partner då gick på vikariat. Något jag varit tydligt med redan när vi fick lånelöftet. Men en annan bank, med kontor tittade på verkligheten. Det var i en bransch där det var svårt att komma in på tillsvidare tjänster, men arbetslösheten var extremt låg. Så om man pratar med en bank som faktiskt har kontor så går det att räkna på verkligheten i stället för schabloner.
Vi var inne på alla tre banker, swedbank, Handelsbanken och LF.
Alla nekade med min sambo inräknat, HB ljög för att få över mig som kund. Swedbank gillade jag inte innan då de nekade mig att köpa hus 2007.
Sambon jobbade då på förskola, men har inte sin licens. Så hon skulle aldrig få en fast tjänst utan bara vara visstidare men med heltid.

Det sjuka var att det var inte högre lån bara för vi var två. Och jag fick använda min pensionerade far som medlånare :p (i för sig har han hög pension)
Efter 3 år så ville han köpa en jänk så jag "köpte" ut honom och står således 100% själv på lånet. Men sambon får absolut inte hoppa in för bankerna.
 
  • Gilla
honung
  • Laddar…
Inte för att jag vet, men hur går det om sambon köper 50 % av ditt hus. Får hon låna då, säkerheten finns ju. Bara en tanke som kanske inte är möjlig.
 
D Daniel 109 skrev:
Skumt, det borde ju aldrig bli sämre för att ytterligare en står på lånet. Vår första bank backade från lånelöftet när det kom till affär. Det för att min partner då gick på vikariat. Något jag varit tydligt med redan när vi fick lånelöftet. Men en annan bank, med kontor tittade på verkligheten. Det var i en bransch där det var svårt att komma in på tillsvidare tjänster, men arbetslösheten var extremt låg. Så om man pratar med en bank som faktiskt har kontor så går det att räkna på verkligheten i stället för schabloner.
Anledningen är att kalkylverktyget är fyrkantigt.
Fyller du i två personer så lägger den till schablonkostnader för mat, kläder, hygienartiklar etcetera för båda.
Har då den ena ingen inkomst alternativt lägre än sina schablonkostnaderna så blir de bara en belastning i kalkylen.
Är man då sambos är det bättre att lämna denna utanför låneansökan om man vill låna så mycket som möjlighet. Som gifta finns det försörjningsplikt så då kommer man inte runt det lika lätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En annan viktig sak i det hela. Gå inte på något om fast lån. I lånehandligarna ska det stå """"" Att låntagren kan helt eller delvis infria lånet närhelst låntagaren har möjlighet till det """"" Detta för att ni ska kunna göra extra inbetalning., utan att få straffränta.. Förhoppningsvis så finns det pantbrev som ni ska övertala säljaren att släppa till er- Fördelaktigt då summa betalning till säljaren blir mindre. Sen om den bank som har säkerheten
( pantbrev ) vill låna ut till er 'r en annan sak.
PS det med infria lånet eller delar av det. Ni kan ju vinna på Lotto:cool:
Ja vinna storvinsten på lotto har jag med i kalkylen redan

Mycket smart de med icke fast lån ! De hade jag inte riktigt tänkt på, trodde bara de gick om man hde rörligt... Men kanske inte ens då?
 
J jonaserik skrev:
Inte för att jag vet, men hur går det om sambon köper 50 % av ditt hus. Får hon låna då, säkerheten finns ju. Bara en tanke som kanske inte är möjlig.
Problemet är inte säkerheten, den fanns där även från början när hon sökte tillsammans med Rkarlsson.
Det faller på att hon inte har en stadigvarande inkomst att återbetala lånekostnaderna med.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Va tråkigt att mina emojis inte kommer med. Trodde de gick med telefonens men icke, Nu ser jag ju rätt pantad ut i vissa kommentarer :crysmile:
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En annan viktig sak i det hela. Gå inte på något om fast lån. I lånehandligarna ska det stå """"" Att låntagren kan helt eller delvis infria lånet närhelst låntagaren har möjlighet till det """"" Detta för att ni ska kunna göra extra inbetalning., utan att få straffränta.. Förhoppningsvis så finns det pantbrev som ni ska övertala säljaren att släppa till er- Fördelaktigt då summa betalning till säljaren blir mindre. Sen om den bank som har säkerheten
( pantbrev ) vill låna ut till er 'r en annan sak.
PS det med infria lånet eller delar av det. Ni kan ju vinna på Lotto:cool:
… pantbreven följer ju med fastigheten och kan inte behållas av förra ägaren. Och banken kan inte heller vägra släppa dem om bara förra ägarens lån löses på tillträdesdagen. Så oavsett bank kommer ev avgifter för pantbrev bli exakt samma.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
S Sofinor skrev:
Hej!
Är det något nytt att bankerna börjat räkna på om man äger en bil när man tar bolån?
Jag och min särbo har en önskan om att köpa hus inom snar framtid, eller helst igår, och jag har kikat på olika banker och fyllt i deras bolånekalkyler ett par gånger under de senaste 1-2 åren.
Idag gick jag in på swedbank och fyllde i en bolånekalkyl av ren nyfikenhet då räntorna stigit osv. Där fanns då en post om att fylla i om man äger eller leasar en bil. Denna post har jag inte sett tidigare.
Vi båda äger en varsin bil, inga märkvärdiga dyra bilar. Ingen av oss har lån på bilarna så därför fyllde jag inte i att det fanns övriga lån.
Vart lite smått förvånad när bolånet sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil. Då en bil är vad vi kommer behöva om vi flyttar ihop till något av de områdena vi tänkt oss.
Jag vet såklart att det kostar att äga en bil med allt vad försäkring,drivmedel och reparationer osv heter. Men 400k ner för de?

Med inflationen, ökade räntor och nu det här så känns drömmen om hus så långt bort...
Min särbo har även 2 barn ensam på heltid som bankerna räknar på ska kosta 6000 kr/mån per barn så där sjunker bolånet flera hundra tusen också. Endast en bank har hittills haft en post där man får fylla i om man får underhållstöd, vilket han får fullt för båda.

Ska barnbidrag och underhåll läggas på under inkomst/mån på ena personen eller är det så enkelt att bankerna inte räknar med detta?

Är rätt intresserad av privatekonomi. Och tycker själv att jag ganska påläst om kostnader när jag suttit och räknat själv och genom kalkyler för bolån . Alltid haft tex pantbrev och lagfart med i beräkningar osv.


Men kände mig bara lite golvad av allt nu när kalkylen sänks med så mycket. Drömmen om hus och ett gemensamt hem känns så mer avlägsen nu.
Tog precis ett lån till bil på Handelsbanken och där lägger de till en schablonkostnad om 3000 kr per månad om man har bil.
 
Fairlane
400' i minskat låneutrymme låter mycket när man bara gör det, men som AG A är inne på i inlägg #16 så är det egentligen inte så konstigt. Bankerna räknar ju på att man ska klara en ränta på säg 7,5% (stämmer det fortfarande?).
7,5% på 400' ger 30' om året, eller 2,5' i månaden. Det är ju inte direkt högt räknat för en bil.
 
  • Gilla
JohanLun och 8 till
  • Laddar…
S Sofinor skrev:
Jag tycker såklart att det är bra att bankerna är hårdare än de tidigare varit !
Jag vart bara väldigt förvånad över att bolånet i kalkylen sjönk med 400 000kr för en bil som man inte har något lån på. Det kändes så mycket .

Jag vet att bilar kan kosta multum att laga om de går sönder. Jag har väl också både haft lite tur med mina bilar men även med att ha familj som mekar bilar. så även om jag gjort ett par större reparationer som kostat en hel del så har jag sluppit arbetskostnaden ... så ja, jag kanske är lite naiv då...

Och ja, jag skrev äger då vi äger bilarna. Ingen av oss har några lån på någon av dom.

Tack för länken till mitt tidigare inlägg, jag känner mig rätt novis på de här med forum på nätet och hade svårt att leta upp de gamla inlägget.
Det handlar nog inte bara om större reparationer utan bara de vanliga löpande kostnaderna på en bil blir faktiskt en betydande del av hushållsekonomin.
Lägg bara ihop kostander för bilens skatt, service, däck, besiktning. Där har du lätt 1000:- i månaden i fasta kostnader om du slår ut det.
Ett antagande att ett lån på 400k skulle kosta er ca 1000:- i månaden är ju inte orlimigt.

Så man får inte snöa in så mycket på bilen enbart, utan det är er totalekonomi som är det viktigaste för banken, och där är bilar en tung belastning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
För de flesta är det nog rimligt med att man gör en sådan analys i tidigt skede för banken. De flesta människor bör inte köp något om kalkylen redan dyker med köpen man tittar på på grund av en bil.

Det rätta för samhället är ju att man inte lånar så man blir så räntekänslig. Titta bara på hur Sveriges ekonomi går i förhållande till andra länder med lägre skuldsättning. Hade nog varit bra om många faktiskt många la sig längre från ”maxgränsen” för att göra sitt husköp.

för dig, vet jag inte, men har ni varit två personer med två bilar och har andra intressen än huset ni köper tål det faktiskt att fundera kring om ni är beredda med att göra de uppoffringar som bankens kalkyl anser ni bör göra alternativt snåla in på något annat. Hus är mycket dyrare än man tror (om man tänkt leva i det)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.