1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du får jobba lite med din tankeläsning och slutledningsförmåga. Inte många rätt där men det gör inget.Alfredo skrev:Det är intressant hur ni försöker få det att framstå som något positivt att man tvingas till paus för att ladda en bil. Varför skulle exempelvis någon någonsin "ha lust" att ladda... Efter närmare 40 år med fosilbil har i alla fall jag aldrig känt minsta lust att tanka... Det har alltid varit ett nödvändigt ont! Och som @GoC skriver man "laddar när man kan"...
Att tvingas tanka en traditionell fosilbil på en mack med jämna mellanrum är en teknisk brist och naturligtvis inget positivt alls. På samma sätt är behovet av att ladda en elbil en teknisk brist som naturligtvis är inte önskvärd. Elbilen har en fördel jämfört med fosilbilen om den kan laddas när den ändå står parkerad, exempelvis på natten hemma eller på jobbet.
Tvingas man ladda/tanka under exempelvis en längre resa är detta tvång naturligtvis ett oönskat ont. Väldigt få personer uppskattar när tekniska brister tvingar dem till oönskade beteenden, exempelvis oönskade pausar. Då elbilen, ännu så länge, tar längre tid att fylla än fosilbilen, är elbilen för närvarande sämre än fosilbilen ur denna aspekt. Jag tycker det blir smått löjligt och aningen fanatiskt om man inte medger det.
Att det sen är lämpligt med paus då och då är en helt annan fråga. I alla fall jag vill själv besluta när jag önskar en paus och inte tvingas till det av tekniska brister.
Smaken är som baken. Åkte Enyaq taxi och tyckte den kändes väldigt smäckig och litet bagage för storleken. Provar en Tesla nu och gillar den. Kvaliteten är inte som min vanliga bil, men det är inte många andra bilar som är under en miljon. Måste upp i typ Mercedes S klass för att matcha, men de flesta är inte så kräsna om man tittar på bilparken generellt.G GHGH skrev:Testa den och bilda en uppfattning! Jag har då aldrig kört en bil med sämre komfort och byggkvalitet än Tesla. Kör hellre en Lada Niva faktiskt (även om jag får ge att Teslan är lite tystare än Ladan..).
Jag tog en Skoda Enyaq och tycker det var den bästa bil jag haft. Tyvärr nytt jobb så utan bil just nu
Polestar är lite trång och törstig tycker jag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 294 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 294 inlägg
Felet var väl framförallt att du missade alla snabbladdare genom att bara titta på AC-laddarna. Då ser det ju sämre ut än vad det är.Nissens skrev:
Då är ju frågan vad du vill ska bevisas. Det är ju ingen som påstår att det inte kan bli kö. Det är bara en mer nyanserad bild, mindre svartvit. Vi kan ju läsa här i tråden vad folk som kör elbil och har gjort det länge. De allra flesta ser det inte som ett problem då det oftast går att lösa, om man vill.Nissens skrev:
Jag har inte påstått att vi inte stannade, men vi hade matsäck med oss så lunchen intogs på en rastplats vid en sjö. Det var inte längs nån större väg så det fanns inte direkt några matställen att stanna vid, och därmed tveksamt om det hade funnits nån snabbladdare där. Vi hade antagligen fått stanna vid nåt helt annat tillfälle än lunchen, vilket ju då hade ökat på restiden i onödan.J jocke31 skrev:
Men nu handlade ju inte detta alls om laddstopp utan hur väldigt många olika resmönster man leda fram till samma genomsnittliga körsträcka.
En del kör kanske 100 mil 12 gånger om året, andra kör 12 mil 100 gånger om året. Eller 6 mil 200 gånger om året.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
Tämligen övertygad ja.Alfredo skrev:
Nej. Jag tycker inte heller att vi ska begränsa elbilar så att de måste laddas var tredje timme. Men jag tror fortfarande att det är trafiksäkerhetsmässigt gynnsamt att de flesta idag måste göra det.Alfredo skrev:
Japp.Alfredo skrev:
Jag ser det inte heller bara så. Men jag ser det så.Alfredo skrev:
---
Världen är full av olika avvägningar som görs på individuell eller kollektiv nivå. Det finns allehanda trafiksäkerhetsåtgärder som finns med flit eller av sammanträffanden. Visa är lagstadgade, andra inte. Vissa går att bryta emot, andra inte.
I mina ögon är det praktiska tvånget att stanna och ladda ibland mer än ett nödvändigt ont. Inte så mycket mer att jag tycker att vi borde tvinga alla att vila tio minuter per körd timme med vissa intervall (som man gör med den tunga trafiken), men ändå.
Jag vet att det är en svårbegriplig position i vårt förmyndarsamhälle att man kan tycka att en säkerhetsåtgärd är bra utan att vilja tvinga alla till den, men så omoderna, liberala böjelser har jag.
Att stanna och sträcka på benen var tredje timme är i mina ögon inte något nödvändigt ont, utan något besvärande gott.
Så du hävdar fortfarande att det du skrev stämmer:Nissens skrev:
Nissens skrev:
Trots att det i själva verket är mer än hälften av alla laddare på den sidan du själv hänvisade till som är snabbladdare?
Varför sprider du då felaktigheter trots att du hela tiden har vetat vad som är rätt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
Rimliga argument, i alla fall det första. Att välja en bil med antaget bra andrahandsvärde kan man dock göra oavsett bruksform.Nissens skrev:Jag har räknat på detta. Det man vinner mycket på är att företaget förhandlat fram väldigt bra rabatter på nybilspriset. En annan viktig parameter är att välja en bil som har så bra andrahandsvärde dom möjligt.
Överskjutande medel går tillbaka till föraren efter att skatt och sociala avgifter är betalda.
Med en väl förhandlande inköpsorganisation kan det möjligen finnas en viss uppsida. Det finns dock även en nedsida i att kalkylräntan på leasing ofta är mycket högre än vad någon med ordnad ekonomi för kan låna för privat.
Så bra att du har räknat, och trevligt för dig om den kalkylen faller ut positivt för ditt val. Huruvida andra ska lita på den osett lämnar jag till var och en att ha egna åsikter om.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 002 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Inte så långt, gissar ca 700 mil på ett år ungefär. Får väl åka ungefär 6km till stan och närmaste bensinstation.N Nerre skrev:
Det är väl inte kostnaden man avser som dryg när den är törstig utan den försämrade räckvidden.M Markarbetaren skrev:
Det var väl på gång en grupptalan i Norge mot Polestar då den surplade mer ström än vad de sagt.