Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du kan väl börja med att lära dig vad en snabbladdare är
Sicket struntprat, jag har vetat det hela tiden, det var du eller någon som märkte ord i god ordning.
Bättre du kommer ned någon källhänvisning till dina påståenden.
Lycka till med det. :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är intressant hur ni försöker få det att framstå som något positivt att man tvingas till paus för att ladda en bil. Varför skulle exempelvis någon någonsin "ha lust" att ladda... Efter närmare 40 år med fosilbil har i alla fall jag aldrig känt minsta lust att tanka... Det har alltid varit ett nödvändigt ont! Och som @GoC skriver man "laddar när man kan"... :rolleyes:

Att tvingas tanka en traditionell fosilbil på en mack med jämna mellanrum är en teknisk brist och naturligtvis inget positivt alls. På samma sätt är behovet av att ladda en elbil en teknisk brist som naturligtvis är inte önskvärd. Elbilen har en fördel jämfört med fosilbilen om den kan laddas när den ändå står parkerad, exempelvis på natten hemma eller på jobbet.

Tvingas man ladda/tanka under exempelvis en längre resa är detta tvång naturligtvis ett oönskat ont. Väldigt få personer uppskattar när tekniska brister tvingar dem till oönskade beteenden, exempelvis oönskade pausar. Då elbilen, ännu så länge, tar längre tid att fylla än fosilbilen, är elbilen för närvarande sämre än fosilbilen ur denna aspekt. Jag tycker det blir smått löjligt och aningen fanatiskt om man inte medger det.

Att det sen är lämpligt med paus då och då är en helt annan fråga. I alla fall jag vill själv besluta när jag önskar en paus och inte tvingas till det av tekniska brister.
Du får jobba lite med din tankeläsning och slutledningsförmåga. Inte många rätt där men det gör inget.
 
G GHGH skrev:
Testa den och bilda en uppfattning! Jag har då aldrig kört en bil med sämre komfort och byggkvalitet än Tesla. Kör hellre en Lada Niva faktiskt (även om jag får ge att Teslan är lite tystare än Ladan..).
Jag tog en Skoda Enyaq och tycker det var den bästa bil jag haft. Tyvärr nytt jobb så utan bil just nu
Smaken är som baken. Åkte Enyaq taxi och tyckte den kändes väldigt smäckig och litet bagage för storleken. Provar en Tesla nu och gillar den. Kvaliteten är inte som min vanliga bil, men det är inte många andra bilar som är under en miljon. Måste upp i typ Mercedes S klass för att matcha, men de flesta är inte så kräsna om man tittar på bilparken generellt.

Polestar är lite trång och törstig tycker jag.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Sicket struntprat, jag har vetat det hela tiden, det var du eller någon som märkte ord i god ordning.
Felet var väl framförallt att du missade alla snabbladdare genom att bara titta på AC-laddarna. Då ser det ju sämre ut än vad det är.
Nissens Nissens skrev:
Bättre du kommer ned någon källhänvisning till dina påståenden.
Lycka till med det. :)
Då är ju frågan vad du vill ska bevisas. Det är ju ingen som påstår att det inte kan bli kö. Det är bara en mer nyanserad bild, mindre svartvit. Vi kan ju läsa här i tråden vad folk som kör elbil och har gjort det länge. De allra flesta ser det inte som ett problem då det oftast går att lösa, om man vill.
 
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
OK, om jag skulle åka Sthlm-Strömstad (som tar typ 6 timmar) så skulle jag definitivt vilja stanna på vägen. 6 timmar i sträck i bil är ju helt olidligt.
Jag har inte påstått att vi inte stannade, men vi hade matsäck med oss så lunchen intogs på en rastplats vid en sjö. Det var inte längs nån större väg så det fanns inte direkt några matställen att stanna vid, och därmed tveksamt om det hade funnits nån snabbladdare där. Vi hade antagligen fått stanna vid nåt helt annat tillfälle än lunchen, vilket ju då hade ökat på restiden i onödan.

Men nu handlade ju inte detta alls om laddstopp utan hur väldigt många olika resmönster man leda fram till samma genomsnittliga körsträcka.

En del kör kanske 100 mil 12 gånger om året, andra kör 12 mil 100 gånger om året. Eller 6 mil 200 gånger om året.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du helt säker på att det verkligen är "trafiksäkerhetsmässigt positivt" med påtvingade stopp som inte sker där man önskar?
Tämligen övertygad ja.

Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du även att en fosilbil med liten tank är att föredra framför en med stor tank (med samma förbrukning per mil), då den med mindre tank är "trafiksäkerhetsmässigt positiv"?
Nej. Jag tycker inte heller att vi ska begränsa elbilar så att de måste laddas var tredje timme. Men jag tror fortfarande att det är trafiksäkerhetsmässigt gynnsamt att de flesta idag måste göra det.

Alfredo Alfredo skrev:
Det du säger är att om man skulle lyckas uppfinna en elbil med ett "evighetsbatteri" som var fulladdat från fabriken och därefter aldrig behövde laddas vore detta "trafiksäkerhetsmässigt negativt".
Japp.

Alfredo Alfredo skrev:
Tror att få skulle se detta gigantiska genombrott i batteriteknik på detta sätt... ;)
Jag ser det inte heller bara så. Men jag ser det så.

---

Världen är full av olika avvägningar som görs på individuell eller kollektiv nivå. Det finns allehanda trafiksäkerhetsåtgärder som finns med flit eller av sammanträffanden. Visa är lagstadgade, andra inte. Vissa går att bryta emot, andra inte.

I mina ögon är det praktiska tvånget att stanna och ladda ibland mer än ett nödvändigt ont. Inte så mycket mer att jag tycker att vi borde tvinga alla att vila tio minuter per körd timme med vissa intervall (som man gör med den tunga trafiken), men ändå.

Jag vet att det är en svårbegriplig position i vårt förmyndarsamhälle att man kan tycka att en säkerhetsåtgärd är bra utan att vilja tvinga alla till den, men så omoderna, liberala böjelser har jag.

Att stanna och sträcka på benen var tredje timme är i mina ögon inte något nödvändigt ont, utan något besvärande gott.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Sicket struntprat, jag har vetat det hela tiden, det var du eller någon som märkte ord i god ordning.
Bättre du kommer ned någon källhänvisning till dina påståenden.
Lycka till med det. :)
Så du hävdar fortfarande att det du skrev stämmer:

Nissens Nissens skrev:
Och snabbladdare är inte så vanliga.
Den lila strimman högst upp i bilden visar andelen snabbladdare idag…

Trots att det i själva verket är mer än hälften av alla laddare på den sidan du själv hänvisade till som är snabbladdare?
Varför sprider du då felaktigheter trots att du hela tiden har vetat vad som är rätt?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har räknat på detta. Det man vinner mycket på är att företaget förhandlat fram väldigt bra rabatter på nybilspriset. En annan viktig parameter är att välja en bil som har så bra andrahandsvärde dom möjligt.

Överskjutande medel går tillbaka till föraren efter att skatt och sociala avgifter är betalda.
Rimliga argument, i alla fall det första. Att välja en bil med antaget bra andrahandsvärde kan man dock göra oavsett bruksform.

Med en väl förhandlande inköpsorganisation kan det möjligen finnas en viss uppsida. Det finns dock även en nedsida i att kalkylräntan på leasing ofta är mycket högre än vad någon med ordnad ekonomi för kan låna för privat.

Så bra att du har räknat, och trevligt för dig om den kalkylen faller ut positivt för ditt val. Huruvida andra ska lita på den osett lämnar jag till var och en att ha egna åsikter om.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Polestar är lite trång och törstig tycker jag.
Törstig? Är det resonemanget verkligen applicerbart när vi pratar några 10ören hit eller dit per mil när bilen kostar +600k?:thinking:
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Törstig? Är det resonemanget verkligen applicerbart när vi pratar några 10ören hit eller dit per mil när bilen kostar +600k?:thinking:
Det påverkar räckvidden negativt. Annars spelar det mindre roll.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Sicket struntprat, jag har vetat det hela tiden, det var du eller någon som märkte ord i god ordning.
Bättre du kommer ned någon källhänvisning till dina påståenden.
Lycka till med det. :)
Du postade samma bild förra veckan i en annan tråd, borde du inte ha lärt dig något då?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
På förekommen anledning:
Snabbladdare bredvid Max.
[bild]
Mölnvik, Gustavsberg. 360 kW-laddare. 4 st. Alla lediga. Och Max var öppet. Såg dock inte om det var kö till kassan där… :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Mölnvik, Gustavsberg. 360 kW-laddare. 4 st. Alla lediga. Och Max var öppet. Såg dock inte om det var kö till kassan där… :cool:
Ja hade Max i Skövde haft snabbladdare så hade det ju gjort nån nytta för oss som kör upp och har bråttom =) Nu har de inte det.
 
Snailman
N Nerre skrev:
Hur många mil om året kör du? Jag tankar nog kanske 12-14 gånger om året, de flesta gångerna på campingsemestern. Och i princip inga av de gångerna (kanske nån enstaka gång) så åker jag specifikt iväg för att tanka, jag tankar när jag ändå passerar en mack. Och det tar typ 5 minuter.
Inte så långt, gissar ca 700 mil på ett år ungefär. Får väl åka ungefär 6km till stan och närmaste bensinstation.
 
M Markarbetaren skrev:
Törstig? Är det resonemanget verkligen applicerbart när vi pratar några 10ören hit eller dit per mil när bilen kostar +600k?:thinking:
Det är väl inte kostnaden man avser som dryg när den är törstig utan den försämrade räckvidden.
Det var väl på gång en grupptalan i Norge mot Polestar då den surplade mer ström än vad de sagt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.