tensiden tensiden skrev:
Jo, den större potatisodlingen har vi minst fyra år på av sjukdoms- och bakteriehänsyn. Men att knäpparlarver har en livscykel på fyra år var nytt för mig. Trodde också som nämnts att de var värst år ett (vilket de säkert är, men så länge jag ser dom i jorden tänker jag inte sätta potatis just där).

Potatisen vi har på åkermark som sätts maskinellt osv trots att det bara är för husbehov är i huvudsak för lagring över större delen av året. Men "snabbpotatis" för att täcka midsommar och fram i juli kör jag separat. Eller försöker. Känner väl lite att det blir för dyrt med sättpotatis i sådana små mängder att jag lika gärna kan skita i det.
Men du kan väl ta egna sättor av den tidiga potatisen också? Eller köper du sättpotatis?
 
Jiji Jiji skrev:
Men du kan väl ta egna sättor av den tidiga potatisen också? Eller köper du sättpotatis?
Jo, men inte under hur många år som helst. Vi förnyar med ny sättpotatis vart femte sjätte år ungefär för att minska risken.

Men så länge jag ser larver där jag vill ha tidig potatis så blir det varken det ena eller andra.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]


GRÄSMATTEFRÅGA:

Har aldrig gjort något med gräsmattan (jaja klippt den har jag ju.. o rensat bort maskrosor/revsmörblomma).. och undrar lite hur man eg bör gödsla den för att få fart på den igen .. så att säga.

Tanken har alltid varit att när vi nu anser att vi är nöjda med "planeringen" (rabatter, kanter, träd osv) så köper vi ny på rulle o lägger ut helt enkelt..

Men nu är jag nyfiken på vad man gör för att pigga upp den..

Observera att på bilden är den väldigt torr.. och väldigt mycket torr mossa!

Hur bör man på bästa sätt börja.. om man vill iaf få till lite grönt (i form av gräs och inte hm revsmörblomma o mossa).

Tack på förhand :giggle:
Sprid ut ferrogent för att ta död på mossan, den blir svart redan efter några timmar. Sprid sedan ut NPK 21-4-7 konstgödsel innan regn (minst 10mm). Till hösten (mitten augusti) kan du värdera om du är nöjd med mattan eller om du vill gå vidare och vertikalskära, dressa och stödså.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Sprid ut ferrogent för att ta död på mossan, den blir svart redan efter några timmar. Sprid sedan ut NPK 21-4-7 konstgödsel innan regn (minst 10mm). Till hösten (mitten augusti) kan du värdera om du är nöjd med mattan eller om du vill gå vidare och vertikalskära, dressa och stödså.
När man mördat mossan.. ska man så mer gräsfrön då?
Innan gödsel o regn?
 
Nej, de har svårt att gro utan någon lucker jord så det ger inte så mycket. Nu är det heller inte säsong för att så gräs för det är svårt att hålla det fuktigt hela tiden.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, de har svårt att gro utan någon lucker jord så det ger inte så mycket. Nu är det heller inte säsong för att så gräs för det är svårt att hålla det fuktigt hela tiden.
..om man inte har så mycket gräs alls (nu) mest mossa o revsmörblomma och lite maskrosor.... är det bättre isf och vänta till hösten med allt?
 
4774
Snigla Snigla skrev:
..om man inte har så mycket gräs alls (nu) mest mossa o revsmörblomma och lite maskrosor.... är det bättre isf och vänta till hösten med allt?
Har lite liknande problem med en av våra gräsmattor men jag tycker mossan är både skönare att gå barfota i och att ligga och sola på ;):D. Men annars, om ni har en, kör mossrivare/vertikalskärare och sedan ös på med mossdödarmedel. Jag sår gräs 7 månader om året där jag tycker att det behövs och det gror och växer väldigt snabbt nu. Glöm bara inte bort att vattna.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Är ett av dagens problem, gräsmattan, med den torka vi haft i vårt hörn av landet senaste åren har jag helt slutat vattna gräset och ska idag utöka del av gräsmattan med ytterligare viltväxande. Kan senare bli några ytterligare några tåliga buskar för mera skugga.
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är ett av dagens problem, gräsmattan, med den torka vi haft i vårt hörn av landet senaste åren har jag helt slutat vattna gräset och ska idag utöka del av gräsmattan med ytterligare viltväxande. Kan senare bli några ytterligare några tåliga buskar för mera skugga.
Har aldrig vattnat nån gräsmatta (mer än om man sått nått nytt).. vattnar blommor/växter i första hand .. och jag vill inte använda annat än regnvatten ute (och så långt det går även i växthuset, men där kan vi fylla en tunna en gång per sommar om det är väldigt torrt..har automatbevattning där som drar väldigt mycket mindre vatten tack o lov.. en tunna räcker oftast ett par veckor om det är soligt/varmt).

Vi har iof aldrig bevattningsförbud (egen brunn) men vi får lida om brunnen sinar eller vattnat tar slut..

Brukar försöka beställa regn på nätterna och sol på dagarna under sommaren.. det går sisådär hehe

Men jag gillar gräsmatta och vill gärna ha en nånstans :) (som också innehåller gräs. inte bara mossa och grönt hehe).. resten av gräsmattan är inte lika viktig (håller fortfarande på o "bygger bort" den)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
I vårt hörn har det varit kommunalt bevattningsförbud i princip hela Kalmar län och framför allt Öland även med slang de senaste åren, så för de som accepterar det är det kanna som gäller.
Grävda brunnar har gått torra.
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I vårt hörn har det varit kommunalt bevattningsförbud i princip hela Kalmar län och framför allt Öland även med slang de senaste åren, så för de som accepterar det är det kanna som gäller.
Grävda brunnar har gått torra.
Jo skåne har haft mycket bevattningsförbud också.. och för oss känns det lite oroande emellanåt pga vi är de enda kvar i vårt område som har vatten i brunnen (de andra har fått ansluta kommunalt - men de har också bondgårdar med djur.. så det går åt massor).

Men vi samlar vatten i tunnor.. på en rejäl regnskur kan vi få ihop 3 tunnor regnvatten iaf (y) hinner vi ut o pumpar om (flyttar till nästa tunna) så kan vi fylla ytterligare några tunnor.. den lilla gardenapumpen var bra investering..!

Vi hade tur att tidigare ägare var lite rädd för vatten.. så de hade satt hängrännor på stall/loge/uthus också när vi flyttade in (y)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Blommande träd i trädgård framför hus, blå himmel, odlingskrukor på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äppelträdet är bara hälften så stort i år.. men perfekt! Har nyligen blommat klart.. (hoppas surret där räckte...)

Ett blommande äppelträd framför ett hus, soligt väder, trädgårdsmöbler, vårstämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Makens Ferdinandstol.. dvs där han kan sitta o lukta på blommorna.. och nysa haha..

Klätterväxt mot vit vägg, svart stuprör, träbalk, soligt, grön buske, trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kanske inte kan tro det, men jag klippte den där rosen för några veckor sedan :oops:

Klätterväxt på spaljé mot vitputsad vägg, solbelysta blad, grön buskig vegetation, fönster delvis synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna ros (precis bredvid) också.. jag vågar inte tänka på de rosorna på baksidan.. som jag INTE hann klippa!

Äppelblom, gröna blad, blå himmel, Svenska flaggan delvis synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag älskar äppelblomning... :love:

Lila blomställningar framför vit vägg med sprucken färg, gröna blad, starkt solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En av mina favoriter.. Allium Sensation (gillar alla bollar..) visste inte att de levde.. mycket har tagit sig i år!

Solbelyst trädgårdsbädd med gröna växter mot vit vägg. Skuggor av bladverk syns. Ljus dag utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagliljan till vänster och så en annan favorit (två eg.. men svårt att se vad som är vad).. iaf borde den större bladhögen vara Strävklint (om jag minns namnet rätt) och sedan sitter det en Veronika därnånstans.. hehe (ovanligt stora).

Mysigt i trädgården nu, även om det är mycket som ska göras och ogräset växer hej vilt..
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
hinner vi ut o pumpar om (flyttar till nästa tunna) så kan vi fylla ytterligare några tunnor.. den lilla gardenapumpen var bra investering..!
Kan ni inte koppla ihop tunnorna? Låter jobbigt/onödigt att behöva göra detta manuellt.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kan ni inte koppla ihop tunnorna?
Funkar bara om tunnorna står i samma nivå.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.