Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Tittar vi på DC istället ser det ut såhär:
[bild]
Men varken den eller din bild säger så mycket i sig.
Den säger väl möjligen att det är ont om snabbladdare.
 
Nissens
J jocke31 skrev:
Kartorna jag postade visar snabbladdare i Sverige med mer än 50 kW effekt.

Elbilen begränsar knappast dina matval, det finns snabbladdare vid tämligen många restauranger längs vägarna.
Kartorna är en sak, det ändrar inte det faktumet att andelen snabbladdare är mycket liten.

Om jag tex vill ha hamburgare så föredrar jag Max, jag kan inte minnas att jag sett en enda snabbladdare vid någon av de Max restauranger jag stannat vid. Om det ändå finns, så gissar jag att de ofta är upptagna eftersom många tänker samma sak..
 
Nissens Nissens skrev:
Den säger väl möjligen att det är ont om snabbladdare.
Vart i bilden kan du läsa ut hur många snabbladdare det finns? :thinking:
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Vart i bilden kan du läsa ut hur många snabbladdare det finns? :thinking:
Antal kan du räkna ut själv, men andelen är mycket liten. Med tanke på att det känns lite glest med vanliga laddare så lär det vara väldigt glest mellan snabbladdarna.

Här kommer siffror till dig:
https://infogram.com/infograf-elis-1h8n6mypqozz6xo
 
Nissens Nissens skrev:
Den säger väl möjligen att det är ont om snabbladdare.
Nej, den säger att det finns färre AC-snabbladdare än långsamladdare. Den säger inget alls om det faktiska antalet.

Vi kan dock komplettera med det.
I min bild är totalen 2502 laddare.
I din bild är det 21584.
Det finns alltså ungefär 0,1 snabbladdare på varje långsamladdare totalt sett.

Nissens Nissens skrev:
Antal kan du räkna ut själv, men andelen är mycket liten. Med tanke på att det känns lite glest med vanliga laddare så lär det vara väldigt glest mellan snabbladdarna.
Var får du det till glest med vanliga laddare? Det sitter ju på vart och vartannat garage/husvägg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Antal kan du räkna ut själv
Hur ska man kunna räkna ut det om det inte finns några siffror?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, den säger att det finns färre AC-snabbladdare än långsamladdare. Den säger inget alls om det faktiska antalet.

Vi kan dock komplettera med det.
I min bild är totalen 2502 laddare.
I din bild är det 21584.
Det finns alltså ungefär 0,1 snabbladdare på varje långsamladdare totalt sett.


Var får du det till glest med vanliga laddare? Det sitter ju på vart och vartannat garage/husvägg.
Japp, så det är alltså ont om dem… vilket var poängen.

Och det finns nästan 470 000 laddbara bilar i Sverige så begränsningarna blir ju uppenbara.

https://infogram.com/infograf-elis-1h8n6mypqozz6xo
 
Nissens Nissens skrev:
Japp, så det är alltså ont om dem… vilket var poängen.

Och det finns nästan 470 000 laddbara bilar i Sverige så begränsningarna blir ju uppenbara.

[länk]
Varför trollar du bara istället för att försöka tillföra något nyttigt i tråden?

Inga vanliga elbilar snabbladdar med AC, utan med DC. Du har fortfarande inte lyckats tala om hur många snabbladdare det finns. Det enda vi har sett i bilderna är att en majoritet av alla DC-snabbladdare är på 100 kW eller mer trots att du hävdar motsatsen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, det är illa nog att man tvingas till långa pauser, men att bilen dessutom skall begränsa mina matval är att gå för långt faktiskt.
Och snabbladdare är inte så vanliga.

Den lila strimman högst upp i bilden visar andelen snabbladdare idag…
Är det så här du tänker förstår jag hur du kommer fram till att du inte klarar dig med en elbil.

Det är ok att missförstå det grundläggande, men inte i kombination med den höga svansföringen du har.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det finns en hel del snabbladdare i Sverige, och jag skulle nog säga att många av dessa även har mat av alla möjliga slag. Och om man stannar och laddar bara några km utanför de större vägarna så kan man t o m få bra käk och inte bara vägkrogsmat.

[bild] [bild] [bild]
För de som undrar, blå är 50 kW, lila är minst 100 kW (oftast mer) och röda Teslas superchargers på 125-250 kW(som oftast kan användas även av andra fabrikat).
Gällande laddtider så laddar 800V-bilarna ofta 10-80% på runt 20 minuter. Så om man kör mycket och långt är det förstås en fördel med en sådan bil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Antal kan du räkna ut själv, men andelen är mycket liten. Med tanke på att det känns lite glest med vanliga laddare så lär det vara väldigt glest mellan snabbladdarna.
Nissens Nissens skrev:
Japp, så det är alltså ont om dem… vilket var poängen.

Och det finns nästan 470 000 laddbara bilar i Sverige så begränsningarna blir ju uppenbara.

[länk]
Ojdå, då är vi riktigt illa ute.
Om vi summerar Cirkle K, Preem, St1 (inkl. shell) och OKQ8 (som enligt uppgift här) står för 95-99% av alla fossilpumpar i Sverige summerar dessa till 744 + 502 + ~400 + 803 = 2500. Siffror tagna från respektive bolags hemsidor.
Säg sedan ett snitt på kanske 4 pumpar per station ger 10k pumpar, fördelat på 5 miljoner bilar.
Så säg 0,002 pumpar per fossilbil eller ca 0,005 snabbladdare per elbil.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Glest mellan snabbladdarna är förstås en definitionsfråga, men när jag tittar på Sverigekartan med minst 100 kW-laddare så är det inte den bilden jag upplever.
Skärmdump av ChargeFinder-app, visar kartläge, laddstationer för elbilar i Skandinavien, färgkodade markörer, användargränssnittselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tankar min fosilbil enbart för att jag måste. Har svårt att tro att jag skulle betrakta elbilsladdning annorlunda.
Finessen med elbilen är att du mestadels tankar hemma och startar körningen med fulladdat batteri.
Men har du inte den möjligheten, ja då skall du inte köpa en elbil. Skulle jag heller inte gjort.
Men du låter precis som min kusin, som MÅSTE kunna köra 70 mil på en dag och inte skall behöva krångla med att ladda. Själv trodde jag det skulle vara betydligt mer krångligt än det visade sig vara. Gruvade mig väldigt för första långturerna där jag MÅSTE ladda. Nu mer så kör jag och kör jag så långt att jag inte tar mig till målet, med destinationsladdning eller hem, så laddar jag när ”jag kan” eller är hungrig.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Håller absolut helt med här! Finns inget värre för trafiksäkerheten än när man blir försenad av yttre orsaker, såsom en halvtimme i kö, värmt väder så elbilens AC tömmer batteriet, kallt väder så värmen tömmer batteriet osv osv. Det syns varje morgon på väg till jobbet när folk är några minuter försenade, kör som idioter.

Tycker man ska vara ärlig och säga som det är att en elbil duger bra, eller är till och med väldigt bra, till resor kortare än räckvidden inkl alla omständigheter och där man vid ankomst eller hemkomst kan ladda i lugn och ro. Pendlar man ett antal mil om dagen kan den vara fantastisk, köra småsträckor osv. Men att försöka lappa ihop argument som gör alla nackdelar till fördelar är ju bara patetiskt! Eller är det så att dessa paus-är-livsviktigt-ivrare förr enbart tankade bilen med 10-15 liter för att man ju tvunget skulle få en tankpaus var 30e mil?

Diskuterade saken igår med en vän som fått sin elbil nu. Han kör många mil i tjänsten och hade sett fram emot sin XC40 men han var hyfsat missnöjd. Bilen i sig var finfin men just det praktiska fungerade inte. Längre resor i tjänsten utfördes numera i några äldre V70 som företaget hade som "bilpool", det gick inte att få ihop dagarna med alla laddstopp och extra körning för att hitta snabbladdare.

Det blir mest en massa anekdotisk bevisföring dock, det funkar för vissa, inte för andra. Men man kan väl ändå vara ärlig med styrkor och svagheter.
Att det inte funkar för din vän beror väl framförallt på valet av bil. XC40 recharge är väl ingen lysande elbil, en konverterad ICE som är som en frysbox i formen och har kort räckvidd. Laddar även sakta.
Problemet är att många inte tänker efter vad behovet är och hur bilen funkar, innan man slår till. Volvo har ingen bra elbil, men uppdaterade XC40 skall väl bli lite bättre.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men du låter precis som min kusin, som MÅSTE kunna köra 70 mil på en dag och inte skall behöva krångla med att ladda.
Var har jag skrivit något som ens är i närheten av detta? Det känns som du inte läser vad jag faktiskt skriver utan vad du tror att jag menar.

Det jag försöker vara tydlig med är att jag anser att påtvingade stopp på grund av tekniska begränsningar är oönskade, vare sig det är påtvingade stopp för att tanka en fosilbil eller för att ladda en elbil. Jag tycker även de som hävdar motsatsen, och på grund av detta framställer påtvingade laddstopp med en elbil som något positivt, framstår som antingen oärliga i sin argumentation eller smått fanatiska i sin vilja att framhäva elbilens fördelar.
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.