Från sioox hemsida: Två dunkar med träskyddsmedel från Sioo:x märkta "Premium Träskydd Panel" på en hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två panelprover från sioox, en med naturlig svenskt trä-panel och en med vitmålning. Text beskriver patenterad teknologi.
 
Precis...skicka ut till butiker med Reducerar mögel eller Minska uppkomst...men på webbsidan Motverkar mögel...lite motsägelsefullt!!
 
  • Gilla
BeAxGa
  • Laddar…
Happy75smile Happy75smile skrev:
Jag har inte använt sioox men jag känner någon som har använt det och från det vad jag ser så är det exakt det som BeAXGa skrev om fast för dem tog det 4-5år innan det hände.

Allt handlar om vad det är för färg man vill ha på trallen eller om man vill ha så mycket underhållsfritt som möjligt. Vill man ha så nära underhållsfritt så bör man kanske titta på komposit trall. Vill man göra lite själv för spara pengar så är det väl tyvärr till och kavla upp armarna och köra tralltvätt och slipa trall lite då och då varje år så slipper man alltför mycket jobb varje år.

Så här ser vår trall ut utan att ha gjort för mycket sedan det lades för ca 8år sedan.
Har tvättat och oljat in den kanske vart 3år eller mer.
[bild]

Nu tog jag tag i detta och tvättade med cuprinol tralltvätt och det blev mycket bättre

[bild]

Sedan slipade jag med olika papp och oljade in det .
Slutresultat:
[bild]
Vilken olja använde du?
 
N New_options skrev:
Vilken olja använde du?
Cuprionol
 
BeAxGa BeAxGa skrev:
Hej igen, Då vi behandlade våra terrasser på 135 kvm. tillsammans, gjorde vi allt enligt Sioos föreskrifter, först noggrann rengöring, sedan Sioo träskydd i två strykningar, med minst två timmars mellanrum, utan regn, men ej i hett solljus.
Sedan , efter minst 4 timmars torkning, men innan det kommer regn, Sioo Väderskydd.
Detta sommar 2016, det underlättar betydligt att man kan kolla väderprognosen via sin app. Sommar 2017 ett nytt lager med Sioo Väderskydd, precis som Sioo rekommenderar. Hittills allting väl, perfekt.

Våren 2018 blev vi djupt besvikna över våra terrassers utseende, det liknar på inget sätt det som Sioo lovar på sina hemsidor, eller i sina reklamer.

Detta tillägg i diskussionen om Sioo, för att precisera att hela behandlingen har gjorts enligt Sioos föreskrifter till punkt och pricka, vilket i sig innebär ett ganska stort arbete, för ett dåligt, otillfredsställande resultat, som även är dyrt!

BeAxGa
Hej. Jag håller helt med. Gjorde exakt likadant som ni, till och med samma år 2016. Första 2 åren var det helt ok och fint grått. I år är det en katastrof och det började det bli redan förra året. Fullt med mögel, påväxt, det ser förskräckligt ut.Man kan också se att medlet lägger sig som flagor på trallen. Altanen ligger i söderläge och det finns inga träd nära. Vill med detta varna för sioo, dyrt och dåligt.
 
We bought 35 liters of SIOOX wood protection (steps 1 and 2) for our new 60 m2 terrace made of pressure-impregnated pine wood. The total price of the product was 788 EUR, and it took us a full day to treat the wood. During the treatment of our pinewood terrace, all SIOOX’s instructions were carefully followed. However, now after only nine months, the silver-grey layer peel off. See attached photos. Our conclusion: The SIOOX product is over-advertised, and it is expensive, but it does not work. Our advice to a friend: Do not waste your time and money; use wood oil or soap for your wood instead.
 
  • Peeling silver-grey layer on a pressure-impregnated pine wood terrace after treatment with SIOOX wood protection.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träterrass där en silvergrå ytbehandling flagar och skalar av, vilket visar det underliggande träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terrass av tryckimpregnerat trä där en silvergrå behandling flagar bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lenavox
  • Laddar…
This looks terrible! Did you contact the company?
 
Jeg prøver at svare på dansk: Ja, vi har været i korrespondance med SIOOX angående afskalning af træbehandlingen på vores nye terrasse efter blot 9 måneder. SIOOX mener at afskalningen skyldes en konstruktionsfejl af terrassen, idet SIOOX ikke synes, at der er tilstrækkelig luftgennemstrømning under terrassebrædderne. Vi har derfor kontaktet tømreren, som byggede terrassen. Han siger, at der er langt mere luftgennemstrømning under vores terrasse end normalt. Hans argument er:
  • Afstand mellem undersiden af terrassebræt of jordoverfladen er stor: Større end 175mm
  • Mellemrummet mellem terrassebrædderne er meget stort: 21mm, hvilket er væsentligt større, en de normale ca 8-10mm
  • I hver ende af terrassen er der åbninger, hvorigennem luften kan strømme frit. Disse åbninger ville normalt være beklædt og dermed lukket.
Vi tror således ikke på SIOOX’ forklaring. Træets fugtighed er her kl. 11 målt til under 7%, på trods af at træet var vådt i morges. Vi mener således, at træet tørrer fint. Vi tror, at der er en fejl ved dette produkt. Det lever i hvert fald ikke op til de forventninger som SIOOX havde stillet i udsigt gennem deres markedsføring.

Vi afsliber nu terrassen for at fjerne den afskallede SIOOX behandling, og derefter behandler vi med enten olie eller sæbe. Vi kommer selv til at betale omkostningerne til afslibning og genbehandling.

Så mit danske tips er: Anvend inte SIOOX. Det er dyrt og dårligt. Svenska produkter brukar ellers at være bra (Volvo, Ikea, Kalles Kaviar, Hallberg Rassy mm.).
 
  • Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
Hej, Lassegelotte!

Undrar just om ni rengjorde hela trallgolvet före applicering av träskydd. Vi har rätt mycket kvar att tvätta på vårt däck, så jag hade varit tacksam för ett gott råd...
 
  • Trallgolv som delvis är behandlat med mörkt träskydd med staplade bräder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otvättat trätrallgolv på däck med högtryckstvätt och trädgårdsmöbler i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bygga2018 skrev:
Nån som instämmer med föregående skribent?

Vad är bäst, olja in eller tvätta med såpa?
Använd inte Sioox! Det funkar inte, svartmögel direkt! VD luras och är hal och återkommer inte på reklamationer! Varning varning! Vi har behandlat hela huset med deras skitprodukter och efter 1 år ser det ut som ett spökhus!!!
 
G Gittan69 skrev:
Använd inte Sioox! Det funkar inte, svartmögel direkt! VD luras och är hal och återkommer inte på reklamationer! Varning varning! Vi har behandlat hela huset med deras skitprodukter och efter 1 år ser det ut som ett spökhus!!!
Helt enig, produkten är både dyr och framförallt dålig. Har haft en 5- årig kamp med Sioox, som har ödelagt varje sommar i 5 år- stress, mycket jobb, hot, för att få firman att komma och ta bort algerna och på- växterna, mögel, -håll er långt borta från denna produkt!!!
Välj hellre kända varumärken, eller traditionella målfärger/ behandlingar, som använts i några hundra år.
Jag tog kontakt med konsument ombudsmannen flera gånger under dessa år, och fick mycket stöd och hjälp hur gå vidare- men hade förstås hellre njutit av somrarna-Lycka till!
 
  • Gilla
lenavox
  • Laddar…
G Gittan69 skrev:
Använd inte Sioox! Det funkar inte, svartmögel direkt! VD luras och är hal och återkommer inte på reklamationer! Varning varning! Vi har behandlat hela huset med deras skitprodukter och efter 1 år ser det ut som ett spökhus!!!
Jag har behandlat hela vårt nybyggda trädäck med Sioox helt enligt instruktion. Först förtvätt och sedan två behandlingar + ytbehandling. Resultatet blev faktiskt riktigt bra! Visserligen tog det väldigt lång tid, då vi har staket med ribbor (se bilder ovanför)!. Jag har dock inte ytbehandlat i år, vilket tillverkaren rekommenderar. Ska försöka hinna detta. Min erfarenhet av Sioox är alltså bra.
Jag hade dock inte valt att behandla andra ytor än trall, exempelvis husfasad i trä. Där finns det andra behandlingar såsom järnvitriol att satsa på.
 
feffethegreat feffethegreat skrev:
Jag har behandlat hela vårt nybyggda trädäck med Sioox helt enligt instruktion. Först förtvätt och sedan två behandlingar + ytbehandling. Resultatet blev faktiskt riktigt bra! Visserligen tog det väldigt lång tid, då vi har staket med ribbor (se bilder ovanför)!. Jag har dock inte ytbehandlat i år, vilket tillverkaren rekommenderar. Ska försöka hinna detta. Min erfarenhet av Sioox är alltså bra.
Jag hade dock inte valt att behandla andra ytor än trall, exempelvis husfasad i trä. Där finns det andra behandlingar såsom järnvitriol att satsa på.
Hur ser det ut i år? Verkar som år två eller tre är när det mesta skyddet släpper.
 
martinhq martinhq skrev:
Hur ser det ut i år? Verkar som år två eller tre är när det mesta skyddet släpper.
Det ser rätt ok ut. Svartmögelprickar på vårt omständiga staket (vridna 45x45 reglar på höjden - Wernamo design stolpar) men bara på vissa ställen. Vi har också fått lite, lite grönalger under vårt matbord och i en innerhörna. Enligt https://sioox.com/app/uploads/2021/09/Sioox_skotsel_underhall.pdf så ska man rengöra nedsmutsade ytor med underhållstvätt och har man fått grönalger eller svartmögel. Detta har vi inte hunnit testa ännu, men jag räknar med att det fungerar. Som helhet ser behandlingen ut att funka. Om du vill kan jag bifoga lite bilder.
Vi har i höstas byggt ett utekök i tryckt virke förutom undertaket. Detta ska vi nu testa att behandla med en ny produkt - Japes Redo Ytskydd. Behandlingen ska göras endast en gång! Även detta är en kisel-behandling. Lite smidigare (kan man säga) och håller i ca fem år om den beträds (altan).
 
feffethegreat feffethegreat skrev:
Det ser rätt ok ut. Svartmögelprickar på vårt omständiga staket (vridna 45x45 reglar på höjden - Wernamo design stolpar) men bara på vissa ställen. Vi har också fått lite, lite grönalger under vårt matbord och i en innerhörna. Enligt [länk] så ska man rengöra nedsmutsade ytor med underhållstvätt och har man fått grönalger eller svartmögel. Detta har vi inte hunnit testa ännu, men jag räknar med att det fungerar. Som helhet ser behandlingen ut att funka. Om du vill kan jag bifoga lite bilder.
Vi har i höstas byggt ett utekök i tryckt virke förutom undertaket. Detta ska vi nu testa att behandla med en ny produkt - Japes Redo Ytskydd. Behandlingen ska göras endast en gång! Även detta är en kisel-behandling. Lite smidigare (kan man säga) och håller i ca fem år om den beträds (altan).
Lite bilder vore jättekul att se om du har tid och ork att lägga upp det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.