13th Marine 13th Marine skrev:
Personligen tror jag att vi snart kommer se delvis självkörande lastbilar. En första variant kör själv på motorvägen med föraren i bilen, för att sedan omlokalisera föraren till fjärrstyrning.
Aldrig generellt som jag kommer få uppleva, endast på speciellt anpassade vägar. Och vi har ett stort vägnät utanför de E-märkta.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror jag också, men idag saknas det utifrån vårt behov. Det är nog därför vi är några, kanske 40% som idag inte tycker att elbil är tillräckligt bra, är inte det bra utifrån trådens fråga att vi också skriver eller bör det bara vara förbehållet de som redan valt elbil?;)
Har exkluderat de som inte har ekonomi att göra bytet utifrån tillgång till elbilar men annars skulle elbil vara perfekt.
Jag har inte köpt elbil ännu men det är nog inte långt borta. Det är bra med olika åsikter och fakta så man lär sig och förstår mer och bättre.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nej, men visar bara på mitt eget beteende när jag körde i arbetet. En sträcka på 45-50 mil var standard utan stopp
Jag säger inte att du är extremt ovanlig, inte heller att jag själv inte gjort samma sak. Jag säger bara att det inte är en jättestor uppoffring för de flesta av oss och att det analogt med reglerna för tung trafik säkerhetsmässigt nog är ganska bra att man pausar en del vid riktigt långa resor.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
För en gångs skull lyckades jag pricka rätt i livet, jag har missat bitcoin-rejset, bostadspris-racet, jag har missat hur många aktier som helst som jag borde slagit till på, jag körde inte etanolbil den (korta?) tid det var lönsamt osv.
Men elbilen råkade jag köpa just innan det blev galna priser, och kör just nu runt nästan helt skattefritt ..
(Nåja, energiskatten på elen blir väl ca 1 kr/ mil för min bil och körning)
Hur har det gått med kärleken då?:D
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har inte köpt elbil ännu men det är nog inte långt borta. Det är bra med olika åsikter och fakta så man lär sig och förstår mer och bättre.
Jag håller med! Siktar på nästa år, eventuellt. Jag har bara så förbaskat svårt att bestämma mig för vilken modell man ska köpa. Prismässigt så ligger en elbil typ 200k mer än vad jag normalt brukar handla bil för, så man är lite mer petig med valet, vill absolut inte köpa grisen i säcken. Så det är ett riktigt svårt beslut.

Privatleasa hade säkert varit grejen, men jag gillar att äga mina saker. Och ska man köpa en vara för +400k av sparade pengar så måste det kännas precis rätt.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Jag siktar på en bättre beg. (2-3 år) typ Kia E-niro eller liknande, 8 års garanti är stabilt och den är lagom stor och kan ha dragkrok om man behöver hämta ett lass jord eller köra till tippen :=)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag säger inte att du är extremt ovanlig, inte heller att jag själv inte gjort samma sak. Jag säger bara att det inte är en jättestor uppoffring för de flesta av oss och att det analogt med reglerna för tung trafik säkerhetsmässigt nog är ganska bra att man pausar en del vid riktigt långa resor.
Och jag vill påstå att man kommer fram mer utvilad efter en ”påtvingad” paus.
Det är i alla fall min erfarenhet efter 1,5 år med elbil. Stressar mindre och kör saktare utan att procenta hela tiden. Tar några minuter längre, kanske upp mot en halvtimme mot när jag ”tokörde” till jobbet på min veckopendling. Men tid finns det gott om, samt att skadeföljden vid en eventuell olycka minskar rejält.
Förövrigt är det betydligt färre som kör onödigt mycket för fort i dag. I alla fall enligt mina erfarenheter.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag siktar på en bättre beg. (2-3 år) typ Kia E-niro eller liknande, 8 års garanti är stabilt och den är lagom stor och kan ha dragkrok om man behöver hämta ett lass jord eller köra till tippen :=)
Vet du om att det finns två varianter där? Den tidigare varianten kallades E-niro och hade en maximal dragvikt på 300 kg. Den nyare heter Niro EV och har en dragvikt på 750 kg. Det blir inga stora lass jord efter E-niro.
 
A Avemo skrev:
Vet du om att det finns två varianter där? Den tidigare varianten kallades E-niro och hade en maximal dragvikt på 300 kg. Den nyare heter Niro EV och har en dragvikt på 750 kg. Det blir inga stora lass jord efter E-niro.
Tur, jag har inte så stora behov längre :0)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Mer vila kan ju "tvinga" fram ett högre körtempo för att hinna med samma sak som man hinner med mindre vila.
Det högre körtempot gör snarare att du måste ”vila” oftare, förbrukningen på elbilen ökar rejält med ökad hastighet. Däremot kan du kanske behöva planera lite annorlunda och lägga på en halvtimme i din planering av ditt fullspäckade schema. Man kör på ett annat vis, laddar när man kan eller har lust, inte när man måste.
 
GoC GoC skrev:
Det högre körtempot gör snarare att du måste ”vila” oftare, förbrukningen på elbilen ökar rejält med ökad hastighet. Däremot kan du kanske behöva planera lite annorlunda och lägga på en halvtimme i din planering av ditt fullspäckade schema. Man kör på ett annat vis, laddar när man kan eller har lust, inte när man måste.
Precis, när jag och frugan körde kustvägen från Malmö till Göteborg med hennes Fiat förra sommaren så sparade vi in både tid och ett laddstopp på att köra långsammare. Nu har hon bara 50kW laddning iofs...
 
A AndersS skrev:
Aldrig generellt som jag kommer få uppleva, endast på speciellt anpassade vägar. Och vi har ett stort vägnät utanför de E-märkta.
Jag skulle gissa om inte fem år så troligtvis 10, defintivt om 20år.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle gissa om inte fem år så troligtvis 10, defintivt om 20år.
Och alla vägar;) Aldrig, kanske några E-vägar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och alla vägar;) Aldrig, kanske några E-vägar.
Självkörande på alla vägar? Det skrev jag inte.
Men att köra själv på motorvägar och större landsvägar tror jag inte är långt bort. Resten löser man fjärrstyrt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Aldrig generellt som jag kommer få uppleva, endast på speciellt anpassade vägar. Och vi har ett stort vägnät utanför de E-märkta.
Finns redan på vanliga motorvägar. De styrs från ett kontrollrum i mer komplicerade miljöer på motorvägen (Göteborg) och när man lämnar motorvägen.

I Hamburg finns hyrbilar som fungerar ungefär som Taxi. De körs ut till dig av en chaufför i ett kontrollrum, sedan kör du den dit du skall, sedan tar kontrollrummet över igen.

I bägge fallen är det testverksamhet där inga människor får vara i bilarna som körs av datorer eller fjärrstyrs av människor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.