På framsidan av huset så är det rabatt hela vägen intill husväggen. Jag vill lägga grus längst in och rama in med någon form av kantsten. När jag googlar så får jag bara upp massa dräneringsarbeten som är ett hästjobb. Jag tänkte bara gräva ur närmast väggen och lägga fiberduk och grus så att fukten inte hamnar så nära huset. Men det finns inga beskrivningar för detta? Vad ska man tänka på? Jag har ingen källare.
 
Det behöver ju inte vara mer avancerat än det du själv just beskrev; "Jag tänkte bara gräva ur närmast väggen och lägga fiberduk och grus så att fukten inte hamnar så nära huset."

Vill man att gruset inte skall blanda sig med jorden vid skarven, som det gärna gör med tiden, så kan man ju alltid avgränsa med en remsa cortenstål eller motsv.
 
T T.Gustafsson skrev:
Det behöver ju inte vara mer avancerat än det du själv just beskrev; "Jag tänkte bara gräva ur närmast väggen och lägga fiberduk och grus så att fukten inte hamnar så nära huset."

Vill man att gruset inte skall blanda sig med jorden vid skarven, som det gärna gör med tiden, så kan man ju alltid avgränsa med en remsa cortenstål eller motsv.
Men hur djupt ska man behöva gräva?
 
Vad är det du vill uppnå? Om du vill minimera fuktmängden mot grunden, vilket kanske inte alls behövs, så får du nog vackert gräva bort all matjord.
Är det mer för syns skull så gräver du bort några centimeter bara, säg ca 5.
 
T T.Gustafsson skrev:
Vad är det du vill uppnå? Om du vill minimera fuktmängden mot grunden, vilket kanske inte alls behövs, så får du nog vackert gräva bort all matjord.
Är det mer för syns skull så gräver du bort några centimeter bara, säg ca 5.
Behövs inte det? Varför gör alla det då?:p
 
Dom har kanske källarvägg, eller bara en golvnivå som ligger nedanför rabattnivån?
 
Jag grävde bort all växtlighet runt huset för några somrar sedan.

Jag tig bort all matjord och lade sedan duk och sedan väggrus som paddades med fall ut från huset. Sedan lade jag singel som dekoration.

Lade en rad med plattor mellan gräs och singel så att gräsklipparen kan ha hjulet på stenraden så jag slipper trimma.

Nu har det mesta av detta ersätts av trädäck och större plattsättningar. Har en sida av huset kvar.

Lärdom blev att det är ett jäkla rensande av ogräs. Mitt tips är att lägg plattor istället för grus.

Men oavsett är det viktigt att padda ett fall bort från grunden så du inte får framtida fuktproblem
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag grävde bort all växtlighet runt huset för några somrar sedan.

Jag tig bort all matjord och lade sedan duk och sedan väggrus som paddades med fall ut från huset. Sedan lade jag singel som dekoration.

Lade en rad med plattor mellan gräs och singel så att gräsklipparen kan ha hjulet på stenraden så jag slipper trimma.

Nu har det mesta av detta ersätts av trädäck och större plattsättningar. Har en sida av huset kvar.

Lärdom blev att det är ett jäkla rensande av ogräs. Mitt tips är att lägg plattor istället för grus.

Men oavsett är det viktigt att padda ett fall bort från grunden så du inte får framtida fuktproblem
Det är den där jädra paddan som ställer till det. Jag har ingen och det blir dyrt och jobbigt att få hem en sån. Sen får den inte plats eftersom rännan är för smal.

Ingen annanstans runt huset har det körts med någon padda. Det är bara grov sten där.
 
T T.Gustafsson skrev:
Dom har kanske källarvägg, eller bara en golvnivå som ligger nedanför rabattnivån?
Men du menar att jag inte behöver göra detta så noga då?
 
T T.Gustafsson skrev:
Dom har kanske källarvägg, eller bara en golvnivå som ligger nedanför rabattnivån?
Måste man köra med padda å lutning å grejer?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Måste man köra med padda å lutning å grejer?
Det är viktigt att marken lutar bort från huset, så att vatten inte rinner mot huset. Om du vill platta till på annat sätt än med padda, krävs det förmodligen en hel del fotarbete. Bjud hem några tungviktare så går det lättare.
 
Naturliv Naturliv skrev:
Det är viktigt att marken lutar bort från huset, så att vatten inte rinner mot huset. Om du vill platta till på annat sätt än med padda, krävs det förmodligen en hel del fotarbete. Bjud hem några tungviktare så går det lättare.
Jag vet inte om det är lutning på de andra ställena runt huset. Det finns ingen bra guide på hur man gör.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag vet inte om det är lutning på de andra ställena runt huset. Det finns ingen bra guide på hur man gör.
Boverket skriver om det här med avvattning runt hus. De har uppgifter om hur mycket marken ska luta.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men du menar att jag inte behöver göra detta så noga då?
Har du några som helst fuktproblem i golv eller skarven vägg/golv?
 
  • Gilla
Rangel
  • Laddar…
T T.Gustafsson skrev:
Har du några som helst fuktproblem i golv eller skarven vägg/golv?
Nej inte vad jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.