Jag har precist flyttat köket så den står på vardagsrummet. Det tidigare köket har blivit ett rum. Då avlopp ligger i gamla köket har jag fått dra avloppsledning 40 mm rör längs vägg med svag lutning. Jag har i diskhoet problem med att vattnet rinner undan väldigt långsamt och det hörs ett kluckande ljud. Som jag förstått ska det rinna undan ganska bra med 40mm rör. Undrar vad det är för fel. Bygget är gjort av en hantverkare, så det är inget jag gjort själv. När jag tittar på det ser det rätt monterat ut. Dock är det en 90 grader böj där den gråa ledningen går över till den vita 40mm ledningen (en liten bit under, syns ej på bild). Undrar om det kan vara det som spökar och att man kanske skulle ha lutning så det lutar in snett? Jag har hört att kluckande ljud kan bero på dålig avluftning. Någon som kan ha ett bra svar?
 
  • Undersida av handfat med röranslutningar, avstängningsventiler och vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad handlar det om för längder då? Ett 40mm rör flödar såklart okej på det viset men blir det för långt så får man ju avigsidor av det också.
 
Claes Sörmland
Du har för lite lutning på ditt liggande 40 mm-rör så att det blir helt vattenfyllt när du använder avloppet. Detta leder till att du får som ett andra vattenlås på röret och har i praktiken två vattenlås efter varandra på din nya avloppsledning. Det leder till att luften i röret mellan de två vattenlåsen inte har någonstans att gå. Röret kan inte ta emot vatten i hög hastighet och det kluckar.

Av det här skälet är 75 mm-rör minimum för köksinstallationer.
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
Det är nog 5m 40mm ledning från hoet till avlopp.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad gäller vägen framåt. Reklamera och låt hantverkaren utföra en fackmässig installation. Du har rätt att få en sådan enligt konsumenttjänstlagen.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad handlar det om för längder då? Ett 40mm rör flödar såklart okej på det viset men blir det för långt så får man ju avigsidor av det också.
S Stefan1972 skrev:
Vad handlar det om för längder då? Ett 40mm rör flödar såklart okej på det viset men blir det för långt så får man ju avigsidor av det också.
Det är nog 5m från hoet till avloppmynnning.
 
Från kök skulle jag använt 75 mm. 40 mm från kök låter som rejäla problem när matrester o flott ligger o gottar sig ett tag.
Om möjligt gör om, gör rätt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har för lite lutning på ditt liggande 40 mm-rör så att det blir helt vattenfyllt när du använder avloppet. Detta leder till att du får som ett andra vattenlås på röret och har i praktiken två vattenlås efter varandra på din nya avloppsledning. Det leder till att luften i röret mellan de två vattenlåsen inte har någonstans att gå. Röret kan inte ta emot vatten i hög hastighet och det kluckar.

Av det här skälet är 75 mm-rör minimum för köksinstallationer.
Jag påpekade faktiskt till hantverkaren att det var dålig lutning., han sa att det var rätt utfört. men redan då var jag faktiskt skeptisk><
 
Tak för svar, tror ni 75mm rör kommer att lösa det trots svag lutning?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har för lite lutning på ditt liggande 40 mm-rör så att det blir helt vattenfyllt när du använder avloppet. Detta leder till att du får som ett andra vattenlås på röret och har i praktiken två vattenlås efter varandra på din nya avloppsledning. Det leder till att luften i röret mellan de två vattenlåsen inte har någonstans att gå. Röret kan inte ta emot vatten i hög hastighet och det kluckar.

Av det här skälet är 75 mm-rör minimum för köksinstallationer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har för lite lutning på ditt liggande 40 mm-rör så att det blir helt vattenfyllt när du använder avloppet. Detta leder till att du får som ett andra vattenlås på röret och har i praktiken två vattenlås efter varandra på din nya avloppsledning. Det leder till att luften i röret mellan de två vattenlåsen inte har någonstans att gå. Röret kan inte ta emot vatten i hög hastighet och det kluckar.

Av det här skälet är 75 mm-rör minimum för köksinstallationer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har för lite lutning på ditt liggande 40 mm-rör så att det blir helt vattenfyllt när du använder avloppet. Detta leder till att du får som ett andra vattenlås på röret och har i praktiken två vattenlås efter varandra på din nya avloppsledning. Det leder till att luften i röret mellan de två vattenlåsen inte har någonstans att gå. Röret kan inte ta emot vatten i hög hastighet och det kluckar.

Av det här skälet är 75 mm-rör minimum för köksinstallationer.
kan problemet möjligen lösas av att byta till 75mm rör trots att lutningen är svag?
 
Hantverkaren är väl som oftast idag, en inkompetent skojare som går enklaste billigaste vägen för att få jobbet och göra så mycket vinst som möjligt.
Gissar att det är ont om plats någonstans och det hade blivit jobbigt o dyrt för dem att göra rätt o dra 75mm när de väl upptäckte detta. Har mycket svårt att tro att en seriös firma drar 40mm från kök?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag är ganska sur nu, pratade precis med min fru. Och nu var det så att hantverkaren frågade vilket rör vi ville använda 40mm, min fru valde 40mm för att det skulle se snyggare ut. Hantverkaren hade tydligen låtit frun bestämma för att slippa kritik om saker inte blir rätt, trycker att det inte är fackmannamässigt gjort. Riktigt stolpskott att låta kvinnor bestämma i renoveringar >< Arg på mig själv att jag inte engagerade mig mer. Nu ärt det gör om gör rätt.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K Kaa78 skrev:
Jag är ganska sur nu, pratade precis med min fru. Och nu var det så att hantverkaren frågade vilket rör vi ville använda 40mm, min fru valde 40mm för att det skulle se snyggare ut. Hantverkaren hade tydligen låtit frun bestämma för att slippa kritik om saker inte blir rätt, trycker att det inte är fackmannamässigt gjort. Riktigt stolpskott att låta kvinnor bestämma i renoveringar >< Arg på mig själv att jag inte engagerade mig mer. Nu ärt det gör om gör rätt.
Är det viktigt för din fru hur avloppet under diskhon ser ut?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
K Kaa78 skrev:
Riktigt stolpskott att låta kvinnor bestämma i renoveringar ><
Jag tror att du är lite snett ute i ditt resonemang här. Kompetensen att ta välgrundade beslut i en renovering har absolut inget med kön att göra.

Skyll på din fru om du har lust, men lyft blicken och se att det finns kompententa kvinnor och män likväl som det finns inkompetenta kvinnor och män. Tror man att det ena könet är bättre/sämre än det andra riskerar man att gå på många minor här i livet.
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 358496 och 7 till
  • Laddar…
Fast man blir ju nyfiken. Hur är röret draget egentligen? Nu låter det ju nästan som det går synligt en del ?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.