@
13th Marine 13th Marine skrev:
Min erfarenhet är att det ofta funkar rätt bra om man möts en och en, men vid lite "kö" så kan man som bil bakom en annan få helljuset från en bil som ligger bakom en annan i mötande fält.
Det den automagiska avbländningen också missar är blöt vägbana där ljuset kan reflektera.

Jag stängde faktiskt av funktionen på Passaten eftersom så många gnällde på mig när jag hade den igång, det var nämligen inte alltid den lyckas maskera bort någon (och rätt många gnäller för att de tycker bilen lyser mer), och så är det dessutom så idiotiskt upplagt så att man växlar Halv - Hel med automatik - Hel - Halv i bilen, så man kan inte stänga ner utan att skicka helljuset rakt i nyllet på någon.
Fungerar riktigt bra på vår bil...den släcker också bara just den sektion där mötande/framförvarande bil befinner sig. I övrigt lyser helljuset upp övriga områden (y)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Fungerar riktigt bra på vår bil...den släcker också bara just den sektion där mötande/framförvarande bil befinner sig. I övrigt lyser helljuset upp övriga områden (y)
De skulle justerat nått på vår vid servicen, så den kanske funkar bättre nu.

Glömde skriva innan att jag gillar tekniken och tror den kan bli bra på sikt.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Såg nånstans att det tar 20 år för en elbil att bli klimatneutral. Det går ju inte ihop om de redan börjar byta batterier efter 10-11 år?!
Du kanske borde fundera lite på dina referenser. Det var nyligen i tråden länkar till livscykelanalyser angående utsläpp från elbilar jämfört med bränsledrivna bilar. En youtubevideo och en "såg någonstans" är lite klent att bygga sina slutsatser på. Om videon du såg och det du sett någonstans stämmer är det givetvis ett dåligt betyg åt elbilar. Men det finns ju också möjligheten att det inte var representativt för alla elbilar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du kanske borde fundera lite på dina referenser. Det var nyligen i tråden länkar till livscykelanalyser angående utsläpp från elbilar jämfört med bränsledrivna bilar. En youtubevideo och en "såg någonstans" är lite klent att bygga sina slutsatser på. Om videon du såg och det du sett någonstans stämmer är det givetvis ett dåligt betyg åt elbilar. Men det finns ju också möjligheten att det inte var representativt för alla elbilar.
Den typen av analyser är ofta gjorde för andra energimixar än vår.
 
R Robert-san01 skrev:
Ljusautomatik och avbländning har jag inte haft några problem med sedan första BMWn jag köpte med Adaptiva LED. Funkar toppen och efter de fixade kameran på EQS så funkar Digital Light.

Adaptiva/Matrix osv är enligt mig mycket bättre än manuell hantering då dessa bländar av delar av körbanan och lyser upp i vägrenen osv. Kommer jag ikapp en bil bländar den bara av för bilen jag kör ikapp. Resten av vägen är fullt upplyst.
Jag har hört om det där på bl a EQS, men har inte testat själv. Men det är ju utmärkt om det fungerar.
 
M Markarbetaren skrev:
Då vet du också att en lastbil på 50 ton betalar +20,000kr/år i fordonsskatt och vägavgift?
Absolut. Men faktum är ju att på mindre landsvägar är det uteslutande lastbilar som förstör våra vägar. Att 263 kilo mellan en dieselbil och elbil gör skillnad på en krater i vägen är uteslutet.

Isåfall bör ju alla som kör släp betala ett par tusen kr om året för sitt släp med =)
 
J jocke31 skrev:
Jag har hört om det där på bl a EQS, men har inte testat själv. Men det är ju utmärkt om det fungerar.
Svarar mig själv här, tydligen så har Mach-E AWD och även GT:n Matrix LED som sägs fungera riktigt bra, däremot inte min RWD såvitt jag förstår. Får byta upp mig nästa gång, tror jag.:cool:
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Såg på youtube igår när de reparerade en Tesla. I förbigående kommenterade dom ungefär såhär ”nu har vi bytt säkringen. Original. Det är ovanligt. Bilen är från 2012 och man ser inte många som är i original fortfarande. Det börjar bli dags att byta batteriet också…”

what?! Min dieselbil är från 2012. Den är ju som ny fortfarande i motor osv.

googlade lite snabbt. Ett batteri till en tesla kostar 130000-200000 beroende på modell. Jag tankar i dagsläget för 1000kr per månad med lilla pendlarbilen. det är 130000 på 11 år (2012-2023)
Så… där åts ”förtjänsten” att köra på el upp fullständigt?!?
Såg nånstans att det tar 20 år för en elbil att bli klimatneutral. Det går ju inte ihop om de redan börjar byta batterier efter 10-11 år?!

klimatnyttan undantaget. Hur går er ekvation ihop ni som köpt? Inköp högre än en bensin/dieselbil, batteribyte + elen. Det blir ju hur jag än vrider och vänder på det mycket dyrare i längden även om priset här och nu, månad för månad, blir billigare.

Eller har jag fått allt om bakfoten?

(ursäkta att jag inte kunnat läsa igenom alla inlägg. Detta kanske har behandlats innan?)
Du kan läsa Teslas impact report från olika år om du har lust.

Batteridegraderingen efter 32.000mil snittar 12% i deras statistik.

Och dom jämförde M3SR+ med en motsvarande fossilbil (BMW 3 serie gissar jag) det tog ca860mil på global elmix att tjäna igen den extra energi tillverkningen kräver.
Sen blir tillverkningen bättre eftersom
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Svarar mig själv här, tydligen så har Mach-E AWD och även GT:n Matrix LED som sägs fungera riktigt bra, däremot inte min RWD såvitt jag förstår. Får byta upp mig nästa gång, tror jag.:cool:
Idag är Adaptiva LED eller motsvarande en dealbreaker för mig när jag köper bil. Skall vara något mycket speciellt till bil för att jag skulle acceptera att den inte har det.
 
A Avemo skrev:
Du kanske borde fundera lite på dina referenser. Det var nyligen i tråden länkar till livscykelanalyser angående utsläpp från elbilar jämfört med bränsledrivna bilar. En youtubevideo och en "såg någonstans" är lite klent att bygga sina slutsatser på. Om videon du såg och det du sett någonstans stämmer är det givetvis ett dåligt betyg åt elbilar. Men det finns ju också möjligheten att det inte var representativt för alla elbilar.
det var ju därför jag frågade. ;) men nu fick jag ju bättre på fötterna från andra i tråden. Den specifika bilen måste ha gått riktigt långt, eller varit utsatt för mycket värme i typ södra usa, och är inte representativ för elbilar överlag.

hur mår batterierna i kyla? Tesla ser ut att har olika garantier för usa och europa för batteriet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte heller är det realistiskt att i princip varje helg under sommarhalvåret åka kollektivt till sommarstugan med bland annat två katter och diverse andra prylar som normalt brukar fylla en fullstor kombi.
D djac skrev:
Ta en poolbil, det du beskriver är killer use caset för den formen!
Vore det realistiskt, praktiskt såväl som ekonomiskt, att använda en poolbil för att åka till sommarstugan (tiotals mil) nästan varje helg under ca fem sommarmånader och dessutom kanske fyra till åtta veckors längre sammanhängande landetvistelse? Jag är dåligt insatt i poolbilar men trodde de mest vara för kortare resor på hemmaplan och inte för "långlån".
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
det var ju därför jag frågade. ;) men nu fick jag ju bättre på fötterna från andra i tråden. Den specifika bilen måste ha gått riktigt långt, eller varit utsatt för mycket värme i typ södra usa, och är inte representativ för elbilar överlag.

hur mår batterierna i kyla? Tesla ser ut att har olika garantier för usa och europa för batteriet.
Dom verkar klara sig bra i kyla så länge man håller bilen med laddning och inte låter batteriet dra ut helt.
LFP (Tesla M3/MY SR+) batterierna har lite sämre prestanda i kyla jämfört med NMC (Tesla M3/MY LR, P)
Så när det gäller Tesla är long range modellerna att föredra i kyla
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vore det realistiskt, praktiskt såväl som ekonomiskt, att använda en poolbil för att åka till sommarstugan (tiotals mil) nästan varje helg under ca fem sommarmånader och dessutom kanske fyra till åtta veckors längre sammanhängande landetvistelse? Jag är dåligt insatt i poolbilar men trodde de mest vara för kortare resor på hemmaplan och inte för "långlån".
Då många privatleasar bilar och det kommit olika varianter på detta så är det nog inte så långt bort att det skulle kunna funka. Trots allt, endel behöver bara bilen för att åka till och från jobb, andra bara på helger. Så säkert går att optimera. Som med laddstationer och tågbiljetter så är nog midsommar, sportlov, jul osv det som är "omöjligt" att lösa i de fallen.

Jag talar ju för poolbil, men just nu i mitt liv skulle det inte funka. Bor i villa, skulle vara långt till dessa bilar. Har många aktiviteter där jag skjutsar barn, tar bilen varje dag till jobbet. Den dagen barnen flyttat ut så tror jag mitt bilbehov förändras rätt rejält.

Men nog finns det redan idag bilpooler som bygger på att man kan ha bilarna längre perioder? Eller är det att man är fodervärd till en bil som man i sin tur lånar ut till andra? Typ Lync & Co ?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vore det realistiskt, praktiskt såväl som ekonomiskt, att använda en poolbil för att åka till sommarstugan (tiotals mil) nästan varje helg under ca fem sommarmånader och dessutom kanske fyra till åtta veckors längre sammanhängande landetvistelse? Jag är dåligt insatt i poolbilar men trodde de mest vara för kortare resor på hemmaplan och inte för "långlån".
Planerade resor på hemmaplan. ;)
 
G Greger_08 skrev:
Planerade resor på hemmaplan. ;)
Det där förstår jag tyvärr inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.