O Olof88 skrev:
Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.

  • Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
  • Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
  • Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
  • När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.

Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?
O Olof88 skrev:
Märkligt träd detta. Det är som ett vanligt träd, fast bara sämre?
Starkt och mycket hårt virke. Troligen det bästa för huggkubbar-
Björn Dahlroth
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats Grönvik Mats Grönvik skrev:
Allt i naturen är inte skapt för att vara bra för oss. Undrar vad människan ska vara för nytta med för planeten?
Det vet vi ju redan svaret på: Plast.

Planeten ville ha plast, men kunde inte skapa den på egen hand. ;)

 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det gör Ask också.
Har många askar här och har aldrig sett några rotskott på mer än 35 år. Dock har jag sett andra lövträd på kommunens mark där de grävt i trädrötterna som gett rottskott där de grävt. Det är en möjlig förklaring men jag vet inte om det gäller även för ask.
Däremot hybridasparna här, slår rotskott så att det blir en plåga. De stora asparna ska snart komma till användning här.
 
R rag_nyb skrev:
Vi har granar, tallar, björkar, häggar, rönnar och fruktträd på tomten. Alla gillas, förstås.
Och så har vi en maffig ask. Den älskar vi. Den har en historia, inte bara som världsträdet Yggdrasil.
Just den här planterades av en släkting som emigrerade till Minnesota för länge sedan.
Löven kommer sent men när de kommer är de sällsynt vackert skirt gröna och i slutet av september ser den ut som på bilden.
Löven lägger vi på grönsakslanden. De multnar snabbt och berikar jorden.
Leve asken!
[bild]
Är det där ett foto av just din ask? Så vackert att jag blir tårögd.
 
P purrfect skrev:
Är det där ett foto av just din ask? Så vackert att jag blir tårögd.
Hej!
Ja, det är vår fina ask i
N Moje i Gagnef i Dalarna
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
Något mer?
Asken är ett välkänt och lite "heligt träd" iaf förr. Med kopplingar till fornnordisk historia (Livets träd/universum, Asken Yggdrasil) så en del ser trädet som lite "finare" än andra träd. Som prydnad är det väl inget speciellt. Men bra som ved och till diverse snickerier. Lansar gjordes av ask liksom andra delar till vapen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ts måste helt enkelt vara ett troll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:
Vi har köpt en tomt som till stor del har stora ståtliga askar och inser nu att det är rätt värdelösa träd.

  • Löven slår ut sent, upp till idag (18 maj) har inga löv slagit ut och den ser ännu grå och tråkig ut.
  • Den verkar kunna drabbas av något som heter "asksjuka", vilket leder till döden i 85% av fallen.
  • Insjuknar askarna på vår tomt så kommer i princip en stor del av värdet på vår fastighet att gå förlorad.
  • När det blir höst så är inte asken "höstfin" utan den tappar bara sina gröna blad och blir tråkig igen.

Vad är det här trädet bra för (förutom att användas som virke dvs)?
Alla trädslag har olika för- och nackdelar. I vissa fall kan en egenskap vara antingen en för- eller nackdel, beroende på den lokala situationen.

Beträffande ask:
+ Det är utmärkt virke både som ved och som slöjdvirke. Det har t.ex. mindre innehåll av garvämnen än ek. Garvämnen är aggressiva mot de flesta metaller (kan alltså vara skadligt för pannor/kaminer och skorstenar av metall). Virket är vackert och används bl.a. till möbler och golv.
+ Askar är oftast vackert vuxna. Grenarna slokar inte som på t.ex. lind och björk.
+ Askar producerar inte en massa otrevligt avfall på hösten. Vanligtvis kan man bara strunta i de löv och fröställningar som fälls - de multnar snabbt. Jämför med t.ex. hästkastanj, bok och och ek, som kan producera mängder av stora, hårda frön (kastanjer resp. bok- och ekollon), och vilkas löv är stora och motståndskraftiga och oftast måste samlas ihop och forslas bort.
+/- Askar kan bli väldigt stora. Det är en nackdel på en mindre tomt men kan vara mycket effektfullt på en stor tomt.
- Askar kan skjuta rotskott som måste tas bort. Framför allt förstås om man har fällt en ask, men även levande, oskadda träd kan skjuta rotskott.
- Askar är mottagliga för skott- och grensjuka, en svampinfektion som gör träden fula (kala och glesa) innan sjukdomen slutligen dödar dem.
- Askar har inte några sprakande höstfärger. Men det har i sanningens namn inga andra inhemska trädslag heller, utom lönn.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att om man vill ha ett riktigt stort träd på sin tomt, så är ask ett av de bästa valen. Framför allt på grund av att de inte skräpar ner lika mycket som vissa trädslag (ek, bok, hästkastanj) eller har ett vackrare växtsätt än vissa andra (lind, björk) av dem som kunde vara aktuella. Jag har själv fyra jättelika askar på min tomt och jag älskar dem. Men som sagt, alla trädslag har sina för- och nackdelar.

Vill man inte ha ett stort träd bör man givetvis välja något annat trädslag än de ovan nämnda. Ett trädslag jag personligen är förtjust i är avenbok. Avenbok förekommer ju mest i häckar, men det kan också bli ett mycket vackert och inte alltför stort solitärt träd. Lönnar brukar också vara vackra och inte bli alltför stora. De har ju också bland de bästa höstfärgerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R rag_nyb skrev:
Vi har granar, tallar, björkar, häggar, rönnar och fruktträd på tomten. Alla gillas, förstås.
Och så har vi en maffig ask. Den älskar vi. Den har en historia, inte bara som världsträdet Yggdrasil.
Just den här planterades av en släkting som emigrerade till Minnesota för länge sedan.
Löven kommer sent men när de kommer är de sällsynt vackert skirt gröna och i slutet av september ser den ut som på bilden.
Löven lägger vi på grönsakslanden. De multnar snabbt och berikar jorden.
Leve asken!
[bild]
Det där var intressant... Så gula blir aldrig mina askar på hösten, och inte heller alla de askar som finns på den golfbana där jag är medlem. Du har nog haft tur och råkat få ett exemplar som har otypiskt fin höstfärg. Det är bara att gratulera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stort trädvedshög med avkapade stubbar och grenar, lagrad utomhus, möjlig ved för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ask träd är stora tunga sega som man kan såga upp och göra mycket fina saker av, den som eldar upp dem gör ett dåligt val.
De har ungefär samma röt motstånd som gran men har gjort en bänk som står ute året runt och kan inte se någon röta ännu efter 7 år. Jag sågade upp de träd som syns på bilden och gjorde ett bord till dottern och parkett av en del, nya köksluckor ja man kan göra många vackra saker av Ask. Ek spricker det gör inte Ask så rådet till TS blir antingen låter du träden stå eller sågar ner dem och sågar upp till plank, slabs eller så säljer du tomten och slipper fundera på träden valet är ditt, jag skulle ta vara på dem och jag har köpt många träd som har varit till salu på Blocket senast i november så blev det två körningar med kranbil för hämta 20 ton. När jag har sågat upp dem så ligger de inte kvar länge på tomten det är som smör i solsken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ts måste helt enkelt vara ett troll.
Finns då Trollpil eller Trollhassel, som inte blir så stora som träd, att ersätta med.;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du väljer ju själv och indikerar att du inte gillar ask, så ta bort dem om du ser problem. Köp några extra träd av det du vill ha när du beställer till din alle'.:D
Eller trollar du med oss;)
O Olof88 skrev:
Alla förstår att det är ett träd av många i ett kretslopp och att det är viktigt att rädda för biologisk mångfald. Stöttar gärna det. Men, varför ska man ha det på sin egna privata tomt?
Därför att i stora områden i Sverige finns det enbart vägar, tomter, industrier och stora asfaltsöknar ?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R rag_nyb skrev:
Vi har granar, tallar, björkar, häggar, rönnar och fruktträd på tomten. Alla gillas, förstås.
Och så har vi en maffig ask. Den älskar vi. Den har en historia, inte bara som världsträdet Yggdrasil.
Just den här planterades av en släkting som emigrerade till Minnesota för länge sedan.
Löven kommer sent men när de kommer är de sällsynt vackert skirt gröna och i slutet av september ser den ut som på bilden.
Löven lägger vi på grönsakslanden. De multnar snabbt och berikar jorden.
Leve asken!
[bild]
Men är det en vanlig svensk ask som emigranten planterat, eller tog han med sig från Minnesota? Det skulle kunna vara en "Green Ash", fraxinus pennsylvanica som växer där och får så där gula löv på hösten. Den vanliga asken får, i mina trakter snarare limegrön färg innan löven faller. Och det gör dom snarare i mitten av september, trots att det är varmare höstar här än i Dalarna.
 
Min största mardröm är att nån köper gården här och direkt river ner alla gamla 100-åriga träd, av flera olika trädslag, bland annat Ask. Nu ska det ju vara moderna kalhyggen på tomterna.
Förhoppningsvis ligger man i graven och slipper se eländet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Men är det en vanlig svensk ask som emigranten planterat, eller tog han med sig från Minnesota? Det skulle kunna vara en "Green Ash", fraxinus pennsylvanica som växer där och får så där gula löv på hösten. Den vanliga asken får, i mina trakter snarare limegrön färg innan löven faller. Och det gör dom snarare i mitten av september, trots att det är varmare höstar här än i Dalarna.
Hej! Det är helt säkert en svensk ask och här i byn och i Djura en halvmil bort finns andra exemplar som följer schemat för lövsprickning, höstfärger och lövfällning. Den senare är ju hos asken typisk. Efter en frostnatt i oktober faller samtliga till marken på några timmar.
Jag antar att temperaturer och annat kan påverka färgen på höstlöven. Så upplever jag att det är också hos andra lövträd, speciellt asp och lönn.

Serie av bilder som visar samma träd genom olika årstider med förändring i lövens färg.
 
  • Gilla
Tom_Höör och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.